Reconcilierea de bronz

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 16:21

Soseaua Sabareni in fapt un drum de tara, prafuit incepe cam pe unde se termina cartierul bucurestean Giulesti si, dupa douazeci de minute de mers cu masina, te lasa in dreptul faurariei sculptorului Ioan Bolborea.

Dincolo de gardul inalt, ceea ce era odata un mic atelier s-a transformat in cativa ani intr-o fabrica de bronzuri in toata regula. In cladirea cu pereti din caramida rosie, unde focul se „reconciliaza“ cu materia in cuptoare incinse la rosu, s-au nascut monumente importante: al Infanteristului Roman la Bucuresti, al lui Horea, Closca si Crisan la Alba-Iulia, al lui Burebista la Orastie, al lui Eugen Ionescu la Slatina.

Un om al timpului sau Hefaistos modern, Ioan Bolborea vorbeste la telefonul mobil in timp ce da zor pentru a termina suita de basoreliefuri din bronz care impodobesc astazi arcul de 12 metri inaltime al Monumentului Reconcilierii de la Arad. Om al timpului sau, sculptorul isi preda operele „la cheie“: el le modeleaza, el le toarna in bronz si tot el le si instaleaza. Moment si monument La Arad, in fosta Piata a Pompierilor, devenita Parc al Reconcilierii Romano-Maghiare, Statuia Libertatii si Arcul de Triumf stau, din decembrie 2004, fata in fata, in cadrul celui mai mare ansamblu monumental care exista in tara in clipa de fata.

Bolborea a vrut ca opera lui sa urmeze canoanele artei clasice si a ales drept simbol al reconcilierii arcul triumfal, „permanenta artistica in istorie“, in masura sa creeze armonie si echilibru intre materie si forma, intre spatiu si timp. A cautat sa stabileasca o legatura intre lucrarea sa si Statuia Libertatii, aflata deja in Parc, pornind de la ideea ca, desi sunt realizate in epoci diferite si din perspective diferite, ambele monumente sunt dedicate aceluiasi moment istoric. Si-a mai dorit si ca intre ele sa existe un luciu de apa, care sa le reflecte precum o oglinda.

Cine sunt eroii Dincolo de simboluri, sculptorul a cautat sa faca materia sa vorbeasca si a imprimat personajelor sale ceva din drama pasoptistilor, incar­candu-le cu visare, suferinta si revolta. Le-a „exorcizat“ mai apoi prin trecerea lor pe sub arc. Realizat din piatra de Baschioi si din bronz, Arcul de Triumf are pilonii impodobiti cu zece basoreliefuri de cate 5 metri fiecare: Al. I. Cuza, Avram Iancu, M. Kogal­niceanu, C. Negri, V. Alecsandri, C. A. Rosetti, Gh. Magheru, G. Bari­tiu, N. Balcescu si Kossuth Lajos, cei mai importanti eroi pasoptisti, spun povestea Revolutiei de la 1848, in vreme ce, deasupra lor, pe Arc, patru alegorii dau concretete unor teme precum Romania descatu­san­du-se, Romania si minoritatile, Unirea cea Mare si Uniunea Europeana.

Sub arc „defileaza“ 30 de revolutionari, personaje anonime realizate din bronz, fiecare cu inaltimea de circa 3 metri. Epoca Bronzului, 2005 Fabrica de bronzuri a lui Bolborea este singura din tara unde sculpturile sunt lucrate dupa un procedeu ramas neschimbat din Antichitate: fuziunea „la ceara pierduta“, aceeasi tehnica prin care, de-a lungul timpului, au fost realizate lucrari precum statuia lui Zeus din Atena, caii lui San Marco de la Venetia, statuia lui Marc Aureliu de pe capitoliul de la Roma, marile sculpturi ale Renasterii.


In atelierul de pe strada Sabareni nr. 167-173, fiecare statuie este mai intai modelata in lut; transpusa, apoi, in ipsos, retusata si adusa la forma finala, ea este imbracata intr-un model de ceara, care va fi la randul lui impachetat intr-o compozitie din praf de caramida si ipsos. „Gogosile“ astfel formate vor fi introduse in cuptorul de re­coacere, ceara se va topi, iar spatiul gol va fi umplut cu bronz topit.

Munca artizanului nu se opreste aici: intregul grup statuar va fi montat, bucata cu bucata, doar dupa ce bronzul va fi curatat si slefuit cu meticulozitate. In functie de complexitatea lucrarii, acest proces poate dura de la o luna de zile la un an sau chiar la doi; orice sculptura realizata astfel reprezinta un unicat, caci mulajul original, realizat din ceara, se „pierde“. Asa cum se pierde clipa atunci cand timpul devine vesnicie.


Sa-ti faci chip cioplit...
Am fost in Maramures. Ne-am dorit sa stam mult si sa vedem tot. Am lepadat insa ghidurile. Ne-am prefacut ca nu stim nimic despre taramul asta, si celebru, si pitoresc, si arhaic. Am luat-o, cum se spune, de la zero.
ntr-o buna dimineata, am anuntat ca pornim pe Valea Viseului. Turnandu-ne lapte proaspat in pahare (vai, cat de gros si de bun!), gazdele noastre s-au mirat, cu accent morosenesc, desigur: „De ce tomna pe Visaie? N-aveti ce vedea, acolo nu-s nici biserici de lemn si nici porti cioplite.“ Ei, si?

Cu atat mai bine. Daca, in Maramu’, toata lumea se uita dupa porti si biserici, de ce n-am cauta noi altceva? Am pornit aiurea, probabil catre Borsa. Ceata groasa ne-a tran­sfor­mat calatoria intr-o permanenta descoperire. Intr-o joaca. La fiecare pas, la fiece curba, o lume feerica parea a se intrupa sub ochii nostri: prindeau contur nesigur capite de fan patratoase si cu acoperis, cate o caruta fara surugiu orbecaia pe marginea drumului, iar satele, sufo­ca­te de neguri, pareau mai mici si mai negre decat ni le inchipuiseram.

Dar ceea ce ne-a facut sa ne oprim, fascinati, a fost o padure de fagi, cufundata si ea in ceata – o ceata ciudata, cu consistente inegale. Ai fi zis ca nu e naturala. Copacii devenisera, intr-un fel nedeslusit, personaje. Pareau vii, in miscare, cautand lumina, soarele abia rasarit, care-si repezea lacom razele printre crengi. Ne-am simtit martori la facerea lumii: se nastea un Maramures necunoscut, al unor fapturi vegetale... In Maramures, padurea „cade pe casa“.

Iar lemnul e prima intalnire importanta a „coconului“ morosan, abia desprins de poala maica-sii. Din lemnul acela isi va construi apoi intreaga viata, de la leagan pana la crucea (pictata) de pe urma, pe traseul unei culturi vaste, spectaculoase, ce se intinde intre folosul domestic si adoratia mistica. Cu primul si poate cel mai insemnat gest de pretuire a lemnului te intalnesti inca din ulita: poarta casei. Arcada cioplita si slefuita intr-o horbota de lemn, lucratura portii este semn al bunastarii, dar si masura a firii si harului stapanului casei.

In sculpturile portii sta scris un cod pe care (doar) localnicii il descifreaza, dintr-o singura, patrunzatoare privire... Dar poarta mai are un rol. Mult mai important. Ea desparte ograda si casa, spatiul sacru al familiei, de lumea necunoscuta si aspra de afara. Bogat impodobita cu simboluri magice, arc de triumf invocand belsugul, fertilitatea si viata indelungata, poarta maramureseana este o pavaza, un totem, un talisman.

Ii ocroteste pe toti cei ai casei. Alcatuire de pret ce este lasata mostenire urmasilor – e facuta din stejar ce dureaza veacuri –, poarta morosana e emblema si membru al familiei, martor la viata zilnica, incarcat de amintiri. O cronica peste timp, roasa de cari. De treci dincolo de poarta, tot cu lemnul te intalnesti. Caci lemnul e viata maramureseanului. Deopotriva unealta si podoaba, foc si adapost, jucarie si zeu.

Foto: Adrian Stoicoviciu, Adrian Piclisan/Banateanul

 

EXPERTS


Faurarul
S-a nascut in 1956 la Hune­doa­ra, a urmat scoala gene­rala si liceul la Brasov, iar anul 1981 l-a gasit la Bucuresti, unde a absolvit Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu. Au urmat burse de studiu in Franta si Italia si numeroase expozitii personale de sculptura, in tara si in strainatate. La sculptura monumentala, artistul crede ca a ajuns prin forta impre­jurarilor.

Lucrase o vreme pe cont propriu sticlarie, pielarie si ceramica pentru maga­zi­nele Fondului Plastic, cum se obisnuia la acea vreme, asa incat prima comanda de arta monumentala aproape ca l-a speriat. Dupa 1990, Bolborea a evoluat ca sculptor monumen­talist pas cu pas, pe masura dezvoltarii atelierului sau de bron­zuri. Acum a trecut deja la urmatorul proiect: in halele de productie si in turnatorii, locul pasoptistilor a fost luat de personajele lui Nenea Iancu. Candva pe parcursul acestui an, monumentul va fi amplasat in fata Teatrului National din Bucuresti.

 

FACTS


Cui ii este frica de statui?
Povestea Statuii Libertatii, cunoscuta si sub numele de Monumentul celor 13 generali sau Monumentul Ungariei Milenare, incepe in 1890
In acel an, grupul statuar a fost inaugurat la Arad, cu ocazia comemorarii a 41 de ani de la moartea celor 13 generali ai armatei maghiare executati aici de catre autoritatile de la Viena pentru dezertare si inalta tradare. Proiectul artistic a fost realizat de Huszar Adolf, dar, din cauza mortii premature a acestuia, continuarea i-a fost incredintata sculptorului Gyorgy Zala, care l-a modificat in totalitate. Pe un soclu de granit se inalta figura centrala a monumentului, o femeie care simbolizeaza Ungaria.

In jurul acesteia, au fost dispuse patru grupuri alegorice, intruchipand spiritul de lupta, spiritul de sacrificiu, moartea eroica si forta regeneratoare. La baza, de jur-imprejur, artistul a montat meda­lioanele in semirelief ale generalilor-martiri. In iulie 1925, la 7 ani de la unirea Transilvaniei cu Roma­nia, guvernul liberal condus de I.C. Bratianu a dispus demon­ta­rea monumentului, care a fost depozitat mai intai intr-un grajd dezafectat, iar apoi in curtea unei unitati militare din Cetatea Aradului.

Dupa 1989, reamplasarea statuii a devenit o problema nationala, dar tratativele dintre guvernul roman si cel maghiar au avansat cu dificultate. Zece ani mai tarziu, monumentul a trecut din administrarea MApN in cea a Ordinului Minoritatilor din Arad, iar in 2003, Consiliul Municipal a votat amplasarea lui in Piata Pompierilor. Lucrarile au fost insa stopate dupa ce Comisia Nationala pentru Monumente de Sort Public a hotarat cu unanimitate de voturi neacordarea avizului de reamplasare.

La inceputul lui 2004, politicienii au hotarat, totusi, ca Statuia Libertatii sa fie asezata in locul stabilit anterior, iar alaturi de monumentul maghiar sa fie ridicat unul romanesc, intregul ansamblu urmand sa devina Piata Reconcilierii. In jurul reamplasarii la Arad a Statuii Libertatii, ca de altfel in jurul intregului ansamblu, polemicile nu se vor stinge prea curand. Considerata de unii „eclectica si academica“, iar de altii deosebit de valoroasa, statuia maghiarilor este una dintre cele mai spectaculoase opere de arta monumentala amplasate in Romania. In ceea ce-l priveste pe Ioan Bolborea, criticile aduse Arcului de Triumf nu-l afecteaza. Atata vreme cat se vorbeste despre asta, spune el, e bine.

Sursa: http://www.descopera.ro/

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Manastirea Bucium – Iasi
25/06/2021 19:04

Manastirea Bucium din Iasi este o manastire de calugari crestin-ortodocsi, cu hramul Duminica Tuturor Sfintilor Atonului. Lacasul a fost construit in anul 1863, ca metoh al schitului romanesc Prodromul de la ...

Pentru cei carora le place iarna
21/12/2018 12:00

Stockholm, Suedia Pamantul Vikingilor, in anotimpul iernii are un aer magic. Poti face o plimbare romantica cu barca impreuna cu prietenul tau pentru a viz ...

Rezervaţia de zimbri „Neagra”
22/05/2018 14:39

 Satul Bucşani din comuna omonimă, judeţul Damboviţa, adăposteşte una dintre cele mai frumoase Rezervaţii de zimbri din ţară, dar şi din Europa. Prima atestare documentară a satului datează din ...

Muzeul de Artă Piatra-Neamţ
18/01/2016 16:00

Piatra Neamţ , reşedinţa de judeţ, este unul dintre principalele puncte de pornire intr-o excursie prin acest ţinut moldovan. Ajunşi aici, veţi vedea că oraşul are o aşezare pitorească in zona de ...

Complexul Green Village – Sfantu Gheorghe
05/01/2016 15:38

Localizat in Sfantu Gheorghe, locul unde Dunarea intalneste Marea Neagra, Complexul Green Village inseamna deopotriva o vacanta pe litoral si o evadare in inima Deltei. Descriere Complexul Green Village &nda ...

Vila Luminiş - Muzeul „George Enescu” Sinaia
26/11/2015 12:13

 Vila Luminiş a constituit loc de inspiraţie pentru George Enescu, dar şi loc de relaxare după concerte. Clădirea este realizată intr-un mod autentic romanesc, regăsind in faţada acesteia stilul cu ...

Salina de la Slănic - Prahova
26/11/2015 07:59

 Localitatea Slănic din judeţul Prahova este celebră datorită zăcămantului de sare care se află in această zonă. În 1685, Mihai Cantacuzino şi-a dat seama că aici există un mare zăcăman ...

Turismul in Delta are alternative: Birdwatching, foto safari, mormintele de pirati
17/11/2015 14:00

Marea problema a Deltei o constituie suprataxarea serviciilor turistice care se resimte apoi in pretul pe care il platesc turistii pentru un sejur in aceasta zona. Este nevoie de un plan de dezvoltare a D ...

Palatul Poştei, Galaţi
09/11/2015 05:00

În anul 1399, la Giurgiu, este atestată de către Mircea cel Bătran intr-un Hristov, existenţa serviciilor poştale pe teritoriul Romaniei. Prin acest document, localităţile din ţară erau obligate ...

Pasajul Scărilor
06/11/2015 13:49

Atestat documentar pentru prima dată in 1191, Sibiul este un oraş modern, occidental, dar care mai păstrează urme ale infloritorului burg medieval de altădată ori clădiri cu elemente arhitecturale specif ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei