EXCLUSIV Documentul care omoară economic Moldova!
Dimensiune font:
Deşi întors o dată de la Comisia Europeană, Master Planul General de Transport al României continuă să condamne Moldova la sărăcie. Potrivit ultimului draft publicat de Ministerul Transporturilor, moldovenii rămân tot cu o struţo-cămilă de autostradă fazată, care nu va trece însă Carpaţii spre Transilvania, pentru a se asigura astfel o legătură între cele două regiuni ale ţării, în scriptele ministerului figurând cu drumul expres Târgu Mureş- Târgu Neamţ. Pentru că este mai ieftin, va fi însă construită autostrada Târgu Neamţ- Iaşi - Ungheni, doar că perioada în care vor începe aceste lucrări este încă o enigmă
Moldova rămâne izolată de restul ţării şi după cea de-a doua variantă a Master Planului General de Transport (MPGTR). Condamnarea la sărăcie o semnează chiar reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT) care, după ce au venit cu coada între picioare de la Bruxelles, unde MPGTR a fost respins, au făcut o serie de „corecturi cerute de Uniunea Europeană”, care au adus autostrada Moldova-Transilvania la coada investiţiilor în infrastructura rutieră din România.
Potrivit ultimul document făcut public de MT, ce reprezintă varianta revizuită privind MPGTR pe termen scurt, mediu şi lung, autostrada pentru care s-a făcut lobby la Iaşi de mai bine de nouă ani este încadrată în lucrările de nivelul al doilea, din perspectiva importanţei, pe locul al treisprezecelea ca ordine a investiţiilor. „Este normal că MPGRT a fost întors de la Bruxelles atât timp cât o autostradă care era prioritară pentru România (autostrada Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni-n.r.) şi care trebuia să facă parte din proiectele care vizează rețeaua TEN-T Core Network a fost catalogată ca investiţie secundară”, a declarat Cristian Adomniţei, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi.
Durerea mare este că şi în cea de-a doua variantă a documentului care urmează să fie din nou trimis UE, autostrada Moldova -Transilvania este încadrată tot la nivelul doi de investiţii. „Şi de această dată investiţiile din zona Moldovei sunt lăsate de izbelişte. Trebuia să fim incluşi în lucrările de nivelul întâi, pe care le stabileşte UE, dar la noi reţeaua de drumuri este dictată de interese politice”, punctează şeful judeţului Iaşi. Astfel, în ultimul document al MT, autostrada apare ca o struţo-cămilă fragmentată. Cu indicele de referinţă OR 13 apare drumul expres Târgu Mureş - Târgu Neamţ, urmând ca la indicele OR 13 D să găsim autostrada Târgu Neamţ - Iaşi- Ungheni.
Deşi în scriptele MT prin Iaşi va trece o autostradă, problema legăturii dintre Moldova şi Transilvania nu este rezolvată. „Noi nu avem nevoie de o autostradă Târgu Neamţ - Ungheni. Problema noastră era să trecem Carpaţii, fiind necesară autostrada Târgu Mureş - Ditrău. Din nou, Guvernul Ponta arată că prioritatea este să construim kilometri mulţi de autostrăzi, fără a ţine cont de importanţa acestor lucrări, pentru a avea cu ce se lăuda”, a conchis liberalul Adomniţei.
Citeşte şi O „răceală puternică” loveşte autostrada Iaşi-Târgu Mureş
Prinşi cu cioara vopsită
Deşi ar trebui să fie un document pentru care toate partidele să ajungă la un consens politic, în jurul MPGTR s-a format o adevărată nebuloasă, discursurile parlamentarilor şi acţiunile MT lovindu-se cap în cap. În timp ce ministerul prezintă în ultimul document uploadat autostrada Moldova-Transilvania ca fiind o lucrare încadrată la proiectele de infrastructură de nivel doi, senatorul social-democrat Florin Constantinescu, membru al Comisiei de transport şi energie din cadrul Senatului, dă asigurări că acest tronson de autostradă este prioritar în MPGTR. „Acum două ore m-am întâlnit cu ministrul Rus (Ioan Rus, ministrul Transporturilor-n.r.) şi mi-a zis că autostrada Iaşi-Târgu Mureş rămâne o prioritate. Mai mult, acesta m-a asigurat că are asigurat bugetul pentru investiţiile prevăzute în MPGTR”, a declarat senatorul Constantinescu. Întrebat cum de este posibil ca declaraţiile lui Rus să se bată cap în cap cu documentele publicate de propriul minister, acesta a declarat că este vorba despre o „eroare sau o nesincronizare”, punctând cât de „bune” trebuie luate promisiunile lui Rus.
Citeşte şi UE nici nu vrea să audă de autostrada Iaşi-Târgu Mureş
MPGTR pe sub mână la UE
O altă discuţie care ridică multe semne de întrebare ţine de modul în care se va ajunge la consens politic în privinţa MPGTR. În timp ce senatorul Constantinescu este de părere că „noua variantă finală” trebuie să primească girul Parlamentului, surse din interiorul MT susţin că nu există nicio prevedere care să-i oblige să supună acest proiect la vot, în plen. „Membrii comisiilor de transport au văzut şi au avizat altă formă a MPGTR, dar în acelaşi timp nu scrie nicăieri că acest document trebuie aprobat de către Parlament. Când se va termina partea tehnică vom vedea cum procedăm!”, a declarat purtătoarea de cuvânt a MT, Manuela Dumitru. Potrivit acesteia, în prezent MT este în discuţii cu reprezentanţii Comisia Europene, urmând să fie puse la punct ultimele aspecte tehnico-economice ale MPGTR.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau