default

Dimensiune font:

Vor dispărea permisele de conducere până în 2040?

| 03-10-2012 15:47

Automobilele autonome se apropie cu paşi repezi de adopţia în masă. General Motors a anunţat că divizia Cadillac va produce pe scară largă automobile parţial autonome până în 2015, urmând ca până la finalul deceniului să lanseze pe piaţă maşini complet autonome. De asemenea, Audi şi BMW au prezentat deja concepte de maşini care se conduc singure.

În SUA, maşinile Google care se conduc singure au parcurs deja o distanţă de peste 480.000 de kilometri, iar lobby-ul făcut de gigantul Internetului a făcut ca în statele Nevada şi California să fie adoptate legi care permit automobilelor autonome să folosească drumurile publice.

Aşadar, viitorul pare să aparţină automobilelor autonome. Un raport elaborat de Institute of Electrical and Electronics Engineers din SUA arată că în anul 2040 până la 75% din automobilele de pe drumurile publice vor fi autonome. Organizaţia americană a elaborat mai multe predicţii referitoare la modul în care intrastructura, societăţile şi atitudinile populaţiei se vor schimba pe măsură ce maşinile autonome vor deveni fireşti, spre jumătatea acestui secol.

Specialiştii IEEE preconizează că semnele rutiere şi semafoarele vor dispărea, deoarece maşinile autonome super-evoluate nu vor mai avea nevoie de acestea. De asemenea, raportul IEEE preconizează că permisele de conducere nu vor mai fi necesare, pe măsură ce automobilele autonome vor constitui vasta majoritate a maşinilor din trafic.

Dr. Alberto Broggi, membru al IEEE şi totodată profesor de inginerie la Universitatea din Parma, spune că lumea crede, în mod eronat, că infrastructura va constitui cea mai mare piedică în calea automobilelor autonome. Broggi a coordonat în 2010 un proiect ce a rezultat în pilotarea cu succes a două maşini fără şofer din Parma până în Shanghai, o călătorie de 12.800 de kilometri.

Profesorul spune că automobilele autonome din ziua de astăzi necesită mai puţină infrastructură, nu mai multă. „Automobilele Google se bazează pe hărţi foarte precise, fiind dotate de asemenea cu o tehnologie LIDAR ce le permite să se orienteze în spaţiu. Maşinile pe care le-am testat noi pe drumul din Parma până în Shanghai nu aveau niciun fel de hartă, orientându-se cu ajutorul camerelor cu care erau dotate. Ambele tipuri de automobile se deplasează fără ajutorul infrastructurii”, a explicat profesorul pentru Wired.com.

Broggi afirmă că pe măsură ce numărul automobilelor autonome de pe drumurile publice va creşte, îmbunătăţirea comunicării între aceste vehicule va fi esenţială. Acest lucru va permite ca elemente învechite ale infrastructurii, precum limitele de viteză, semafoarele sau chiar permisele de conducere să dispară. „Automobile autonome, în sine, vor aduce puţine beneficii. Acestea vor putea să observe obstacolele, să le evite şi să respecte drumul. Pentru operaţiuni autonome eficiente este nevoie ca aceste vehicule să se coordoneze”, explică Broggi.

În SUA se efectuează deja teste ale tehnologiilor ce permit comunicarea vehicul-cu-vehicul (denumite V2V), permiţând automobilelor să transmită date situaţionale pentru a evita ciocnirile. În Europa, Volvo testează conceptul de „trenuri rutiere”, formând convoaie din automobile pentru un şofat mai eficient. „Un tren de vehicule ce se deplasează la o distanţă foarte mică unul de celălalt permite ocuparea mai eficientă a drumurilor publice şi reduce consumul de combustibil”, afirmă Broggi.

Pe lângă V2V, o altă tehnologie promite să producă schimbări importante în sistemul de transport: comunicaţiile V2I (vehicul-cu-infrastructură). Acestea ar permite vehiculelor să transmită către o staţie centrală date despre poziţia lor, destinaţia spre care se îndreaptă şi ruta pe care intenţionează să o folosească. „Să presupunem că toate automobilele sunt conectate cu o staţie centrală care cunoaşte poziţia şi destinaţia fiecăruia. Această staţie centrală ar putea transmite fiecărui vehicul instrucţiuni de viteză, astfel încât într-o intersecţie acestea nu s-ar ciocni, optimizând deplasarea acestora şi eficientizând timpul petrecut în trafic. În acest caz, semafoarele ar deveni inutile, coordonarea realizându-se la un nivel superior”, spune Broggi. De altfel, în Europa se testează deja un sistem ce poartă numele V2X şi care combină comunicaţiile V2V şi V2I.

Specialiştii IEEE consideră că automobilele autonome vor permite totodată acceptarea pe scară largă a fenomenului de „car sharing”, permiţând oamenilor de toate vârstele şi cu abilităţi fizice diferite să folosească maşini. De asemenea, permisele de conducere vor dispărea. „Oamenii nu au nevoie de un permis ca să folosească autobuzul sau trenul. În cazul automobilelor autonome, în care intervenţia şoferului nu va fi permisă, maşina va efectua toate operaţiunile. Aşadar, nu va fi nevoie ca persoanele care folosesc vehiculul să deţină vreun act special”, afirmă Azim Eskandarian, directorul Centrului de Cercetare pentru Sisteme Inteligente din cadrul IEEE.

IEEE consideră că cea mai mare barieră în calea răspândirii automobilelor autonome nu va ţine de dezvoltarea tehnologică, ci de acceptarea acestor maşini de către publicul larg. Chiar dacă şoferul obişnuit va înţelege beneficiile asociate automobilelor autonome, precum consumul mai scăzut, siguranţa sporită şi reducerea blocajelor din trafic, acest lucru ar putea să nu fie suficient pentru a-i convinge să renunţe la condus.

Jeffrey Miller, membru al IEEE şi profesor de inginerie a sistemelor computerizate la Universitatea Alaska-Anchorage, crede că acceptarea acesto automobile poate fi obţinută cu ajutorul paşilor treptaţi. „Pe măsură ce tot mai multe elemente de control vor deveni automatizate, precum parcarea paralelă sau frânarea automată, oamenii vor fi mai deschişi către tehnologiile autonome”, a declarat Miller. „Aşadar, până în 2040, automobilele fără şofer vor fi acceptate pe scară largă şi vor fi, posibil, cele mai numeroase vehicule de pe drumurile publice”, concluzionează specialistul.

Sursa: Wired

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

Yahoo!, GAFĂ! Mii de conturi sunt în pericol!
08/07/2020 08:49

Utilizatorii Yahoo! au motive serioase de ingrijorare! Un fost inginer al companiei a reusit să compromită cateva mii de conturi. Nu mai putin de 6000 de conturi ale utilizatorilor Yahoo! au fost compromis ...

4 perioade de carantină din istoria omenirii
07/07/2020 13:45

 Carantina declansată din cauza COVID-19 nu este prima din istorie. Epidemiile au afectat omenirea dintotdeauna. Unele, precum epidemiile de ciumă, au fost de necontrolat timp de sute de ani din cauza li ...

Ce au învățat doctorii după șase luni de coronavirus și care sunt marile necunoscute
28/06/2020 09:58

În cele sase luni de cand acest coronavirus absolut nou a inceput să se răspandească in lume, doctorii si spitalele au invătat multe despre cum trebuie tratati pacientii cu Covid-19, transmite Reuters ...

19 țări din toată lumea în care nu există râuri
26/06/2020 17:34

Am crede că există rauri in fiecare colt de lume, dar iată că sunt state care nu sunt străbătute de nicio apă curgătoare. Ai putea mentiona trei tări in care nu există rauri inainte de a citi acest ar ...

Istoria ochelarilor, invenția revoluționară din Evul Mediu
22/06/2020 20:51

Un om de stiintă arab, Ibn al-Haytham, cunoscut in Europa sub numele de Alhacen, a creat baza teoretică a acestei inventii in secolul al XI-lea, prin studiile sale asupra corneei umane si efectelor razelor de ...

De ce
08/06/2020 10:59

 Timp de mai multe luni, in anul 1110, Luna a devenit invizibila oamenilor. De curand, cercetatorii Universitatii din Geneva au publicat un studiu in revista Nature pentru a explica fenomenul, relateaza&nb ...

Atentie! Sistemele de incalzire, ventilare si aer conditionat pot contribui la raspandirea coronavirusului: Ce sfaturi dau specialistii
28/05/2020 20:57

 Sistemele HVAC (incalzire, ventilare si aer conditionat) pot contribui atat la raspandirea virusului SARS-CoV-2 cat si la reducerea ratei de transmitere, asa ca specialistii ne fac atenti la cateva lucrur ...

Istoria săpunului: Cum a început omenirea să se scuture de mizerie
23/05/2020 11:36

 Cum se face că un obiect „atat de curat si de pur” are un trecut atat de tulbure? Nimeni nu stie cu sigurantă cand a fost inventat, dar se pare că săpunul există incă de la inceputurile ...

Telefonul cu peste 20 de zile de autonomie există și e marca Nokia
13/05/2020 22:29

În 2020, iti aduci aminte cu jind de perioada in care un telefon putea să stea departe de priză pe parcursul a sapte, zece zile. Desi existau si atunci terminale care trebuiau incărcate in fiecare zi s ...

Descoperire! PERICOLUL din aparatul de aer condiționat. Legătura cu COVID-19!
02/05/2020 10:11

Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor din SUA trage un semnal de alarmă si publică un studiu despre legătura dintre aparatele de aer conditionat si COVID-19.   Cercetările arată un exemplu ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!