Pas important spre dezvoltare regională
Dimensiune font:
Autorităţile judeţene vor să resusciteze economia regiunii prin construirea unui centru intermodal. Investiţia care urmează să se facă la graniţa cu unitatea administrativ-teritorială Holboca va permite marilor retaileri să aducă marfa până la Iaşi, urmând ca de aici să o livreze către beneficiari în camioane, trenuri sau cu avionul, la costuri logistice reduse şi folosind mână de lucră din zona Moldovei. Proiectul centrului intermodal va fi depus spre finanţare europeană prin Programul Operaţional de Infrastructura Mare pentru cadrul financiar 2014-2020
Problema dezvoltării durabile a economiei ieşene este un aspect care a ţinut de mult timp ocupată agenda aleşilor locali şi judeţeni. Dacă în inima Moldovei, municipalitatea vrea să deschidă un parc industrial pe rămăşiţele mastodontului Fortus, conducerea Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi a preluat frâiele unui proiect de amploare, care are ca scop atragerea de investitori în zonă şi crearea condiţiilor necesare pentru o afacere prosperă. Este vorba despre construirea Centrului Intermodal de Transport Marfă.
Citeşte şi O „răceală puternică” loveşte autostrada Iaşi-Târgu Mureş
Resuscitarea unei infrastructuri
Potrivit autorităţilor judeţene, amplasamentul propriu-zis al centrului intermodal se află în judeţul Iaşi, pe raza unităţii administrativ-teritoriale a comunei Holboca, adiacent drumului judeţean 248 D şi căii ferate magistrale Bucureşti – Iaşi – Ungheni, tronson Holboca – Cristeşti Jijia, care face parte din Coridorul IX pan-european. „Trebuie exploatată partea de Est a oraşului, pentru că acolo avem toată infrastructura, apă, canal, gaz, curent electric la ce tensiune se doreşte, tramvai şi stradă pentru autoturisme grele, dar nu avem fabrici. Acolo se merită să se investească”, explică preşedintele CJ Iaşi, Cristian Adomniţei. Conform spuselor acestuia, proiectul de modernizare a Aeroportului Internaţional Iaşi reprezintă o rampă de lansare a centrului intermodal, deoarece în perimetrul aerogării de la Iaşi vor fi construite un terminal cargo şi unul intermodal, astfel încât să existe posibilitatea ca marfa să fie transportată şi în containere de avion. „Nu în ultimul rând vom avea o linie ferată de doi kilometri care să lege terminalul intermodal al aeroportului de staţia de cale ferată Holboca, astfel încât investitorii să aibă posibilitatea de a-şi transporta marfa pe calea ferată, cu avionul sau cu maşina, costurile logistice ajungând să fie reduse”, explică Adomniţei.
Implementarea acestui proiect al CJ va resuscita o parte a infrastructurii feroviare din zonă, care în momentul de faţă nu mai este folosită nici la jumătate din capacitatea sa, dar se va crea o legătură şi între centrul intermodal şi graniţa cu Republica Moldova.
Autorităţile judeţene se bucură de un real avantaj şi în ceea ce priveşte infrastructura pe calea ferată pe care o vor folosi. „În România sunt doar două locaţii în care avem cale ferată pe cartament dublu, unul din acestea fiind la Iaşi, ceea ce prezintă un avantaj care deschide porţile spre piaţa estică. Republica Moldova şi toate statele din CSI au un cartament de tip sovietic, care este mai lat decât cel european, fiind necesară transbordarea mărfii pentru a fi trimisă către ţările din UE, ceea ce duce la un cost logistic mai mare”, explică Adomniţei. Odată cu realizarea centrului intermodal însă, retaileri vor putea face această încărcare-descărcare a mărfii într-un singur loc, având posibilitatea să o livreze spre destinatar cu avionul, trenul sau camionul.
Un proiect blocat de Guvern
Proiectul centrului intermodal de la Iaşi a fost gândit pentru a fi executat în exerciţiul financiar 2007-2013, însă din cauza birocraţiei acesta a rămas la stadiul de hârtie. „Practic, Iaşul a fost gata cu mult timp înaintea României pe tema aceasta. Noi nu am realizat această investiţie pentru că nu exista o hartă generală a centrelor intermodale din întreaga ţară care urmau a fi finanţate”, a declarat şeful judeţului.
Dacă la început, acest proiect a fost gândit spre a primi finanţare în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport (AM POST), astăzi acesta ajunge pe masa Comisiei Europene prin Programul Operaţional Infrastructura Mare pentru cadrul financiar 2014-20. Finanţarea întregului proiect urmează să se facă în două etape, prima vizând elaborarea documentaţiei tehnice, iar cea de-a doua efectuarea lucrărilor propriu-zise. Astfel, în luna decembrie 2014 CJ a depus la AM POST cererea de finanţare pentru proiectul „Centrul intermodal regional de transport marfă în zona Iaşi - pregătirea proiectului de construcţie”, cu o valoare totală de 477, 5 mii euro, din care valoarea cheltuielilor eligibile este de 385,14 mii euro. Astăzi, cererea de finanţare este în evaluare. În ceea ce priveşte realizarea lucrărilor de construcţie, acestea se vor realiza prin utilizarea fondurilor comunitare ce vor fi disponibile prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, după lansarea finanţărilor pe acest program.
Pentru acest centru, CJ îşi face drum
Dat fiind că finalizarea şoselei de centură a Iaşului nu se regăseşte printre priorităţile Ministerului Transporturilor, CJ vine cu propria şosea de centură uşoară, care să faciliteze accesul spre centrul intermodal. „Pentru a nu exista blocaje şi a nu fi condiţionaţi de cei de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), noi avem o variantă de centură uşoară, pe infrastructură de drum judeţean, care va putea fi folosită şi de camioane şi care are menirea să descongestioneze traficul. Este axa trei din Master Planul de transport al CJ Iaşi, variantă care a fost aprobată şi pentru care se caută soluţii de finanţare”, conchide Adomniţei. Este vorba despre drumul judeţean care va traversa localităţile Vânători, Horleşti, Bogonos, Leţcani, Cogeasca, Voineşti, Mogoşeşti, Ciurea, Bârnova, Tomeşti şi Holboca.
* * *
18 milioane de euro
Aceasta este valoarea estimată a fi necesară pentru realizarea Centrului Intermodal Regional de Transport Marfă din zona Iaşului
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau