DEZASTRU BANCAR ÎN ROMÂNIA!

default

Dimensiune font:

| 17-02-2014 10:27

Provizioanele mari, făcute în special în ultimul trimestru din 2013, au afectat semnificativ bilanţurile instituţiilor de credit. Primele două bănci care şi-au anunţat rezultatele anuale au raportat din această cauză pierderi în creştere (cazul BRD) sau profituri mai mici (Garanti Bank)


Povara provizioanelor a fost resimţită de ambele bănci, care, altfel, se află în situaţii cu totul diferite: BRD este o bancă mare, confruntată cu deteriorarea mai multor indicatori şi cu restrângerea activităţii de creditare, în timp ce Garanti rămâne o bancă mică, dar în expansiune pe toate segmentele activităţii bancare şi cu indicatori pozitivi. Cea din urmă a reuşit să închidă 2013 cu un profit net de 20,7 milioane de euro (27 mil. euro la nivelul întregului grup), nivel similar celui raportat după nouă luni, în condiţiile în care în ultimul trimestru a făcut provizioane mai mari, în scop prudenţial, potrivit explicaţiilor date de Ufuk Tandogan, CEO Group Garanti România. Rata de neperformanţă a creditelor se situează, spune conducerea băncii, cu 5-6 puncte procentuale sub media pieţei, ceea ce ar însemna un nivel de 16%-17%.

Eforturi de restructurare

În cazul BRD Groupe Société Générale, provizioanele a trebuit să fie dublate în trimestrul patru, o astfel de creştere ridicând costul riscului la 2,083 miliarde de lei, mai mare cu 7,5% faţă de 2012, an în care fuseseră făcute provizioane şi pentru fraudele cu credite investigate de autorităţi. Potrivit preşedintelui-director general al BRD, Philippe Lhotte, constituirea unor provizioane de circa un miliard de lei în ultimele trei luni ale anului trecut a fost determinată de intrarea în insolvenţă a multor întreprinderi mici şi mijlocii împrumutate, precum şi de scăderea valorii colateralelor.

Banca, la care rata de neperformanţă a creditelor se situează la 21,8%, doar puţin sub media sistemului bancar, ar fi putut întinde efortul de provizionare pe mai mulţi ani, susţine Lhotte, însă a fost preferată varianta concentrării într-un singur an, cu preţul raportării unei pierderi contabile semnificative. Astfel, în condiţiile unui rezultat brut operaţional pozitiv de 1,434 milioane de lei (în scădere cu 8% faţă de 2012), provizioanele pentru credite neperformante au determinat raportarea unei pierderi nete de 385 milioane de lei, cu peste 50 milioane de lei mai mare decât în anul precedent. Instituţia a reuşit însă să crească astfel rata de acoperire a neperformantelor la 68,9%, de la 51,9% în 2012.

Creditarea se urneşte greu

Dacă depozitele atrase au avut o creştere spectaculoasă la ambele bănci care au făcut până acum raportări de rezultate (+12,7%, până la 36,1 miliarde lei, la BRD, şi +43% la Garanti), activitatea de creditare a cunoscut o evoluţie divergentă. Creditele brute acordate de BRD (33,5 miliarde de lei nivel corespunzător unei cote de piaţă de 14,3%) au marcat o scădere de 6%, în timp ce la Garanti volumul total de credite a urcat cu 5,4%, până la 1,09 miliarde de euro, cele mai mari creşteri provenind din segmentul IMM (+17%) şi din cel al creditelor ipotecare (+50%). Mica instituţie cu capital turcesc a reuşit să urce până pe locul 12 în topul celor mai mari bănci după active, ajungând, potrivit estimărilor conducerii, la o cotă de piaţă de peste 2%.

Povara creditelor neperformante din trecut a impus continuarea procesului de restructurare şi reducere a costurilor la BRD, inclusiv la nivelul personalului (care s-a redus cu încă 249 persoane, la 7.296 angajaţi) şi al reţelei teritoriale (care rămâne însă cea mai mare din ţară, după CEC, cu 883 unităţi), în timp ce Garanti a putut să angajeze 70 oameni noi în 2013, alţi 30 urmând să fie recrutaţi în perioada următoare.

Diferenţa de mărime între cele două instituţii este însă uriaşă şi la nivelul clientelei: BRD are peste 2,37 milioane de clienţi, faţă de doar 450.000 de clienţi la care au ajuns diviziile grupului local Garanti.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei