Câte avioane de vânătoare MiG 21 LanceR mai are România, de ce vor rămâne în uz încă o bună vreme

default

Dimensiune font:

| 10-07-2018 09:47

 România are operaționale în momentul de față mai puțin de două escadrile de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR, avioane pe care se bazează exclusiv, în prezent, pentru misiunile proprii de poliție aeriană și de luptă. Pe aceste puține avioane rămase în uz - de origine sovietică, în serviciu de peste 40 de ani, modernizate între '97 și 2002 - România se va baza încă cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, chiar dacă sunt la finalul resursei lor de viață. Cele 12 avioane F-16 cumpărate de curând încă nu sunt operaționale și, chiar și după ce vor putea executa misiuni reale, nu vor putea acoperi singure nevoile de apărare aeriană și vor trebui să lucreze cot la cot tot cu bătrânele MiG-uri. Planurile pe termen mediu? Promisiuni că vom cumpăra noi avioane F-16, circa 40 la număr după declarațiile oficialilor, dar programul, care tot ar dura câțiva ani pentru impelementare după semnarea unui contrac, bate deocamdată pasul pe loc. 

 
 
Info pe scurt:

    - În momentul de față singurele avioane proprii pe care România se bazează pentru misiuni reale și de poliție aeriană sunt în continuare de tipul MiG 21 LanceR - avioane vechi de circa 40 de ani și de care au mai rămas în uz circa 20-30, mai puțin de două escadrile complete. 

    - Deși au rămas puține în uz și sunt aproape de finalul resursei de viață - MiG-urile 21 LanceR vor continua să fie folosite cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, dacă nu chiar mai mult.

    - Cele 12 avioane F-16 modernizate și cumpărate recent de la Portugalia încă nu sunt operaționale complet - nu sunt gata de misiuni reale și de poliție aeriană. Instruirea piloților, acumularea de ore de zbor pe noile aronave, testarea diferitelor tipuri de misiuni și a muniției - toate fac ca operaționalizarea avioanelor F-16 să dureze. 

    - Chiar și când vor fi operaționale - la finele anului în curs sau, mai probabil, anul următor - cele 12 avioane tot nu formează o escadrilă completă și vor derula misiuni în anii următori cot la cot cu mai bătrânele MiG-uri.

    - Deși nevoia de avioane noi e cunoscută de peste 20 de ani, toate guvernele au amânat momentul. Pentru alte noi avioane F-16 se negociază de peste doi ani, dar până acum nimic nu s-a întâmplat concret...

    - Chiar și dacă s-ar semna acum, un program pentru achiziția a altor 40 de avioane F-16, așa cum a anunțat ministrul Apărării, va fi derulat pe parcursul a unei perioade mai lungi - atât ca implementare, cât și ca bugetare. Între timp, timpul trece pentru bătrânele MiG-uri și pentru piloții care zboară cu ele...
 
Avion MiG 21 LanceR C la baza de la Mihail Kogălniceanu

 
 
Câte MiG 21 LanceR mai sunt operaționale și în uz? De ce va continua să fie principala aeronavă de luptă pentru încă cel puțin jumatate de deceniu... 

Accidentul aerian de sâmbătă de la baza aeriana Borcea, când un MiG 21 LanceR C s-a prabușit, iar pilotul Florin „PATRAX” Rotaru și-a pierdut viața, a stârnit numeroase comentarii în spațiul online și pe rețelele de socializare. 
 
Aviația Magazin are aici un articol la obiect de ce avioanele MiG 21 nu merită să fie numite totuși „sicrie zburătoare” așa cum mulți s-au grăbit să le catalogheze. 

Multă lume se întreabă câte astfel de aparate mai are Forțele Aeriene Române în uz, de ce mai sunt folosite astfel de aeronave vechi și de ce nu sunt încă operaționale mai noile avioane de vânătoare F-16 cumpărate recent de către România. 

Numărul exact de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR ce mai sunt încă în uzul Forțelor Aeriene Române e ținut confidențial, însă estimările neoficiale arată că în momentul de față Armata se bazează pe circa 30 de astfel de aparate, mai puțin de două escadrile complete [n.r. o escadrilă este formată din 16 aeronave]. 

În realitate însă, numărul avioanelor MiG 21 LanceR care chiar sunt funcționale și sunt folosite este și mai mic - undeva spre 24-26 de aeronave, au precizat pentru HotNews.ro mai multe surse din domeniu. 

În prezent, avioanele MiG 21 LanceR rămase în uz mai operează de pe două baze aeriene: la Câmpia Turzii și la Mihail Kogălniceanu (ca anexa la baza aeriană 86 de la Borcea). În trecut MiG-uri 21 mai erau staționate și la Bacău.

Avioane MiG 21 LanceR C (aer-aer) / Sursă: RoAF

 
România a modernizat avioanele MiG 21 ca o măsură de tranziție, până când vom cumpăra avioane noi. MiGurile au mai rămas puține în uz, iar noile avioane s-au lăsat așteptate...

Avioanele MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii '60-'80, aproape 400 la număr. Ulterior, după căderea comunismului, Forțele Aeriene au decis modernizat a 111 de aeronave cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile NATO. Așa a aparut modelul LanceR, avioanele modernizate la acest standard intrând treptat în dotarea Forțelor Aeriene între 1997 și 2002. 

Decizia de modernizare a o parte din avioanele MiG 21 din dotare a fost văzută ca o măsură de tranziție până când țara noastră își va permite să se doteze cu un avion de vânătoare multirol de generație nouă, lucru care a fost mereu amânat de mai toate guvernările ulterioare. 

În total au fost trei versiuni ale MiG-ului modernizat - 71 de avioane Lancer A (pentru atac la sol), 14 avioane Lancer B (cu dublă comandă, folosite mai ales pentru instruirea piloților) și 26 de avioane Lancer C (varianta de atac aer-aer). 

Toatele modelele Lancer A pentru atacul la sol au fost retrase treptat în urmă cu câțiva ani, iar dintre cele 26 de avioane tip LanceR C, opt s-au prăbușit, cu tot cu cel de sâmbătă. 

Dintre cele 14 modelele LanceR B cu dublă comandă, două s-au pierdut în accidente, dar nu toate cele rămase mai sunt operaționale. 

Astfel, doar și pe acest calcul sumar, reiese că numărul maxim de avioane MiG 21 Lancer C și Lancer B rămase oficial operaționale este de 30 de aeronave. 

Trebuie de precizat că necesarul României pentru a-și desfășura singură misiunile de poliție aeriană și pentru a îndeplini cerințele de luptă - așa cum s-a angajat România la aderarea la NATO - este de 48 de aeronave. 
 
MiG 21 LanceR B și Lancer C în fundal / Sursa: RoAF



Avioanele F-16 cumpărate de la Portugalia, modernizate și intrate în dotarea Forțelor Aeriene Române încă nu sunt complet operaționale. Abia la final de an sau în 2019...

Deși vorbim de avioane care au ajuns la limită cu resursa de viață, MiG-urile 21 din dotarea Forțelor Aeriene Române vor rămâne în uz încă cel puțin 5-6 ani de acum încolo, dacă nu chiar mai mult. Asta pentru că factorii de decizie din România nu au fost în stare să achiziționeze la timp noi avioane. Cele 12 avioane F-16 cumpărate anii trecuți de la Portugalia nu doar că nu sunt încă operaționale, ci nu constituie practic nici măcar o escadrilă completă.

România a cumpărat de la Portugalia 12 avioane F-16 A/B block 15 pe care le-a trecut printr-un proces de modernizare - Mid-Life Upgrade, un proces de aducere la zi a sistemelor, echivalent a unui block 40 - un contract de circa 600 milioane de dolari. 

Cele 9 avioane F-16 cu comandă simplă și 3 avioane F-16 cu comandă dublă au intrat gradat în dotarea Forțelor Aeriene în 2016 și 2017, sunt staționate la baza aeriană 86 Borcea (Fetești), dar încă nu sunt complet operaționale - pregătite să preia misiunile de poliție aeriană sau gata de orice misiune de luptă. 

Asta pentru că - după intrarea în dotare - pentru avioanele F-16 aduse în România a urmat o perioadă de testare a avioanelor în diverse condiții și de testare și omolgare a muniției - această ultimă etapă abia recent a început. 

Mai important însă - în toată această perioadă s-au pregătit piloții. Odată cu achiziția și modernizarea avioanelor în Portugalia, România și-a pregătit acolo și nouă piloți care, odată întorși acasă, s-au transformat la rândul lor în instructori pentru alți piloți care să se pregătească pe F-16, să adune ore de zbor și să zboare avionul în diverse situații și misiuni. 
 
Operaționalizarea celor 12 F-16 de la baza aeriană Borcea ar trebui să se facă până la final de 2018, însă acest lucru ar întârzia până anul viitor. 



România are nevoie rapid de noi avioane F-16, dar lucrurile bat pasul pe loc. Ministrul a pus ținta: ”Încă 40 de avioane!”

Deși nevoia de a achiziționa un nou avion multirol și de a înlocui bâtrânele MiG-uri, fie ele și modernizate, era cunoscută încă din anii '90, mai toate guvernele care au trecut prin Palatul Victoria au amânat cât au putut această achiziție. Când într-un final a fost ales modelul F-16 și România semnase că va achiziționa 24 de astfel de avioane din SUA, criza financiară a făcut imposibilă prima plată a acordului, iar programul a picat. 

Ulterior, cu chiu cu vai am găsit să cumpărăm din Portugalia 12 F-16 second-hand, pe care însă le-am cumpărat modernizate, trecute printr-un procesul MLU (Mid-Life Upgrade). 

Chiar și așa, cele 12 F-16 sunt puține, nici cât o escadrilă, dar a însemnat un început - instruirea piloților, dezvoltarea logisticii și a infrastructurii necesare, achiziția de noi tipuri de muniție, etc. Pasul logic următor ar fi fost să semnăm cât mai curând un nou contract pentru noi avioane, însă aici lucrurile s-au blocat. 

Nici până acum țara noastră nu a găsit încă de unde să cumpere avioane F-16, opțiunea declarată fiind tot pentru avioane second-hand pe care să le modernizăm. 

De mai bine de un doi ani MApN spune că e în căutare de parteneri de la care să cumpărăm, dar fără succes până acum - cel puțin fără să fie anunțat ceva oficial.

La începutul anului, ministrul Apărării Mihai Fifor a detaliat că ținta e de 40 de alte noi avioane: „Dorim încă 4 aeronave să completam escadrila de F-16 pe care o avem. În proiecție avem încă 36 de avioane F-16”.
 
 
Sprijin NATO pentru misiunile de poliție aeriană la Marea Neagră
 
Fără un contract semnat, sau măcar un partener oficial anunțat de la care să cumpărăm aceste avioane, programul de dotare a Forțelor Aeriene Române cu avioane F-16 pare că se va întinde cel puțin până spre 2022-2024. Asta înseamnă că în următorii ani pentru misiunile de poliție aeriană, dincolo de cele câteva F-16 din dotare, tot pe bătrânele MiG-uri 21 ne vom baza, precum și pe aliații din NATO care au început deja să trimită de două ori pe an avioane de vânătoare la baza de la Mihail Kogălniceanu. 

În aprilie, Forțele Aeriene Regale din Marea Britanie au trimis patru avioane de vânătoare Eurofitgher Typhoon și 160 de militari pentru o perioadă de patru luni, la fel ca în 2017, să ajute la operațiunile poliție aeriană la Marea Neagră. 


 
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei