Alba-neagra cu proiectele Moldovei
Dimensiune font:
Bugetul pe anul 2016 i-a băgat în ceaţă pe politicienii ieşeni, care se bat cap în cap pe tema autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş. În timp ce liberalii susţin că tehnocraţii au introdus în bugetul pe 2016 banii necesari pentru refacerea studiilor de fezabilitate pentru autostrada din Moldova, dar „s-a instalat un blocaj comunicaţional între Guvern şi Parlament”, social-democraţii spun că a fost nevoie de aprobarea a două amendamente pentru a trece această investiţie pe lista guvernului condus de Cioloş, iar cei din PMP consideră că la mijloc este o minciună
Guvernul Cioloş s-a jucat de-a alba-neagra cu banii pentru finanţarea studiilor de fezabilitate aferente autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş. După ce parlamentarii din regiune nu au mai putut fi ţinuţi în frâu, aceştia fiind împinşi de la spate de electorat să depună amendamente cu nemiluita pentru ca autostrada care trebuie să lege Moldova de centru ţării să fie măcar proiectată în 2016, reprezentanţii Guvernului au venit cu o explicaţi ce a stârnit indignare, susţinând că toate investiţiile mari erau cuprinse în programul bugetului pe anul viitor, dar proiectele nefiind prezentate defalcat, nu au putut fi înţelese prea bine de politicieni.
Citeşte şi O „răceală puternică” loveşte în autostrada Iaşi – Târgu Mureş
Discuţii SF despre studii de fezabilitate
Aceasta este şi explicaţia pe care merg liberalii, membri dreptei păstrându-şi ideea că tehnocraţii vor face minuni. „Banii pentru finanţarea noilor studii de fezabilitate ale autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş au fost cuprinşi în bugetul pe anul 2016 de la început, dar a fost o problemă de comunicare (între reprezentanţii Guvernului care nu au prezentat defalcat bugetul şi parlamentari care nu au ştiut ce investiţii vor fi finanţate pentru la anul- n.r.)”, declară senatoarea Mihaela Popa (PNL), fiind încrezătoare că actualul guvern se va ţine de promisiunile făcute. „De la tribuna Parlamentului, premierul Cioloş a spus că îşi doreşte ca la finalul lui 2016 să existe documentaţia întocmită, astfel încât în 2017 să se treacă la executare”, punctează încrezătoarea senatoarea, deşi Masterplanul General de Transport nu prevede nicio sursă de finanţare clară pentru execuţia acestui tronson de drum, în viitorul apropiat. Cu toate acestea, parlamentarul liberal este de părere că identificarea finanţării nu este chiar imposibilă. „România nu a dus niciodată lipsa de bani, ci de proiecte. Pentru acestă autostradă finanţarea poate fi asigurată din bani europeni, din fonduri verzi.... Sunt optimistă că încep lucrările”, susţine Popa.
Din aceeaşi tabără, deputatul Doboş dă asigurări că studiile de fezabilitate vor fi refăcute. „Au fost alocate pentru refacerea documentaţiei la autostradă 189.000 de lei. Acesta a fost răspunsul pe care l-am primit de la ministerul Transporturilor, cu care am avut şi o întrevedere”, susţine Doboş, membru în Comisia de Buget, finanţe, bănci a Camerei Deputaţilor, fiind printre politicienii care cred în blocajul comunicaţional dintre Executiv şi Legislativ.
Teoria este însă contestată de ceilalţi parlamentari, care sunt debusolaţi de modul în care s-a făcut şi dezbătut proiectul bugetului pe 2016. „Nu mai ştiu ce să cred despre acest buget şi finanţările care au fost cuprinse în el. Pot să vă spun sigur că au fost depuse două amendamente, primul care să permită Ministerului Transporturilor să facă cheltuieli urgente, iar cel de-al doilea în care am solicitat 70 de milioane de lei pentru refacerea documentaţiei autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş”, susţine Florin Constantinescu (PSD), membru în Comisia de Transport a Senatului, precizând că se impune modificarea Masterplanului General de Transport, astfel încât tronsonul de drum care să scoată din izolare Moldova să poată fi şi executat în următorii ani.
Ideea comunicării deficitare între instituţiile statului nu este acceptată de toţi politicienii. „Acestă explicaţie este anormală, deoarece eu am citit proiectul bugetului şi nu apăreau nicăieri finanţările pe care le va primi Moldova”, declară Petru Movilă (PMP), precizând că la unii parlamentari nu a ajuns încă forma finală a proiectului de buget pentru 2016.
Citeşte şi Halucinaţiile politicienilor şi autostrada Iaşi-Târgu Mureş EXCLUSIV
Moldova are o hârtie neparafată, Transilvania şi Banatul au autostrăzi
Potrivit proiectului de buget pentru 2016 al Ministerului Transporturilor, 1,2 miliarde de lei vor fi alocaţi pentru construcţia de autostrăzi şi căi ferate în Transilvania şi în Banat, în timp ce moldovenilor nu le rămâne decât să-şi pună toată speranţa în hârtia neparafată pe care a prezentat-o liberalul Doboş, potrivit căreia urmează să se mai finanţeze şi studiile de fezabilitate pentru drumurile expres Bacău- Paşcani şi Bacău-Focşani.
Deşi proiectul bugetului i-a băgat pe politicieni într-o nebuloasă totală, o parte dintre ei nu cred nici măcar în hârtia pe care Doboş o scoate la înaintare. „Cred că documentul este eronat. Dacă acest guvern ar fi demarat un proiect de o anvergură aşa mare, cum este autostrada Iaşi-Târgu Mureş, ar fi făcut publică acestă investiţie, în programul de finanţare pe 2016. Nu cred că ministrul Transporturilor este bunul samaritean care să aloce nişte bani, lăsând ca peste ani să se afle cine i-a dat”, declară Movilă, sceptic în ceea ce priveşte viitoare autostradă care să lege Moldova de restul ţării. Anca BURNICHE,
Miercuri, 16 decembrie, parlamentarii vor da votul final pentru proiectul bugetului pe 2016.
* * *
Cu toate că autostrada Iaşi-Târgu Mureş a fost susţinută de toţi parlamentarii moldoveni, până în acest moment nu există decât trei studii de fezabilitate pe care s-a aşternut praful, fiind necesară refacerea documentaţiei şi un Masterplan General de Transport în care tronsonul ce trebuie să scoată Moldova din sărăcie nu se regăseşte pe lista investiţiilor stringente din ţara noastră.
Proiectele pentru care Primăria solicită bani de la Guvern
Într-o conferinţă de presă susţinută, ieri, la Palatul Roznovanu, primarul interimar Mihai Chirica a făcut referire la opt proiecte trimise atât Guvernului României, cât şi parlamentarilor ieşeni, pentru a fi incluse în bugetul pe anul viitor. Este vorba, în primul rând, de mult discutata Autostradă Iaşi - Târgu Mureş, pentru a cărei realizare este nevoie de 6,1 miliarde euro, dar şi de finalizarea variantei de ocolire a municipiului Iaşi prin B-dul Poitiers, investiţie ale cărei costuri sunt estimate la 358 milioane lei. Primăria Iaşi a mai făcut demersuri pentru prinderea în bugetul centralizat a construcţiei Spitalului Clinic Parhon şi Spitalului Clinic de Recuperare, investiţie estimată la 35 milioane lei, precum şi a Spitalului Regional de Urgenţă. Nu au fost uitate nici instituţiile de învăţământ, edilii dorind să reabiliteze 34 de unităţi de învăţământ şi să construiască alte 5 grădiniţe (în paralel cu reabilitarea termică a 60 de unităţi şcolare), cu cei 115 milioane lei pe care speră să-i primească de la Guvernul României. Construirea de locuinţe pentru tineri prin ANL (386 de apartamente în zona Grădinari), construirea unui stadion de rugby şi transferul cinematografelor în administrarea autorităţilor locale sunt alte trei deziderate ale administraţiei Chirica, pentru care a fost solicitat sprijinul parlamentarilor ieşeni. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau