Cine are cel mai bun slogan de campanie?
Dimensiune font:
Au trecut trei zile de la debutul campaniei electorale iar partidele politice au împânzit oraşele cu bannere şi afişe electorale * dar cine are cel mai bun slogan pentru alegerile europarlamentare din 25 mai? * trei sociologi au încercat să răspundă la această întrebare
Trei sociologi consultaţi de HotNews.ro au identificat principalele teme de campanie ale partidelor care au candidaţi pentru Parlamentul European. Mircea Kivu, Călin Cotoi şi Barbu Mateescu au analizat afişele şi sloganurile electorale ale principalilor competitori, identificând teme precum: lupta anti-corupţie, valorile conservatoare sau euroscepticismul alimentat cu motive naţionale.
PSD, motive folclorice şi mesajul „Mândri că suntem români”
Sociologul Mircea Kivu a comentat pentru HotNews că afişul PSD îi trezeşte amintiri din perioada comunistă a colectivizării: „Afişul PSD aminteşte, prin cromatică şi motivele pseudo-folclorice, epoca naţionalizărilor şi a colectivizării, epoca de care şeful partidului pare sa fie mândru”, a spus Kivu. Cătălin Cotoi este de părere că pentru un partid de stânga modern, „motivele folclorice sunt un pic ciudate, presupunând o identitate naţională folclorizată”. Barbu Mateescu este de părere că afişele PSD exprima euroscepticismul, iar motivele tradiţionale pe care le folosesc social-democraţii sunt neobişnuite pentru un partid de centru-stânga. Practic, România este, din acest punct de vedere, pe dos faţă de ţările occidentale, unde „euroscepticismul este propovăduit de partidele de extremă dreapta (Frontul Naţional în Franţa, Partidul pentru Libertate în Olanda, UKIP în Marea Britanie)”.
PNL mizează pe „eurocampioni” şi imaginea lui Iohannis
Sociologul Mircea Kivu observă ca realizarea eurodeputatei Adina Vălean, privind raportul ei asupra reducerii tarifelor roaming în UE, datează din mandatul 2007-2009, liberalii încercând astfel sa fenteze electoratul. „Afişul prezintă principala contribuţie a Adinei Vălean în elaborarea directivei referitoare la roaming; este una din acţiunile UE cu impact pozitiv asupra vieţii de zi cu zi a românilor (...). Ar fi o chichiţă, că respectiva realizare a dnei Vălean datează din mandatul trecut, dar în campania electorală principiul mulţi văd, puţini cunosc funcţionează din plin”, comentează Kivu. În privinţa sloganului PNL, sociologul Călin Cotoi este mai critic: „Ideea de eurocampioni e un pic ciudată - sună a campionat de fotbal, dar afişul nu susţine un dinamism de tipul acesta”. Barbu Mateescu remarcă amplitudinea naţională care i se dă primarului Sibiliului, Klaus Iohannis, deşi acesta nu candidează. „De notat folosirea lui Iohannis, un vector solid de credibilitate pentru liberali şi în acelaşi timp un jucător important în campania de la toamnă, un jucător căruia i se creionează un profil naţional”, a spus Mateescu.
După campanii sub alte culori, PDL revine la portocaliu
Sociologul Mircea Kivu consideră că, prin sloganul „Europa în fiecare casă”, PDL afirmă ideea de echipă, pentru a contrazice, probabil, imaginea de organizaţie în curs de destrămare, în contextul în care PMP a recrutat o serie de foşti democrat-liberali. Potrivit lui Mircea Kivu, afişul cu Monica Macovei este ales potrivit de conducerea partidului. „PDL a identificat corect, în persoana Monicăi Macovei, principalul argument în (re)cucerirea electoratului de dreapta”, a spus Kivu.
Sociologul Călin Cotoi identifică tema luptei anti-corupţie în afişele PDL. „Apare lupta împotriva corupţiei dublată de cea împotriva sărăciei, dar mesajul e unul foarte general. Nu exista un mesaj ideologic sau de identificare conceptuală în cazul partidului - şi, neaşteptat de puţin, în cazul candidatei (n.r.- Monica Macovei), ce are un profil, mai ales pe problematica corupţiei, mult mai bine conturat. Pare că ideea a fost cea a unui discurs/ imagini vagi, care sa nu alieneze posibili votanţi din afara nucleului dur al euro-candidatei”, remarcă Călin Cotoi. În schimb, sociologul Barbu Mateescu observă întoarcerea PDL la identitatea vizuală portocalie, de care acest partid s-a ferit la ultimele alegeri. „De remarcat faptul că pentru prima dată în ultimii ani, portocaliul revine în prim-planul unei campanii naţionale”, susţine Mateescu.
Udrea, liderul „de facto” al PMP
Sociologul Mircea Kivu remarcă atitudinea de şefă a Partidului Mişcarea Populară a deputatului Elena Udrea, care nu are nicio funcţie oficială în partid, însă apare în cea mai vizibilă poziţie afişul de campanie. „Elena Udrea doreşte să ne informeze, dacă mai era nevoie, cine e de fapt la butoane în partid. În subsidiar, pare sa existe o atenţionare pentru Cristian Petrescu, aflat în contratimp faţă de mersul partidului (păşeşte cu stângul, în imagine)”, considera Mircea Kivu.
Adina ZANCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau