Câţi bani au făcut dezvoltatorii din spaţii comerciale
Dimensiune font:
Suceava este pe primul loc la nivel naţional cu cea mai mare suprafaţă de spaţii comerciale, raportat la populaţie * deşi criza a determinat scăderea puterii de cumpărare şi băncile au devenit reticente în a finanţa asemenea investiţii, experţii susţin că încă mai este loc pentru asemenea afaceri * cel mai recent complex comercial a fost inaugurat la Botoşani
Oraşul cu cea mai mare suprafaţă a spaţiilor comerciale pe cap de locuitor, din ţară, este Suceava. La mia de locuitori există 1.118 metri pătraţi de spaţii comerciale, de 9 ori mai mult decât media naţională. Cu toate că ultimii ani de criză au determinat reducerea puterii de cumpărare şi reticenţa băncilor în a asigura finanţare pentru asemenea spaţii, experţii consideră că încă mai există piaţă pentru asemenea business-uri. Fapt susţinut de deschiderea, în acest an, a Uvertura Mall la Botoşani, cu o suprafaţă închiriabilă de 15.000 de mp. Spaţiul a fost dezvoltat de companie Moldova Universal din Iaşi, valoare investiţiei fiind de circa 27 de milioane de euro.
Uvertura, primul mall inaugurat în 2013
Proiecte de succes vs proiecte eşuate
În prezent, în Moldova există în jur de 15 spaţii comerciale de tipul „shopping mall“- clădire nouă, cu o suprafaţă închiriabilă de cel puţin 5.000 de metri pătraţi şi administrată ca o singură entitate. „Observăm o tendinţă de creştere a interesului pentru centre comerciale prime atât din partea investitorilor, cât şi din cea a chiriaşilor. Proiectele performante atrag majoritatea clienţilor şi înregistrează vânzări peste medie, având o rată de neocupare de sub 5%, în timp ce centrele secundare se confruntă cu o rată de neocupare de peste 10%“, a explicat Luiza Moraru, reprezentant al companiei de consultanţă imobiliară CBRE România.
Chiria unui retailer pentru un spaţiu din mall ajunge la 60-70 de euro/ mp/ lună
În Moldova, fondul britanic Argo Real Estate Opportunities Fund (Argo) deţine două centre comerciale, unul al Iaşi, iar altul la Suceava. Era Shopping Park Iaşi, cu o suprafaţă de 49.800 de metri pătraţi, a fost evaluat în 2013 la circa 75,9 milioane de euro, în scădere cu 5,1% faţă de 2012. În timp ce mall-ul din Suceava a fost reevaluat în creştere, la 64,5 milioane de euro, cu 2 milioane mai mult decât anul trecut.
Centrul din Agatha Bârsescu se mută la Palas!
Pe de altă parte, ansamblul Palas Iaşi, cu o suprafaţă totală de 270.000 de metri pătraţi, a avut, în primul an de funcţionare, o cifră de afaceri de aproximativ 16 milioane de euro. Reţeaua companiei Iulius Group, care deţine ansamblul din spatele Palatului Culturii, mai cuprinde patru mall-uri, în Iaşi, Suceava, Timişoara şi Cluj, cu afaceri estimate, în 2012, de aproape 46 de milioane de euro. La Vaslui, firma care deţine Silver Mall a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape 3 milioane de euro, în scădere faţă de anul precedent cu aproape un milion de euro.
Iulius Group, înfiinţat de omul de afaceri Iulian Dascălu, este cel mai mare dezvoltator şi operator autohton de centre comerciale de tip mall
Galleria Mall Suceava îşi închide porţile
Mai multe proiecte dezvoltate în regiune nu au putut trece prin perioada de criză. Astfel, în această vară, grupul belgian Bel Rom a cerut insolvenţa parcului de retail Hello Shopping Center din Bacău. Acesta fusese deschis în urmă cu cinci ani, în urma unei investiţii de aproximativ 60 de milioane de euro. Totodată, centre comerciale Galleria din Piatra Neamţ şi Suceava, ale GTC, sunt scoase la vânzare. (Alina Stan)
„Principalii factori care frânează dezvoltarea de noi spaţii comerciale sunt lipsa finanţării bancare şi condiţiile dure impuse de principalii chiriaşi“- reprezentanţii companiei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau