Violenţa, demonul negru din şcolile româneşti
Dimensiune font:
Actele de violenţă tot mai des manifestate în unităţile de învăţământ aduc prejudicii enorme educaţiei româneşti * violenţa relevă, de fapt, dezechilibre emoţionale şi psihice * aceasta poate fi combătută prin calm, răbdare şi respect * lupta cu violenţa trebuie purtată de întreaga societate, nu doar de profesori şi părinţi
Sistemul de învăţământ românesc are parte, cel puţin de câteva ori în cursul unui an şcolar, de scandaluri monstruoase în care actorul principal este violenţa. Fie că este venită din partea elevilor şi îndreptată spre alţi elevi, fie că implică cadre didactice sau părinţi, urmările sunt de fiecare aceleaşi: titluri de-o şchioapă pe toate canalele media, mii de distribuiri şi comentarii pe reţelele de socializare; toate acestea nefăcând altceva decât să imprime o pată neagră uriaşă pe ceea ce numim „şcoala românească”.
Din dorinţa de a desluşi cauzele care stau în spatele răbufnirilor violente manifestate în unităţile de învăţământ, redactorii ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei” au discutat cu mai multe persoane direct implicate în actul educaţional, precum inspectori şcolari generali, psihopedagogi sau psihoterapeuţi.
Manifestările violente reprezintă explozia unui prea-plin
Violenţa şi agresiunea – verbală, fizică, emoţională – sunt manifestări ale dezechilibrului emoţional şi psihic. Când un adult sau un copil ajung să se manifeste astfel există cu siguranţă un prea-plin care a explodat în această formă.
Un profesor care, prin comportamentul său, ajunge să fie agresiv, trăieşte un dezechilibru. Într-o lume ideală, profesorii ar trebui selectaţi dintre acele persoane care dau dovadă de o maturitate şi stabilitate emoţională şi psihică deosebite, iar aceste aspecte ar trebui să fie reevaluate periodic. „În lumea noastră însă, un profesor este expus el însuşi unui volum de stres enorm prin programul excesiv încărcat, prin numărul mare de elevi dintr-o clasă, prin insatisfacţia financiară. La toate acestea se adaugă criteriile de performanţă care aduc unui profesor beneficii şi care creează multe dezechilibre fie şi prin simpla lipsă a timpului necesar, care ar aduce un echilibru între viaţa profesională şi cea personală. Mai mult decât atât, în zilele noastre, profesorul a pierdut din autoritate şi nu mai este susţinut de părinţi, curentele de parenting care încurajează o protecţie excesivă a copilului producând un soi de tabără a părinţilor împotriva profesorilor”, a explicat psihoterapeutul Iulia Cruţ.
Violenţa naşte violenţă
Există însă şi acei profesori care reuşesc să rămână echilibraţi într-un sistem de învăţământ cu atâtea presiuni. „Aceşti oameni au serios clădită încrederea în sine şi nu au nevoie de confirmări exterioare permanente. Un adult care, din cauza dezechilibrului în care trăieşte, proiectează asupra elevului neîmplinirile sale, nu mai reuşeşte să se impună altfel şi consideră că a controla prin forţa şi autoritatea funcţiei este soluţia. Şi nu va obţine decât opusul într-un final – revolta şi demotivarea elevului, chiar dacă acestea sunt precedate de comportamentul obedient”, a completat Iulia Cruţ.
„Sarcina educării împotriva violenţei este a tuturor”
Urmările nu pot fi decât elevi care ajung să urască şcoala şi, mai rău,care ajung să se comporte şi ei, la rândul lor, agresiv cu acele persoane asupra cărora pot să o facă – de cele mai multe ori colegii şi mai târziu propriii copii. „Agresivitatea şi violenţa unui elev asupra profesorului vorbeşte despre comportamentele la care a fost acesta expus în mediul familial – sunt situaţiile în care, spre exemplu, părinţii denigrează în faţa copilului un profesor, cumulat cu agresiunea şi violenţa propriu-zise ale părinţilor asupra copilului uneori”, a completat specialistul.
Această părere este confirmată şi de reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, care susţin că familia, prietenii, şi chiar societatea în ansamblul ei, joacă un rol vital în prevenirea violenţei şi educarea corespunzătoare a tinerilor. „În calitate de profesori, suntem puşi în situaţia să ne asumăm acest rol: trebuie să anticipăm şi să evităm situaţiile conflictuale sau violente ce pot să apară în şcoli. Este evident faptul că elevii îşi petrec cea mai mare parte a timpului acasă, cu familia şi cu prietenii, dar sarcina educării împotriva violenţei este a noastră, a tuturor: părinţi, profesori, societate civilă”, au transmis reprezentanţii ISJ Iaşi.
Răbdarea şi respectul, armele împotriva violenţei
Potrivit Ancăi Hardulea, directorul Centrului de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Iaşi, pentru ca actul educaţional să se desfăşoare în cele mai bune condiţii, fiecare dintre cei implicaţi trebuie să-şi înţeleagă rolul foarte bine şi mai ales, trebuie să-şi asume responsabilităţile care vin la pachet. „Relaţiile optime, autentice dintre actorii din mediul educaţional se bazează atât pe adoptarea unei atitudini pozitive faţă de elev, cât şi pe asumarea responsabilităţii fiecărei părţi (elev-profesor – părinte)”, a opinat Anca Hardulea, directorul CJRAE Iaşi.
Mai mult decât atât, actele de violenţă pot fi combătute doar prin măsuri pozitive, din care agresorul poate învăţa ceva. „Problema violenţei în şcoli, la fel ca cea a absenteismului, poate fi rezolvată numai prin implicarea cadrelor didactice, care să facă activitatea de la şcoală cât mai atractivă pentru elevi şi să educe copiii în spiritul toleranţei şi al respectului reciproc. Aceasta este soluţia şi nu măsurile punitive. La Neamţ, nu putem spune că este mai prezent acest fenomen faţă de alte judeţe, dar nici că e mai puţin prezent”, a declarat prof. îndr.Viorel Stan, şeful ISJ Neamţ.
Potrivit şefilor ISJ Iaşi, îndepărtarea violenţei depinde foarte de mult de dorinţa de schimbare a membrilor familiei. „Nu trebuie să uităm că violenţa este un fenomen complex, iar îndepărtarea şi izolarea acestuia depinde, de la caz la caz, de receptivitatea şi dorinţa de implicare a familiei, responsabilitatea fiind împărţită între profesori, diriginţi, consilieri şcolari, părinţi şi societate, în general”, a precizat prof. dr. Genoveva Farcaş, şefa ISJ Iaşi. Diana MOLDOVANU, Maura ANGHEL
* * *
Cele mai răsunătoare scandaluri
În regiunea de Nord - Est a ţării au fost multe cazuri de violenţă, unele foarte grave. Spre exemplu, un elev din Vaslui şi-a lovit profesoara cu o ţeavă de calorifer peste picioare, pe motiv că primise nota 5 la teză. Cazul a fost înregistrat în localitatea vasluiană Todireşti, la sfârşitul anului trecut, iar agresorul a fost un adolescent din clasa a VI-a. Ulterior, teza i-a fost recorectată de alţi profesori, care i-au dat nota 3.70. În cazul lui s-a propus scăderea notei la purtare şi mutarea la altă şcoală. La Neamţ, a fost semnat un alt caz foarte grav. Un elev premiant de la Liceul Teologic Ortodox, Marius Săndulache, s-a sinucis, la finele anului trecut. Ancheta a scos la iveală, lunile trecute, că ar fi avut o aventură cu profesoară lui religie, Crinela Marc (40 de ani). Când a început ancheta, femeia era însărcinată şi mulţi au bănuit că tatăl copilului ar putea fi elevul. Profesoara a fost arestată la domiciliu.
Nici judeţul Iaşi nu a scăpat fără scandaluri violente, la începutul lunii aprilie, un elev de 15 ani de la Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Iaşi fiind lovit cu scaunul în cap de către un coleg, în pauză. Agresorul riscă scăderea notei la purtare şi suspendarea bursei. Un alt caz o are în prim plan pe învăţătoarea clasei a III-a B din cadrul Şcolii Gimnaziale „Alexandru Vlahuţă”, care a fost filmată, la începutul lunii mai, în timp ce lovea brutal un elev, iar pe altul îl izbea cu capul de bancă. Cadrul didactic, cu experienţă la catedră de 40 de ani, a intrat în concediu medical imediat după ce imaginile au fost făcute publice. Conducerea şcolii a demarat o anchetă internă. Cel mai recent caz de violenţă înregistrat în şcolile din Iaşi s-a petrecut la jumătatea lunii mai,când un elev de clasa a X-a de la Colegiul Tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii („Tehnoton”) a fost bătut crunt de doi colegi mai mari, de clasa a XI-a, chiar înainte ca sunetul clopoţelului să anunţe intrarea la orele de curs. Victima a ajuns la spital cu mărci traumatice la nivelul capului şi feţei, Conducerea şcolii şi Poliţia au demarat anchete în acest caz.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau