Satul românesc de la marginea imperiului (II)

În fapt, legătura, legămantul cu pămantul, care defineşte in chip esenţial profilul ţăranului său, rămane (aproape) unul simbolic pentru că, iată, satele de pe cele două maluri ale Prutului par a se transfera definitiv in cimitire („Istoria era pentru mine cumva mai uşor de inţe­les in cimitirele sătucurilor de pe malul drept al Prutului”, scrie Ştefan Susai in Prolog), in arhive, in cărţi şi in memoria puţinilor supravieţuitori ai unei istorii mereu agresive, de la ostaşii lui Petru cel Mare care „s-a bătut cu turcii” pe malul stang al ...

 

 

 

 

Satul românesc de la marginea imperiului (I)
28/10/2017 05:16

Este greu de incadrat intr-una din speciile canonice ale genului epic volumul Hora cu cinci fete (Editura Junimea, 2017) al lui Ştefan Susai; cunoscut in mediile culturale ie­şene din anii '90 ca jurnalist de televiziune, retras in zariştea Ia­şilor, la Miroslava, unde se ocupă, din cate ştiu, de managementul cultural-turistic al unei localităţi bogate (şi) prin patrimoniul său spiritual, Ştefan Susai scrie o carte care nu e nici roman şi nici o culegere de schiţe şi povestiri, deşi face apel, adesea, la pactul ficţional, dar temperandu-şi totdeauna imaginarul in orizo ...

Lucrarea în spirit şi vămile întocmirii lumeşti
21/10/2017 05:01

O saga a televiziunilor locale şi regionale a scris Petru Frăsilă in cei aproape douăzeci şi şase de ani de televiziune şi in cateva cărţi – „De la om la om... din culisele televiziunii”, „Libertatea de a fi ziarist interzis”, „Viaţa pe tabla de şah”, „Galeria cu oglinzi (Portrete pentru fiul meu)”, „Violarea dreptului de exprimare (Cazul Frăsilă si Ciocarlan contra Romania)” – in care transcrie avatarurile unui jurnalist (fondator, acţionar, admi­nistrator) prins in maelströmul unei realităţi nu o ...

Fiinţa vie a străzii Aurora (II)
14/10/2017 05:01

Nu am uitat-o nici acum. I-am făcut nişte coperţi mai bune, din carton, le-am lipit cu pap şi i-am returnat acea carte mulţumindu-i moşului”. Dar martorii principali ai trecutu­lui despre care depun mărturie Corneliu Carp şi prietenii săi, convo­caţi la craşma La garaj, răman casele vechi, fixate şi intr-un album foto de la finalul cărţii; acestea sunt semnele incă văzute ale al­tui timp, ale unei lumi (aproape) dispărute care supravieţuieşte in lumina inimii, incă vie intre umbrele tristeţii şi resemnării insta­late din vremea exproprierilor, cand ...

Fiinţa vie a străzii Aurora (I)
07/10/2017 05:13

O carte impotriva uitării şi a selecţiei operate, uneori, de memoria care pierde oameni, ani, intamplări, sentimente, stări, senzaţii, in oglinda lacomă a vremii, scrie, din dragoste pentru Iaşi, Corneliu Carp in Ziua in care mi s-a sfarşit copilăria (Editura PIM, 2017), rechemand, in instanţa aducerilor-aminte un timp (pe)trecut, cum va fi incercat şi in cele­lalte volume de proză, Tăvălugul amintirilor (2014), Lacrimile de pă­cat (2015), in versurile din Colivia de vise (2016) ori in publicisti­ca tipărită in paginile culturale ale publicaţiilor ieşene. Sub de ...

Strigătul de izbândă al zilei în floarea de cireş
30/09/2017 05:00

De o remarcabilă unitate stilistică, a te­melor şi motivelor lirice, poemele din cele şase volume tipărite de Ioan Ouatu – Truda Încolţirii (2005), Altare de dor (2006), Gloria Liniştii (2007), Rug Imperial (2007), Scrisori de acreditare (2008) şi Faguri de Lumină (2012) -, reunite, intr-o selecţie atentă şi riguroa­să, in antologia Depărtări sfinţite cu lacrimi (Editura Fundaţiei Cul­turale Cancicov, 2017), circumscriu un spaţiu fiinţial care se identi­fică in peisajul mirific de la poalele pădurilor misterioase din Munţii Neamţului; casa &b ...

Cînd ceasul arată o veşnicie fără un sfert
09/09/2017 06:00

 Acest "pact" cu cititorul, prezent in atitea paradigme lirice, in cărţile Danielei Oatu nu prevede doar mărturisirea, cind cititorul e confesorul vocii lirice; e incă mai mult, cum se vede şi in Fantasmele Versului Rău, o invitaţie la dialog şi lectură, dar şi oferta de a construi impreună universul poetic, iar cititorul e insoţitorul intr-o călătorie la marginea lumii văzute spre dincolo, inspre ceea ce nu se vede cu privirea care patinează pe deasupra lucrurilor: "Domnule Cititor,/ scuzaţi-ne/ puteţi reveni altădată/ Poezia e ocupată/ trebăluieşte ...

 

ULTIMA ORA
Profesorul

00:00

Primăria municipiului Iaşi, cu sediul în bdul Ştefan cel Mare şi Sfânt nr. 11, organizează licitaţii publice pentru: 1. vânzare prin licitaţie publică conform HCL nr. 33/30.01.2018 organizată în data de 06.03.2018, ora 14.00, pentru terenul în suprafaţă de 134mp, situat în Iaşi, strada Mioriţei între nr. 2 şi 4, aparţinând domeniului privat al municipiului Iaşi. Data limită pentru depunerea dosarelor: 05.03.2018, ora 13.00; 2. vânzare prin licitaţie publică conform HCL nr. 34/30.01.2018 organizată în data de 06.03.2018, ora 14.00, pentru terenul în suprafaţă de 1062,18mp, situat în Iaşi, strada Hlincea nr. 67A, identificat în tarlaua 69, parcela 3837/52, având nr. cadastral 157758, înscris în cartea funciară nr. 157758, situat în Iaşi, strada Hlincea nr. 67. Data limită pentru depunerea dosarelor: 05.03.2018, ora 13.00; 3. vânzare prin licitaţie publică conform HCL nr. 35/30.01.2018 organizată în data de 06.03.2018, ora 14.00, pentru terenul în suprafaţă 149mp, situat în Iaşi, strada Hlincea nr. 71A, identificat în tarlaua 69, parcela 3837/51, având nr. cadastral 157789, înscris în cartea funciară nr. 157789. Data limită pentru depunerea dosarelor: 05.03.2018, ora 13.00. 4. vânzare prin licitaţie publică conform HCL nr. 36/30.01.2018 organizată în data de 06.03.2018, ora 14.00, pentru terenul în suprafaţă de 285mp, situat în Iaşi, strada Hlincea nr. 59A, identificat în tarlaua 69, parcela 3837/50, având nr. cadastral 157740, înscris în cartea funciară nr. 157740. Data limită pentru depunerea dosarelor: 05.03.2018, ora 13.00. Licitaţiile vor avea loc la primăria municipiului Iaşi din bdul Ştefan cel Mare şi Sfânt nr. 11.

 

Aluatul evanghelic din poezia lui Marcel Miron
26/08/2017 05:14

Scrisă in nostalgia Edenului, pe drumurile unui pelerin in inima căruia e insăşi lucrarea lui Dumne­zeu, visand, din chilia monahului de pe Muntele Athos, la ţărmul cel nou al timpului, in colţul de rai, sub poala Lui instelată, poezia lui Marcel Miron din „Caiere de lumină”, „Versuri albastre şi aurii”, „De la Kogaion la Athos” şi, acum in urmă, „Spre orizonturi albastre” (Editura Timpul, 2017) este ceea ce s-a numit o rugăciune profană, iar ros­tul ei este unul civilizator: civilizarea fiinţei, imblanzirea sufle­tului ...

Lumea lui Grigore Ilisei (II)
19/08/2017 05:00

Langă harul evocării, cu care a fost dăruit povestitorul, impresionează in Chipuri pe panza vremii arta portretului; Grigore Ilisei e un Dan Hatmanu al prozei, are, asemeni maestrului, „portretul in sange”. Mai intai, găseşte totdeauna formu­la care „acoperă” personalitatea, identificand ceea ce francezii nu­mesc „la qualité maitresse”; astfel, Victor Mihăilescu-Craiu e „un zugrav de subţire”, Birlic este „incarnarea desăvarşită a geniului comic”, pe profesorul Vasile G.Popa il defineşte „acel patos c ...

Lumea lui Grigore Ilisei (I)
12/08/2017 05:00

Prevenitor, prozatorul Grigore Ilisei işi subintitulează Eboşe cea mai recentă carte a sa, Chipuri pe panza vremii (Editura Junimea, 2017); despre „eboşă”, Dicţionarul ne invaţă că „e primul stadiu in vederea realizării unei opere de artă plastică, indicand forma generală”, dar locurile şi, mai ales, perso­nalităţile evocate nu răman doar la stadiul de „schiţă” pentru că, iată, portretele lor sunt lucrate in filigran, pană la amănunt, in „forma generală” şi, deopotrivă, in detaliile semnificative: „galeria&rdq ...

Viaţa şi moartea ca text şi spectacol (II)
05/08/2017 05:49

Dacă in primele două romane prozatorul semnează cu cititorul un pact al verosimilităţii, invocand un nume „istoric”, pe Sartre, o problematică uşor de identificat in cadrele existenţialismului, precum şi tiparul originar al unei tragedii, in Gemenii, naraţiunea creşte dintr-un pact ficţional, dintr-o realitate secundă, aceea de-formată de lentila aparatului de filmat: realitatea aceasta se află in scenariul jucat de personaje in faţa aparatului care filmează, după ce proza se va fi ocupat cu „sufletele rătăcite”, Isabelle, Sonia şi Robert Vaida-Moru ...

Viaţa şi moartea ca text şi spectacol (I)
29/07/2017 05:00

Mărturisesc faptul că am primit cu destulă mefienţă cele trei romane „la pachet” ale Caliopiei Tocală, În captivitate, Simfoniile destinului şi Gemenii, tipărite la Editura Opera Magna in acelaşi an, 2014 şi, cu siguranţă, impreună; hotărasem să citesc o carte anume din cele trei, in hazard (dar nu al lui Mallarmé şi nici cel al cruciaţilor care vor fi inventai zarul „cu feţe albe de inger şi ochişori negri de drac”, la El Azar, plictisindu-se şi fiind treziţi din somnul zarurilor de Jacques de Mollay, venit in inspecţie, pedepsindu-i ...

Calul Alb pe câmpul cu amintiri
22/07/2017 05:17

În „Flori de gand” (Editura Timpul, 2017), a noua sa carte de versuri, Florentin Dumitrache scrie, intr-o sensibilă lirică de notaţie, o cronică a vieţii, adunand amintiri, ganduri „cu-ntoarceri in trecut”, sentimente, stări, repere biografice; intre acestea, satul copilăriei, al „clipelor dintai”, intr-un halou al rechemării vremurilor de altădată, intr-un orizont al departelui de departe, „spre undeva, spre undeva”, cum scrie Florentin Dumitrache in poemul Drumul intoarcerii, marcand ceea ce Mircea Eliade numea eterna reintoarce ...

Elitele la ora confesiunii (II)
15/07/2017 05:04

Actriţa Cornelia Gheorghiu, exprimand in metafore sensibile pasiunea pentru mirabila scandură a scenei, departe de sentimentul eşuării in provincie („Noi murim in fiecare seară şi ne naştem iar, şi trăim iar, in fiecare spectacol...”), evocă anii „trupei de aur” a Naţionalului ieşean, cu Miluţă Gheorghiu, Anny Braesky, Margareta Baciu, Virgiliu Costin, Adina Popa, Nicolae Veniaş, Ştefan Dăncinescu, nume care „au spart provincia” şi au strălucit in spectacole cu adevărat „naţionale”; academicianul Bogdan C.Simionescu care pune ...

Elitele la ora confesiunii (I)
08/07/2017 05:00

Într-un peisaj media tulburat şi dominat de figuri posomorate, incrancenate, angajate in monologuri autiste sau intr-un „dialog al surzilor”, unde nimeni nu are răbdare, bunăvoinţă şi o minimă eleganţă să asculte pe cineva, cultivand un climat deceptiv, intr-un robust triumfalism negativ, printre caraghioase vedete de carton, Vasile Arhire visează la o civilizaţie a comunicării in care, iată, se instalează confortabil cu admirabila sa carte de interviuri, „Ghici cine (re)vine la cină (I)” (Editura Junimea 2017). Realizatorul de la TVR-Iaşi, om al ...

Mierea trecutului (II)
24/06/2017 05:00

Prin densitatea sa spirituală, Barladul lui Sergiu Brandea este un alt Fălticeni sau, cu expresia memorabilă a lui G. Călinescu, un Weimar romanesc ori, cum scrie acad. Al. Zub, „Barladul merită cunoscut stradă cu stradă... orice piatră a lui inseamnă istorie”; străzile, in principal, dispărutele Stramba şi Templelor, pietrele, casele, locurile şi, mai ales oamenii de seamă reprezintă substanţa cărţii lui Sergiu Brandea: C. D. Zeletin, Ion N. Oprea, Virgil Duda, Lucian Raicu, V. I. Popa, I. Schechter (I. Serbu), Eran Sela, Marcel Guguianu, G. Tutoveanu, Adrian Bel ...

Mierea trecutului (I)
17/06/2017 05:36

O admirabilă carte despre Barladul de altădată scrie Sergiu Brandea in Stramba (Editura 24: ore; ediţia a-II-a, adăugită), reconstituind, rechemand, cu vorba lui Gala Galaction, o intreagă istorie a unor oameni şi locuri, fixată intr-un precis timp-epocă, anii ’30-'40 pană la cutremurul din 1977, adică, atat cat va fi fost strada in memoria şi viaţa personajului-narator, in realitatea oraşului moldav: Barladul e lumea, iar strada Stramba e axa acesteia: „Nu am avut intenţia, mărturiseşte autorul intr-un Post-scriptum, să scriu o istorie bazată pe documente, ci d ...

Nopţile şi zilele unui vechi cronicar (III)
10/06/2017 05:26

În Adevărul ca poveste. Ficţiunea ca realitate, autorul se radicalizează, iese, nu pentru mult timp, insă, din „atmosfera efervescentă” pe care i-o restituie memoria şi din lirismul propriu autobiografului, abordand, iată, subiecte de istorie literară; Nicolae Turtureanu cere o taxă pe impertinenţă, enervat de un oarecine căruia Eminescu „nu-i spune nimic”, analizează creşterea şi descreşterea „bietului om Eminescu sub vremi şi sub fatala măcinare psiho-somatică”, explorează rivalitatea „surdă” dintre Eminescu şi Maced ...

Nopţile şi zilele unui vechi cronicar (II)
03/06/2017 05:36

Povestirea autobiografică din Deveniri creşte din matricea acasei Iacobenilor şi continuă firul Bildungsroman-ului cu studenţia de la Iaşi, care incepe ca „o schimbare de fus orar”, ca o (pe)trecere „in altă lume, dacă nu intr-o altă dimensiune”; studentul intră, obligatoriu, in Biblioteca Centrală, unde pătrunde „ca intr-un sanctuar”, se lasă prins in „atmosfera mereu efervescentă” din amfiteatre, face portretele magiştrilor Constantin Ciopraga („un domn sobru, inabordabil, purtand povara traumelor din ceţurile/ lagărele s ...

1 la 19 din 91