Autostrada Iaşi-Târgu Mureş devine o linie punctată pe o hartă
Dimensiune font:
Ministerul Transporturilor a făcut public ieri ultimul draft al Masterplanului General de Transport. După rugăminţile fierbinţi ale parlamentarilor ieşeni, autostrada Iaşi-Târgu Mureş s-a materializat printr-o linie punctată în draftul autostrăzilor. Deşi edilul Iaşului declară că la finalul lui 2015 ar putea fi demarate lucrările de construcţie a acestui tronson, reprezentanţii Ministerului Transporturilor precizează, în prezentarea priorităţilor infrastructurii rutiere pe acest an, doar că au fost reluate licitaţiile pentru refacerea documentaţiei tehnice aferente autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş
Săptămânal, la Iaşi, sunt înaintate noi termene pentru realizarea mult doritei autostrăzi care să lege Moldova de vestul ţării. Ultimul care a dat asigurări că tronsonul de autostradă Iaşi-Târgu Mureş va fi inclus în Masterplanul General de Transport pentru care se va solicita finanţare europeană este primarul municipiului Iaşi, Gheorghe Nichita. „Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş va fi proiectată în 2015. De asemenea, se va face licitaţia şi pentru execuţia lucrărilor, iar banii vor fi alocaţi imediat ce proiectul tehnic va fi gata, astfel încât să se înceapă construcţia în 2015-2016 pe acest tronson de autostradă”, a declarat Gheorghe Nichita. Potrivit acestuia, introducerea autostrăzii în masterplan nu mai este o problemă, Ioan Rus, ministrul Transporturilor, şi premierul Victor Ponta înţelegând necesitatea acestui tronson pentru regiunea nostră.
EXCLUSIV „UE nici nu vrea să audă de Iaşi-Târgu Mureş“ FOTO
Cu toate că edilul Iaşului se declară încrezător cu privire la demararea lucrărilor de construcţie a autostrăzii în acest an, din punct de vedere temporal acest lucru este imposibil, deoarece procesul de organizare a licitaţiilor publice pentru revizuirea documentaţiei tehnice a autostrăzii este o treabă mult prea grea pentru reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Deşi licitaţia era programată pentru data de 15 ianuarie a acestui an, şefii companiei au transmis că selecţia de oferte pentru revizuirea documentaţiei tehnice la cele trei tronsoane din Iaşi-Târgu Mureş a fost amânată pentru 4 februarie. Dacă la acest termen mai adăugam cele 12 luni, prevăzute în caietul de sarcini, în care firma câştigătoare trebuie să întocmească noua documentaţie, observăm că termenul dat de primar nu poate fi respectat.
Finanţarea documentaţiei rămâne un mister
Deşi primarul susţine tare şi răspicat că la finalul acestui an este posibil să se înceapă şi construcţia tronsonului de autostradă Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ, când vine vorba de finanţarea noilor documentaţii pentru acest proiect, edilul pasează responsabilitatea către ministrul Transporturilor, Ioan Rus. „Despre banii pentru proiectarea autostrăzii va vorbi domnul Rus, pe data de 22 ianuarie, când va veni la Iaşi. Cu toate acestea, în discuţiile pe care le-am avut, acesta a zis că există, în 2015, bani pentru documentele aferente tronsonului Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ, urmând să fie identificată şi sursa de finanţare pentru Târgu Neamţ-Ditrău, Ditrău-Târgu Mureş”, a explicat primarul Nichita.
Draftul masterplanului s-a modificat
Conform ultimei prezentări a planurilor de infrastructură rutieră pentru perioada 2015-2016, autostrada care leagă Moldova de vestul ţării şi-a găsit loc pe hărţile Ministerului Transporturilor. Potrivit ministrului Rus, în 2016 vor mai construiţi încă 250 de kilometri de autostradă. „Cu siguranţă finalizăm şi vom putea circula pe Sibiu - Nădlac, pe Cluj – Borş, cu o excepţie între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău, care ar putea fi finalizată în 2017. De asemenea, vom circula pe Cluj - Târgu Mureş, Târgu Mureş - Făgăraş, Sibiu - Făgăraş, Făgăraş - Braşov în situaţia în care vom fi extraordinari de activi, dacă nu în 2017”, a declarat ministru Transporturilor.
Potrivit informaţiilor prezentate de Rus, sumele pentru investiţiile în infrastructură vor putea fi asigurate în următorii ani din finanţări europene, fiind vorba de 6 miliarde euro, din acciza la motorină, rovinietă, concesiuni şi parteneriate public-private, în valoare de 4 miliarde euro şi credite de la Banca Europeană de Investiţii, BERD şi Banca Mondială.
Prezent la expunerea noului plan al Ministerului Transporturilor, care prevede priorităţile infrastructurii rutiere, premierul Ponta a declarat că Masterplanul General de Transport trebuie aplicat doar în baza unui consens politic, de minim zece ani, între toate formaţiunile existente.
Acest ultim draft al masterplanului va fi prezentat comisiilor de specialitate din Parlament în următoarele două săptămâni.
Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, o linie punctată pentru autorităţi
Chiar dacă autostrada Iaşi-Târgu Mureş şi-a găsit loc în draftul ministerului, niciun reprezentat de la Bucureşti nu a precizat când vor începe lucrările. Acest tronson este amintit doar într-un comunicat remis ieri, 13 ianuarie, de Ministerul Transporturilor, care arată numai că „au fost demarate procedurile de licitaţie pentru studiile de fezabilitate la autostrada Ungheni - Iaşi - Paşcani - Târgu Neamţ şi autostrada fazată Târgu Neamţ - Târgu Mureş”. Pe harta prezentată de ministrul Rus, tronsonul de autostradă care ar putea scoate Moldova din izolare este doar o linie punctată, catalogată ca fiind „autostradă fazată”.
* * *
„Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş va fi proiectată în 2015. De asemenea se va face licitaţia şi pentru execuţia lucrărilor, iar banii vor fi alocaţi imediat ce proiectul tehnic va fi gata, astfel încât să se înceapă construcţia acesteia în 2015-2016 pe acest tronson ca autostradă”- Gheorghe Nichita, primarul Iaşului
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau