Reţeta prin care Mafia CFR a făcut dispărut un tezaur mobil

default

Dimensiune font:

| 10-02-2016 06:00

Ultimele două locomotive cu abur din Depoul CFR Iaşi sunt distruse în proporţie de 90% * celelalte au fost tăiate şi date la fier vechi, fără niciun aviz * „vreo două le-au tăiat anul trecut”, recunosc angajaţii din Depoul CFR Iaşi * experţii susţin că locomotivele au fost vândute pentru piese de schimb, pentru că în Europa occidentală a luat un mare avânt restaurarea vechii tracţiuni feroviare, pentru că se scot nişte bani foarte frumoşi pe exploatarea trenurilor nostalgice, ori au fost, simplu şi direct, casate şi vândute ca fier vechi * ambele iniţiative lovesc rău de tot în lege * devalizarea tezaurului mobil din Depoul Iaşi va face obiectul unei anchete a Parchetului * pentru prima oară în România, cineva va plăti pentru distrugerea tezaurului mobil naţional

GALERIE FOTO

 Locomotive cu abur de o valoare inestimabilă au fost tăiate la adăpostul nopţii şi vândute la fier vechi sau valorificate ca piese de schimb. Devalizarea tezaurului mobil din Depoul Iaşi are o istorie tenebroasă, ce se înscrie într-o reţetă ce iese din tiparele marilor furturi din patrimoniul de stat. Cele 4 locomotive care au existat în Depoul Iaşi din momentul în care ele au fost puse în fondul de tezaur naţional tehnic au ajuns istorie. Până la marea schismă de la 1 octombrie 1998, s-au aflat în parcul inventar al mijloacelor mobile şi material rulant al Depoului Iaşi. În momentul când, la 1 octombrie 1998, Depoul Iaşi s-a transformat în Depou al Societăţii Naţionale de Transport Naţional de Călători – CFR Călători SA, acesta preia numai acele locomotive de care are nevoie şi renunţă, prin conducerea CFR Călători Iaşi, la locomotivele care erau de patrimoniu. „Tot ce a fost refuzat de CFR Călători, CFR Marfă şi CFR Infrastructură a fost preluat de SAAF (Societatea de Administrare a Activelor Feroviare). Acest termen de administrare a activelor feroviare este foarte larg. SAAF-ul, prin mulţii directori care s-au perindat pe acolo şi şi-au făcut nişte averi incomensurabile, a vândut mare parte din locomotivele Diesel, electrice, cu abur sau vagoane, unele ca fier vechi, altele, chipurile ca fier vechi, dar vândute ca valoare intrinsecă, ca mijloc fix”, a spus Florin Lupescu, expert în tezaur mobil. Întâmplarea face că aceşti indivizi nu au avut curaj să preia de la Iaşi acele 4 locomotive cu abur, dar, din păcate pentru acestea, au fost lăsate de izbelişte, la mâna hoţilor. Această practică a lăsării locomotivelor cu abur în afara unei gestiuni s-a întâlnit în mai multe depouri din ţară. „Ei au urmărit altceva şi, din păcate, lucrul ăsta l-au aplicat foarte bine pe Regionala Iaşi, cu tot cu ce s-a întâmplat şi la Paşcani, şi la Suceava. Când şi-au dat seama că noi suntem cu ochii pe ei, că au încercat în altă parte nişte manevre şi am sesizat organele statului, le-au scos în exteriorul depoului, le-au lăsat intenţionat să fie descompletate, deteriorate sau distruse pentru ca, mai apoi, cineva să spună: „Ce patrimoniu naţional, dom'le, nu vezi cum curg fiarele de pe ele?”. Majoritatea locomotivelor cu aburi nu mai au pistoane, sertare, unele nu mai au nici coş”, a spus Florin Lupescu.

Citește despre:  Afacerea "Orient Express"


Jongleria SAAF din Depoul Iaşi
În anul 2000, Traian Băsescu, ministru al Transporturilor la acea vreme, semnează un ordin privind protecţia şi conservarea locomotivelor cu abur în patrimoniul Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA. „După reorganizarea SNCFR, 71 de locomotive au fost declarate Piese de Muzeu şi trecute în patrimoniul Căilor Ferate Române, fără individualizarea Companiei care urmează să preia şi să gestioneze acest tezaur tehnic naţional. Considerăm că aceste locomotive nu pot face obiectul casării sau înstrăinării lor. Toate cele 71 de locomotive au fost trecute în patrimoniul CFR pentru tratarea unitară a conservării, păstrării şi menţinerii lor în circuitul muzeistic naţional”, se arată în ordinul emis de Traian Băsescu. Pentru a întări acest ordin, pe 31 iulie 2000, ministrul Culturii, Ion Caramitru, dă un ordin privind clasarea acestor locomotive în patrimoniul cultural naţional, în categoria „Tezaur”. Printre cele 71 de locomotive, un număr de 4 figurau ca fiind în Depoul Iaşi, respectiv locomotiva cu abur seria 150-1028 (an de fabricaţie 1943) – unicat, construită la Machinenbaum- Germania (există în depou, fiind devastată, descompletată şi distrusă în proporţie de 90%), locomotiva cu seria 230098, construită în anul 1919 la Schwartzkopff – Germania - locomotivă unicat, tăiată şi vândută la fier vechi în cursul anului trecut, după cum susţin angajaţii din Depoul Iaşi (n.r. această locomotivă a fost amplasată sub pasarela pietonală CFR până acum doi ani, după care a dispărut), locomotiva seria 50.469, ultima locomotivă din seria 50.000 adusă în România de la AEG Berlin, acolo unde a fost fabricată în anul 1930 – dispărută din Depoul Iaşi, cel mai probabil tăiată şi vândută la fier vechi, şi locomotiva 150.1120, fabricată în anul 1943 de Henschel-Sohn Kassel, unicat-captură de război, dusă în Depoul Suceava, degradată în proporţie de 90%. „Până în 2011 s-au 2012, în Depoul Iaşi au existat 5 locomotive cu abur, printre care şi o locomotivă micuţă R – Reşiţa de maneveră, aşa este numită. S-a dus şi asta, fără să ştie nimeni unde. Dacă în Depoul Iaşi nu mai există decât o singură locomotivă, atunci celelalte trei au fost casate şi vândute ilegal, şi ăsta e caz penal. SAAF-ul a făcut o mare jonglerie în Depoul Iaşi. 150-1019 care din punct de vedere constructiv avea nişte invenţii şi nişte inovaţii făcute şi de constructorul german, dar şi de personalul tehnico-ingineresc român, de prin 1995 au dispărut şi plăcile cu numărul de pe ea, au fost puse pe o locomotivă românească tot din seria 150, numai că între seria germană Kriegslokomotive 150-1000 şi seria de locomotive 150 Reşiţa e diferenţă ca de la cer la pământ, ceea ce demonstrează că până şi acest lucru a fost făcut în bătaie de joc. Cineva, tot aşa, ia prin 1999 plăcuţa şi dispare, şi pune plăcile pe fostul generator de abur al depoului Iaşi, în speţă locomotiva 150-1060, care nu mai avea nici tender ”, susţine expertul Florin Lupescu.
Legenda locomotivei fantomă de la Câmpulung Molovenesc
De asemenea, locomotiva care figurează ca fiind în Depoul Iaşi şi apoi trimisă în Depoul Suceava Nord, nu mai există. Este vorba despre locomotiva 150-1120. „Asta este tot din seria DR52, dar nu a mai fost livrată României, prin acel acord dintre Antonescu şi Hitler, semnat în 1943. Această locomotivă face parte din cele 23 de locomotive pe care marele prieten de la răsărit le-a dat României din capturile lui de război pentru a fi reparate - ele arătau jalnic - şi a fi, mai apoi, utilizate în tractarea trenurilor care duceau către URSS compensaţiile de război ale României. Pentru asta ni le-au dat. Toate aceste locomotive, de la 150-1101 şi până la 150-1123, care este băgată în patrimoniul tehnic naţional şi se află restaurată în Depoul Iaşi, toate acestea au fost date din capturi de război de pe frontul de vest, care s-au făcut prin Ungaria sau Austria”, a spus Florin Lupescu. Paradoxal, după cel de-al Doilea Război Mondial, cu toate că URSS a venit repede să-şi ia compensaţiile, calea ferată românească nu mai avea material rulant care să poată să tracteze atâtea zeci de vagoane în fiecare zi care trebuiau să meargă la ruşi. Impacientaţi ca nu cumva să se piardă prada, ruşii au făcut linii ferate pe teritoriul României şi au adus până şi cisterne şi material rulant. Locomotiva 150-1120 a fost în parcul depoului Câmpulung Moldovenesc. Acolo a stat o perioadă, prin anii '70, când depoul Suceava a cooptat mai multe trenuri în remorcare între Suceava-Paşcani, Suceava - Vatra Dornei şi atunci, o parte din parcul depoului Câmpulung Moldovesc a fost detaşat la Depoul Suceava Nord. Potrivit expertului Florin Lupescu, această locomotivă a ajuns la depoul din Suceava şi a scăpat, pentru că a fost prinsă în lista semnată de Traian Băsescu. „Vine anul 1998 şi Depoul Suceava Nord se transformă în depou de călători. Exact ca la Iaşi, îşi opreşte parcul inventar de care are nevoie în remorcarea trenurilor de călători şi a manevrelor şi renunţă la 150-1120 şi o abandonează pe o linie, la aproape un kilometri distanţă de depou. În cursul anului trecut, împreună cu domnul Radu Bellu (nr. ultimul istoric feroviar în viaţă) am fost şi am făcut un fel de expertiză, deoarece se spunea că Poliţia de Patrimoniu vrea să facă dosar de cercetare către Parchet. Deocamdată, în afara expertizei care s-a făcut la faţa locului, prin care locomotiva s-a declarat devastată şi distrusă în proporţie de 90%, nu ne-au mai cerut ajutorul. A rămas la latitudinea Poliţiei de Patrimoniu şi a Parchetului Suceava. Această locomotivă nu a fost niciodată la Iaşi, drept pentru care nu avea cum să plece de la Iaşi la Suceava. Cu toate astea, ea figurează în inventarul SAAF - Agenţia Iaşi”, a spus Florin Lupescu.
„Anul trecut au tăiat vreo două locomotive”
Conform Legii patrimoniului, distrugerea, înstrăinarea, descompletarea sau vinderea bunurilor de patrimoniu naţional se pedepseşte cu închisoarea de la 3 la 7 ani. „Dacă au casat cumva aceste locomotive, e mare necaz şi ar trebui să intervină Parchetul. Ca să se declaseze un bun de patrimoniu, trebuie mai întâi instituită o comisie din partea Ministerului Culturii, cu un expert avizat în aşa ceva, ori expertul avizat la acest moment este inginerul Bellu, care poate expertiza oricând situaţia şi starea unei locomotive cu abur. Oricât de deteriorate sunt, în ipostaza în care, în altă parte se restaurează sau se estetizează o locomotivă, orice piesă este necesară, pentru că astfel de mijloace fixe nu se mai fabrică nici în Germania, nici în România şi nici în America, iar dacă cineva ar vrea să facă nişte matriţe după aceste piese, costurile ar fi insurmontabile”, a spus Florin Lupescu. Potrivit acestuia, primul ordin de ministru care s-a dat pentru salvarea patrimoniului feroviar, nu s-a dat în anii 80, ci în anii 70, nefiind anulate sau abrogate prin alte acte normative. Acestea îşi fac şi acum efectele, numai că au fost mulţi „oameni de bine” care au considerat calea ferată şi patrimoniul ei drept un bun care li se cuvine. Acest lucru nu pare să-i deranjeze pe şefii CFR, care, într-un răspuns adresat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, mint cu neruşinare în ce priveşte situaţia locomotivelor cu abur din Depoul Iaşi. Practic, şefii CFR, prin purtătorul de cuvânt al Companiei, Oana Brânzan, susţin faptul că în Depoul Iaşi sunt trei locomotive cu abur care nu pot fi disponibilizate, valorificate sau casate. Reporterii Evenimentul au făcut o incursiune prin Depoul CFR Iaşi, în cursul zilei de ieri, în urma căreia au constatat faptul că doar două locomotive se mai află la Iaşi, într-o stare foarte avansată de degradare. „Anul trecut, au tăiat vreo două locomotive”, ne-a înştiinţat un ceferist din depou. „Sunt oameni care au făcut mult mai mult rău Căii Ferate decât Necolaiciuc (Mihai Necolaiciuc, fost director general al CFR, n.r.). Nicolaiciuc era şef coordonator al Depoului Iaşi, când eu am venit, în 2000, să întocmesc actele de trecere în patrimoniu a locomotivelor din Depoul Iaşi, şi ne-a dat tot concursul. Nu a avut nicio obiecţie, deşi putea să aibă, mai ales că locomotivele nu aveau atunci niciun statut juridic. Părerea mea este că aceste locomotive ori au fost vândute pentru piese de schimb, pentru că în Europa occidentală a luat un mare avânt restaurarea vechii tracţiuni feroviare, pentru că se scot nişte bani foarte frumoşi pe exploatarea trenurilor nostalgice, ori au fost, simplu şi direct, casate şi vândute ca fier vechi. Ambele iniţiative lovesc rău de tot în lege”, a spus Florin Lupescu. În acest caz flagrant de devalizare a unui tezaur naţional, instituţiile statului care au tăcut timp de 18 ani de zile, vor trebui să ia urma locomotivelor dispărute din Depoul Iaşi şi să indice nişte vinovaţi. Nelu PĂUNESCU

* * *
„Există mafie peste tot, şi în comerţ, şi în industrie, dar atât de puternică ca mafia de la Calea Ferată nu cred că există” - angajat CFR Iaşi

* * *
„Iuda s-a vândut pe un pumn de arginţi. Ei, ăştia au vândut nişte lucruri unice pe unul sau doi arginţi” - expert tezaur mobil

* * *
„Cu amar, am constatat că CFR Iaşi nu are niciun iubitor de locomotive cu abur, ci doar mulţi devalizatori de tezaur mobil” - Florin Lupescu, expert în tezaur mobil

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Jumătate de secol în spital!
07/09/2016 18:21

Cine nu are bătrani, să-şi cumpere, spune o vorbă veche. Atat de veche, incat acum a căpătat un sens opus. Cine are bătrani, le vinde casele şi-i abandonează. Aceasta e realitatea cruntă infruntată d ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei