Bancpost îşi bate joc de justiţia din România
Dimensiune font:
De doi ani, o familie încearcă să îşi facă dreptate în justiţie în cazul desfiinţării clauzelor abuzive puse de Bancpost, după ce tot o instanţă ieşeană a emis în favoarea ei o hotărâre definitivă şi irevocabilă care nu a reuşit să fie pusă în aplicare nici până astăzi * din cauza abuzului băncii, ieşenii au ajuns să plătească cu 400 de franci mai mult pe lună, în afara contractului iniţial * mai mult, banca nu recunoaşte hotărârea judecătorească şi a angajat o firmă de recuperare pentru a recupera… întreaga sumă calculată în mod abuziv
În martie 2008, familia Munteanu a contractat un credit de la sucursala SC Bancpost SA Iaşi, în valoare de 71.900 franci elveţieni, cu o perioadă de rambursare de 25 de ani şi cu o dobândă fixă. Din septembrie 2008, dobânda devine variabilă şi conţine o marjă 0, la care s-a adăugat indicele Libor. „Valoarea marjei a reprezentat aspectul atractiv care ne-a determinat să optăm pentru această bancă. Ulterior, aşa cum am demonstrat şi în instanţă, unitatea bancară a inserat clauze abuzive, mărindu-ne prin diverse artificii financiare dobânda şi, implicit, creditul. Au folosit un indice de referinţă al băncii, formula de calcul fiind modificată discreţionar, doar în beneficiul lor”, a declarat Cătălina Munteanu, ieşeanca prejudiciată de Bancpost. Marja, parte componentă a dobânzii, a fost, de asemenea mărită, de la 0% la 7,24%, ajungându-se la o rată lunară de 560 de franci. Prin respectarea marjei prevăzuta iniţial de 0% plus indicele Libor, instanţa de judecată a stabilit o rată lunară de 160 franci, diferenţa de 400 franci/lună stabilindu-se că era nedatorată către bancă.
Sub teroarea recuperatorilor
Ca urmare a acestor măsuri abuzive prin modificarea unilaterală a nivelului de dobândă, familia Munteanu a câştigat în instanţă, pentru perioada septembrie 2008-decembrie 2014, recuperarea sumei de 15.896 franci, reprezentând diferenţa dintre suma aferentei rate lunare şi cea pe care ei au perceput-o, sumă care a fost recuperată, precum şi emiterea unui plan de rambursare, respectând dobânda stabilită în contractul iniţial, fără modificări ulterioare, conform sentinţei irevocabile 16283/2013. Cu toate acestea, familia Munteanu se loveşte de refuzul constant al băncii de a pune în aplicare prevederile deciziilor judecătoreşti, respectiv emiterea unui nou grafic, cu nivelul de dobândă stabilit în instanţă. Deoarece banca nu a dat curs hotărârii judecătoreşti şi, implicit, nu a operat modificările impuse, familia Munteanu apare în documentele bancare cu întârzieri de 400 zile, respectiv un debit de 7.571 franci, sumă ce reprezintă diferenţa ca urmare a neaplicării dobânzii stabilite de instanţă. „Suntem terorizaţi telefonic în fiecare zi, de luni până sâmbătă, de tot felul de indivizi care se recomandă agenţi ai Bancpost, fiindu-ne cerute diferenţele, care în instanţă au fost declarate ilegale. Suntem sideraţi şi indignaţi de comportamentul Bancpost. Mi-au fost aduse grave calomnii, descrisă ca un rău-platnic, fiind sunaţi şi la serviciu, sfidându-ne şi punându-ne în situaţii umilitoare, urmărind doar să ne înşele şi să obţină venituri ilegale în detrimentul nostru, în pofida unei hotărâri favorabile nouă. Ne considerăm dispreţuiţi prin neaplicarea hotărârii judecătoreşti şi împovăraţi cu sume ilegale puse pe graficul de rambursare, banca făcând abuz de putere prin poziţia de pe piaţă. Aceste sume câştigate de bancă în mod ilegal, necinstit, au fost plătite cu eforturi supraomeneşti, cu atât mai mult cu cât şi eu şi soţul suntem bugetari”, a declarat Cătălina Munteanu.
Trei executori s-au predat. Cât poate rezista escrocheria unei bănci?
Din octombrie 2014, de când s-a pronunţat instanţa, partea vătămată a apelat la trei executori judecătoreşti pentru a pune în aplicare hotărârea, dar nu s-a întâmplat nimic, ca de altfel şi în cazul plângerii penale pe care a făcut-o, în februarie 2015, la Secţia III Poliţie, la agentul Radu Marian. „Un singur rând nu am primit de la Poliţie, de la momentul depunerii plângerii penale”, a spus Cătălina Munteanu. Potrivit apărătoarei familiei Munteanu, în acest moment este vorba doar despre emiterea unui grafic de rambursare în raport cu dobânda contractuală iniţială, pe care Bancpost refuză să-l adopte, în ciuda hotărârilor judecătoreşti care obligă unitatea bancară al acest lucru. Iniţial, familia Munteanu, la contractarea creditului imobiliar în franci a stabilit, de comun acord cu banca, ca dobânda să fie una fixă, plus o marjă zero. Ulterior, banca a venit cu un act adiţional prin care a obligat-o pe titulara contractului să îl semneze, acesta fiind refuzat la semnătură, prin care marja zero, cum era prevăzută iniţial în contract, s-a transformat în 7,24%, ceea ce a făcut ca dobânda să crească enorm de mult, iar rata să ajungă al 560 de franci pe lună. „Ăştia de la Bancpost refuză să pună în aplicare hotărârea instanţei, în ciuda plângerilor penale şi a demersurilor făcute de executori. Am mers cu executorul la bancă, am vorbit cu d-na Zvetlana Cristea, directoarea, iar ea s-a făcut că nu ştie despre ce este vorba. A trimis un punct de vedere executorului, prin care propunea o altă dobândă contractuală şi alte prostii, în loc să dea curs hotărârii”, a spus avocata Mirela Luca.
O lege pentru români şi alta pentru bănci?
În această situaţie, în care nu te poţi atinge de angajaţii Bancpost nici măcar cu o hotărâre judecătorească, definitivă şi irevocabilă, a fost înaintată şi acea plângere penală către Poliţie, care apoi a fost trimisă la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel. „Am înţeles de la poliţist că cea care şi-a asumat întreaga vină este şefa Oficiului Juridic a băncii. Ea este cea care ar fi trebuit să emită noul grafic de rambursare care să conţină dobânda contractuală şi nu cea stabilită prin actul adiţional încheiat ulterior”, a spus avocata. Pe lângă plângerea penală prin care se cercetează acum cine este responsabil de nepunerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti, pe rol mai este un dosar privind penalităţile pentru nepunerea în executare a acestei hotărâri. „Practic, o să plătească pentru fiecare zi de întârziere, pentru nepunerea în executare”, este optimistă avocata. Reprezentanţii Bancpost nu au făcut niciun comentariu pe acest caz edificator pentru modul în care decurg relaţiile contractuale între clienţi şi bancă. În timp ce o bancă îşi face propria lege în acest oraş, instituţiile statului par să nu aibă pârghiile necesare prin care să apere cetăţenii în faţa abuzurilor companiilor private. Nelu PĂUNESCU
„Suntem sideraţi şi indignaţi de comportamentul Bancpost” - Cătălina Munteanu, împrumutat
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau