Barajul Breazova - FOTO
Dimensiune font:
Iniţiativa lucrărilor hidrotehnice din Reşiţa a fost luată de fosta Societate de Căi Ferate Austro-Ungare. Scopul acestor construcţii a fost, în primul rând, producerea energiei electrice pentru uzinele din municipiul Reşiţa, iar în al doilea - transportul pe apă al lemnelor. Pentru a fi mereu în faţa concurenţei, Societatea de Căi Ferate Austro-Ungare a urmărit găsirea unei energii ieftine şi permanente, care să nu interacţioneze cu fluctuaţiile preţului de combustibil, un factor precar în producerea energiei termice.
Exceptând centrala Breazova şi barajul Văliug, hidroamenajările de aici au fost executate în decursul a doar trei ani, începând construcţiile în anul 1902 şi fiind terminate spre sfârşitul anului 1904. În ceea ce priveşte apeductele de fier şi construcţiile, trebuie să ştiţi că acestea au fost proiectate de Robert Toth, cunoscut inginer de poduri.
Canalul Superior al barajului preia apa de pe Bîrzava cu ajutorul unuia deversor. Acesta este construit în totalitate din zid de piatră brută şi căptuşită cu beton, fiind impenetrabil datorită stratului de aproximativ 6 centimetri de beton. Până să fie construită hidrocentrala Breazova, Canalul Superior era folosit doar la transportul lemnelor.
Este important să ştiţi că în anul 1783, aici a început construirea unor diguri, lacuri de depozitare şi greble în scopul transportării buştenilor tăiaţi din pădurile Semenicului, care erau folosiţi la fabricarea mangalului. Au fost ridicate în aceea vreme, cinci stăvilare pentru plutărit, preţul lor ridicându-se în jurul a 13.000 de guldeni, monedă a acelor vremuri. Din nefericire, astăzi nu mai există nici unul dintre aceste vestigii.
Frontul de barare al barajului este construit din două corpuri din piatră şi ciment - un dig pentru completare şi un baraj de greutate în arc, ambele având secţiune trapezoidală. Terenul pentru fundarea din zona barajului este alcătuit dintr-un strat foarte subţire de pământ, pus peste o rocă alterată, roca de bază fiind de calitate foarte bună.
Peisajul de la baraj este unul magnific. În zilele însorite aveţi ocazia să admiraţi cum pădurea se reflectă în apele barajului şi să ascultaţi trilul păsărilor de la Văliug. Este locul ideal pentru vacanţe de neuitat sub cerul liber. Dacă vă aflaţi la barajul Breazova, trebuie să ştiţi că mai puteţi vizita şi alte obiective turistice din apropiere. Bănuiesc că aproape toţi am auzit expresia din popor „Banatu-i fruncea”. Ei bine acest lucru se datorează într-o mare măsură şi locurilor sale cu peisaje mirifice. Despre un astfel de loc voi vorbi în cele ce urmează.
Undeva la poalele munţilor Semenic, la 600 de metri altitudine, se află Staţiunea Climaterică Văliug. Aceasta este recunoscută în special pentru lacul de acumulare de aici, care oferă o privelişte deosebită şi pune la dispoziţia oricui un loc potrivit pentru petrecerea câtorva zile alături de cei dragi. Este considerată una dintre cele mai frumoase staţiuni din Banatul montan, poate chiar din ţară, datorită peisajului pitoresc întâlnit aici, dar şi pentru cele două lacuri care se află pe teritoriul său.
În speranţa că v-am trezit interesul, vă invităm să vizitaţi Staţiunea Văliug şi Barajul Breazova, o construcţie impresionantă atât datorită istoricului şi grandiozităţii sale, dar mai ales pentru peisajele care efectiv te pot lăsa fără cuvinte. Dacă sunteţi pasionaţi de vacanţe în aer liber şi fotografii reuşite, atunci aici este locul potrivit pentru dumneavoastră.
Ascultaţi istoricul obiectivelor turistice din România, apelând serviciul HERO.dot, serviciu de audioghid istoric, prin telefon la numărul unic 0332 780 780, urmat de codul obiectivului ales: 2401
Sursa foto: geolocation.ws
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau