Autostradă pe tronsonul Ungheni – Iaşi - Târgu Neamţ şi drum expres de la Târgu Neamţ la Târgu Mureş
Dimensiune font:
Ministerul Transporturilor a modificat Masterplanul General de Transport al României, cu unele prevederi importante pentru zona Moldovei * oficial, drumul expres care urma să lege Iaşul de vestul ţării s-a transformat în autostradă * cu toate acestea, amănuntele tehnice continuă să le dea bătăi de cap parlamentarilor Iaşului prezenţi la discuţii
Ieşenii vor putea circula spre vestul ţării pe un drum care apare pe cea mai recentă hartă a Ministerului Transportului în regim de autostradă. În urma unei dezbateri organizate ieri cu membrii comisiilor de specialitate ale Parlamentului, dar şi în urma nemulţumirilor ridicate de unii dintre politicienii ieşeni, Ministerul Transporturilor a anunţat revizuirea Masterplanului General de Transport, prin suplimentarea numărului de kilometri de autostradă (de la 645 km prevăzuţi iniţial, la 1.301 km) ce vor fi construiţi pe termen mediu şi lung. Astfel, potrivit unei note de informare a Ministerului Transporturilor, tronsoanele Bacău – Paşcani şi Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni vor fi construite „la profil de autostradă”, în vreme ce legătura Târgu Mureş – Târgu Neamţ a fost propusă la „standardul de autostradă fazată”.
Termenul „fazat” i-a năucit pe parlamentari
În ciuda precizărilor Guvernului însă, nebuloasa cu privire la detaliile tehnice privind realizarea acestor legături încă persistă, dacă ar fi să ne luăm după declaraţiile participanţilor la discuţii. Astfel, dacă despre tronsonul Bacău-Paşcani nu există dubii că va fi construit în regim de autostradă, nu aceeaşi siguranţă a fost afişată în cazul tronsoanelor Iaşi-Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ - Târgu Mureş. Contactat de „Evenimentul Regional al Moldovei” la puţin timp după încheierea dezbaterilor de ieri, senatorul PSD de Iaşi Florin Constantinescu, preşedintele Comisiei pentru transport şi energie din Camera Superioară, a enunţat, în premieră, termenul de „drum expres fazat” pentru legăturile care ar urma să lege Iaşul de vestul ţării. „Practic, drumul expres fazat este tot în regim de autostradă, cu două benzi pe fiecare sens, delimitate între ele, cu singura diferenţă că nu va avea prevăzute benzile de urgenţă, acestea urmând a fi construite într-o fază ulterioară. Un alt câştig pentru zona Moldovei este prevederea că tronsoanele Paşcani-Bacău şi Bacău-Braşov vor fi construite în regim de autostradă. Prioritatea noastră pentru 2015 este să se înceapă studiile cu Ungheni – Târgu Neamţ şi Paşcani-Bacău, urmând ca, după aceea, în funcţie de finanţări, să dăm drumul şi la tronsonul care traversează munţii, Târgu Neamţ-Târgu Mureş”, a explicat senatorul Constantinescu.
Un câştig pentru Iaşi
Fie că vorbim de „drum expres fazat” sau de autostradă, Constantinescu consideră modificările „un câştig net pentru Iaşi şi pentru Moldova”. „Important este că am obţinut acordul de principiu al ministrului Rus pentru modificarea acestui masterplan. Cu această nouă variantă, practic, noi l-am mandatat să înceapă negocierile la Bruxelles. Varianta finală va fi elaborată tot de Guvern, urmând să fie supusă aprobării Parlamentului”, a completat Florin Constantinescu. În schimb, colegul său de partid, Sorin Iacoban, susţine că variantele de „drum expres” ies din discuţie. „S-a hotărât clar că va fi autostradă pe tronsonul Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ, în lungime de 135 km, la un cost estimativ de 899 milioane euro, iar Târgu Neamţ-Târgu-Mureş va fi autostradă fazată, în lungime de 184 km, la un cost de 1,3 miliarde euro”, a declarat Sorin Iacoban, deputat PSD. Acesta a recunoscut faptul că, iniţial, în mapele parlamentarilor a ajuns varianta veche de masterplan, care a fost însă corectată în urma şedinţei de ieri.
Cifrele se bat cap în cap
Certitudinea cu privire la includerea autostrăzii Iaşi-Târgu Neamţ în masterplan a fost enunţată şi de deputatul Petru Movilă (PMP), de asemenea participant la dezbaterea de ieri, de la ministerul Transporturilor. Acesta a enunţat unele inadvertenţe în ceea ce priveşte finanţarea, spunând că pe o pagină a proiectului se regăsea suma de 899 de milioane de euro, „iar pe alta 1,3 miliarde” pentru tronsonul Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ, în vreme ce pentru „autostrada fazată” Târgu Neamţ-Târgu-Mureş erau prevăzute costuri de 1,3, respectiv 2,94 miliarde euro. „L-am întrebat expres pe ministrul Rus pentru ce va solicita autorizaţie de construcţie şi mi-a spus foarte clar: pentru autostradă”, a declarat Movilă. Cât priveşte finanţarea, acesta a vorbit despre intenţia Ministerului Transporturilor de a contracta un împrumut de la BEI (Banca Europeană de Investiţii). Un alt aspect punctat de deputatul ieşean se referă la discrepanţele în materie de finanţare a infrastructurii aeroportuare „Spre exemplu, pentru Aeroportul Iaşi sunt prevăzuţi 10 milioane de euro, iar pentru Aeroportul Bacău – 89 de milioane, fără nicio explicaţie. Asta arată clar amatorismul celor care au întocmit acest masterplan (firma AECOM, n.r.)”, a concluzionat Movilă.
Citeşte şi „UE nici nu vrea să audă de Iaşi-Târgu Mureş“
Clarificări din anticamera lui Rus
Ultima clarificare vine însă tot din partea reprezentanţilor Guvernului. „Masterplanul a fost aprobat în forma în care a fost discutat la Iaşi. Într-adevăr, tronsonul Târgu Neamţ - Târgu Mureş va fi construit ca drum expres, iar Ungheni – Târgu Neamţ va fi autostradă. Trebuie să se înţeleagă faptul că diferenţa nu este foarte mare, doar că drumul expres este puţin mai îngust, având o lăţime de 22 metri, faţă de 26 metri cât are o autostradă. Noi avem deja banii, 22 milioane de euro bani europeni, iar dacă nu vor fi întârzieri la licitaţii lucrările vor începe în 2016 şi se vor termina în 2020”, a declarat Nicolae Boţu, consilierul ministrului Transporturilor Ioan Rus, contactat aseară de „Evenimentul Regional al Moldovei”. Acesta a mai menţionat că o modificare „de ultim moment” vizează tronsonul Paşcani – Bacău, care până acum era prevăzut ca fiind autostradă fazată, iar acum a fost transformat în autostradă. Consilierul ministrului a lăsat totuşi de înţeles că şansele ca drumul expres Târgu Neamţ - Târgu Mureş să devină autostradă în viitorul apropiat sunt foarte mici. „Vorbim de o perioadă de timp destul de înaintată, pentru ca drumul expres să devină autostradă. Evident, după ce vor fi terminate lucrările, în 2020, va trebui să luăm în seamă dacă sunt destui bani pentru extindere. Este puţin probabil ca lucrările să înceapă la scurt timp după finalizarea autostrăzii fazate”, a precizat Boţu. Şi acesta a recunoscut că datele statistice pe care au lucrat autorii masterplanului sunt învechite şi nu concordă cu realitatea.
Potrivit ministrului Ioan Rus, Master Planul General de Transport va fi aprobat săptămâna viitoare în Guvern, urmând ca până pe 15 martie să fie prezentat Comisiei Europene. Dan HAŢEGAN, Andrei DASCĂLU
* * *
„Tronsonul Târgu Neamţ - Târgu Mureş va fi construit ca drum expres, iar Ungheni – Târgu Neamţ va fi autostradă” - Nicolae Boţu, consilierul ministrului Transporturilor, Ioan Rus
* * *
899 MILIOANE EURO
Acesta este preţul estimat pentru tronsonul de autostradă Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau