Scriitorii clasici, înlocuiţi cu SMS-uri
Dimensiune font:
Potrivit proiectului de programă şcolară pus în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei, elevii de gimnaziu nu vor mai fi obligaţi să aprofundeze operele marilor scriitori clasici * studiul acestor creaţii va rămâne la stadiul de recomandare * la textele recomandate pentru lectură, proiectul prevede materiale ficţionale şi nonficţionale, literare şi nonliterare din creaţiile clasice şi contemporane, postări online, chiar şi SMS-uri * propunerile au stârnit reacţii dintre cele mai diverse
O dezbatere legată de modificarea programei şcolare a atras multe reacţii atât din partea cadrelor didactice, cât şi a celorlalţi actori implicaţi în procesul educaţional. Potrivit proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei, elevii de gimnaziu nu vor mai fi obligaţi să aprofundeze operele marilor scriitori clasici.
Camelia Gavrilă, profesor de Limba şi literatura română şi fost inspector şcolar general, susţine că programa şcolară care să acopere toate nevoile elevului nu există. „Este delicată problema. În primul rând este foarte greu de conturat o programă ideală. Există de ceva timp o tendinţă generală, de esenţializare şi aerisire a programelor şcolare, despre care toată lumea spune că sunt prea încărcate, nu toate dintre informaţii fiind relevante”, a declarat Camelia Gavrilă.
Mai mult decât atât, tinerii din zilele de astăzi au nevoie de ghidarea paşilor pe căile moderne ale comunicării. „Nu sunt întru totul de acord cu această schimbare, în sensul că nu trebuie pierdut contactul cu scriitorii de referinţă. În schimb, explorarea procesului de comunicare a devenit o utilitate. Elevii au nevoie de transmiterea competenţelor de comunicare moderne, virtuale. De asemenea, este nevoie de curăţirea limbajului folosit de tineri pe aceste mijloace noi de comunicare şi adecvarea limbajului tinerilor la modalităţile de comunicare existente în acest moment”, a explicat Camelia Gavrilă.
Marii clasici poartă, printre rânduri, valoare autentică
Unul dintre liderii sindicaliştilor ieşeni este de părere că nu trebuie renunţat la operele clasicilor şi la valorile transmise de aceştia. „Cei care au conceput această programă au vrut să existe un alt fel de a pune problema, ceea ce nu este greşit deloc. Sunt de acord că sistemul de învăţământ are nevoie de o modernizare şi de anumite schimbări, însă nu trebuie să renunţăm la accentul pe valoarea românească. Nu putem să transformăm valorile literaturii româneşti. Cred că ar fi recomandată o îmbinare a valorilor clasice cu cele moderne”, a opinat prof. Mirel Pristavu, preşedintele Sindicatului Învăţământ „Spiru Haret” din Iaşi. De asemenea, potrivit acestuia, trebuie evidenţiată necesitatea deschiderii reprezentanţilor ministerului spre ideile care vin din afară. „Specialiştii în lingvistică şi cei care au contribuit la conturarea acestei programe trebuie să fie receptivi la toate informaţiile care vin în această perioadă de consultări. Dacă se procedează ca în trecut, când nu s-a luat în calcul nicio recomandare, atunci lucrurile nu sunt chiar în regulă”, a completat Mirel Pristavu.
„În niciun caz nu ar trebui să scoată scriitorii clasici”
Hortensia Tupiluş este un psihoterapeut în sistemul de învăţământ din Botoşani şi spune că eliminarea scriitorilor clasici poate fi văzută ca o greşeală. „În niciun caz nu ar trebui să scoată scriitorii clasici. Mă uit că şi acum la clasa a VI-a sunt nişte cărţi cu pictograme. Adică avem pretenţii de la elevi că sunt mari, dar îi tratăm tot ca pe copii de clasele I-IV. Ei trebuie să-şi formeze un bagaj de cunoştinţe şi noi vrem foarte multe de la ei, dar le oferim foarte puţin”, a declarat Hortensia Tupiluş.
Părinţii nu sunt foarte încântaţi de aceste sugestii, fiind de părere că oricum tinerii citesc mult prea puţin şi că ar trebui încurajată lectura, mai ales a clasicilor, care contribuie şi la consolidarea identităţii naţionale. „Fiica mea este în clasa a VI-a. Îi place să citească, nu are preferinţe şi ar avea nevoie de mai multă îndrumare. Oricât i-aş spune eu că un scriitor este bun, că o anumită carte merită citită, dacă la şcoală li se spune altfel sigur va alege calea cea mai uşoară”, a recunoscut Lidia Popa, din Bârlad. Cei mai încântaţi sunt elevii, mai ales când au aflat de sugestia de a primi texte prin SMS sau de a analiza postări. „Super tare! Lecturi prin SMS, ce îţi poţi dori mai mult”, a exprimat Vlad Irimia, elev în clasa a V-a la o şcoală din Vaslui.
Noua programă doreşte să îi deprindă pe elevi să manifeste un „comportament empatic cultural şi intercultural“, prin asocierea unor experienţe proprii de viaţă şi lectură cu acelea provenite din alte culturi, făcând apel la joc de rol, proiecte tematice. Oricât de folositoare ar fi noile tehnologii, e greu de crezut că o cultură generală solidă se poate face doar prin SMS-uri ori texte nonliterare. În aceste condiţii nu ne mai mirăm deloc de perlele scoase de tineri la examenele naţionale ori la bacalaureat.
Maura ANGHEL, Diana MOLDOVANU, Alina CALINIUC
900-1.000
acesta este numărul de cuvinte al unui fragment selectat din operele literare pentru un elev de clasa a V-a.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau