Scenarii SF cu autostrăzi şi aeroporturi
Dimensiune font:
Ultima formă a Masterplanului General de Transport (MGT) a primit avizul Guvernului şi urmează să ajungă la Comisia Europeană. În acest document, autostrada Iaşi-Târgu Mureş rămâne în continuare un proiect fazat, fiind preconizate investiţii în două etape, pentru Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni şi pentru Târgu Mureş-Târgu Neamţ. Conform noului MGT, la capitolul infrastructură aeriană, Aeroportul Internaţional Iaşi primeşte cea mai mare finanţare, dar conform ierarhizării propuse de Ministerul Transporturilor, investiţiile nu sunt prioritare
Masterplanul General de Transport (MGT) al României urmează să ia drumul Comisiei Europene. După ce a primit avizul Guvernului, în ultima şedinţa de miercuri, Ministerul Transporturilor (MT) va trimite spre avizare la Comisia Europeană documentul care reuneşte cele mai mari proiecte de infrastructură rutieră, feroviară, aeriană şi navală. „În perioada 9-13 martie va avea loc misiunea tehnică în care acest document va fi prezentat Uniunii Europene (UE), în jurul datei de 10 martie va fi prezentată forma finală a MGT încă odată Comisiilor de Transport (din Camera Deputaţilor şi din Senat-n.r.), iar pe data de 21 martie, după acestă misiune tehnică a Comisiei Europene, vom depune, cu acordul lor final, MGT. Sperăm ca în perioada aprilie-mai să primim acceptul UE pentru acest document al României în ceea ce priveşte infrastructura de transport”, a declarat Ioan Rus, ministrul Transporturilor.
Deşi la această oră membrii Comisiilor de Transport nu ştiu cu exactitate ce s-a votat în şedinţa de Guvern, aceştia sunt încrezători că reprezentanţii MT au ţinut cont de amendamentele aduce de cele două comisii. „La ultima şedinţă au fost făcute multe observaţii cu privire la acest MGT, în număr de aproximativ 40-50 de amendamente. Din nefericire, doar cinci-şase vor putea fi cuprinse în acest document. Eu nu ştiu forma Masterplanului care a fost aprobat de Guvern”, a declarat senatorul Florin Constantinescu (PSD), membru al Comisia de Transport. Deşi MGT poate ajunge la Bruxelles fără avizul Parlamentului, politicienii susţin că documentul ar fi privit cu „ochi mai buni şi ar avea o valoare mai mare” dacă ar primi votul tuturor. „Ştiu că acest document trebuie să primească doar girul comisiilor de specialitate, însă eu cred că nu ar strica dacă pe ordinea de zi a Plenului reunit s-ar regăsi acest proiect. Nu cred că cineva ar vota împotrivă”, este de părere deputatul social-democrat Sorin Iacoban.
Citeşte şi Rus prezintă graficul de realizare pentru autostrada Iaşi - Târgu Mureş
Nicio investiţie din Moldova nu este în top la priorităţi
Proiectele reunite de MGT sunt ierarhizate în funcţie de un punctaj obţinut pe baza unei Analize Multi-Criteriale (AMC), care include aspecte cu privire la disponibilitatea studiilor de fezabilitate, studiile de mediu, susţinerea politică naţională şi locală, dar şi disponibilitatea fondurilor de finanţare a proiectelor. Referitor la ciclul de implementare a proiectelor au fost identificate două categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate se elaborează în doi ani, iar execuţia lucrărilor are loc în patru ani, respectiv proiecte uzuale, pentru care studiile se elaborează într-un an şi execuţia lucrărilor are loc în trei ani. Astfel, MGT este structurat pe două scenarii din perspectiva sustenabilităţii economice (ES), acest scenariu incluzând doar proiectele care au finanţare asigurată, şi un al doilea tip de scenariu care vizează o perioadă mai lungă de tip- EES.
În acest context, potrivit scenariului ES, proiectul autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş urmează să fie realizat fazat, pe tronsoanele Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni şi Târgu Mureş-Târgu Neamţ. În urma Analizei Multi-Criteriale, documentul aprobat de Guvern arată că cele două tronsoane sunt prioritare, acestea clasându-se pe locul al cincilea, cu un punctaj de 78.15, respectiv pe locul al şaptelea, cu 69.24 de puncte. Cele două tronsoane au o valoare cumulată de peste 4 miliarde de euro, comparat cu autostrada Braşov-Bacău, pentru care s-a aproximat că este necesară suma de 1,8 miliarde de euro, aceasta obţinând punctajul de 49.48 şi fiind clasată pe ultimul loc din perspectiva ierarhiei investiţiilor.
Potrivit scenariului EES, lucrurile se schimbă. Tronsonul Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni urcă pe locul al treilea, iar Târgu Mureş-Târgu Neamţ coboară două locuri, ajungând pe nouă. Codaşă rămâne tot autostrada Braşov-Bacău.
Citeşte şi Nu-l mai aşteptaţi pe Rus...
Aeroportul Iaşi primeşte cei mai mulţi bani
Potrivit MGT, Aeroportul Internaţional Iaşi urmează să primească o finanţare de 93,5 milioane de euro, aerogara fiind clasată pe locul al 11, cu un punctaj de 26.69, potrivit scenariului ES. Trebuie precizat faptul că aeroportul ieşean este clasat cu mult sub aeroportul din Suceava, care este pe locul 5, urmând să obţină o finanţare de 10,4 milioane de euro. Şi aeroportul băcăuan s-a clasat cu un loc mai sus faţă de Iaşi, pe 10, urmând să primească o finanţare de 68,4 milioane de euro.
Potrivit scenariului EES, investiţii de la Suceava scade în topul priorităţilor, ajungând pe locul al şaselea, în timp ce Bacăul şi Iaşul stagnează.
Cu privire la finanţarea care se cuvine aerogării ieşene, în comparaţie cu celelalte aeroporturi din Moldova, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi se declară mulţumit. „Cu banii pe care îi vom primi la Iaşi vom finaliza toate investiţiile pe care ni le-am propus. Facem parcări noi, pistă de taxi nouă, terminal nou şi hangar de reparaţii pentru aeronave. Nu mă interesează ce face restul lumii, important este că la Iaşi noi ne facem treaba”, a declarat Cristian Adomniţei, şeful CJ Iaşi. Şi directorul Aeroportului Iaşi este de părere că banii vor fi suficienţi pentru modernizarea aerogării. „Aceşti bani vor merge în continuare în dezvoltarea infrastructurii de mişcare. Vom lucra la prelungirea noii piste de aterizare/ decolare până la 3.000 de metri etapizat, deoarece valorile cerute de transportul cargo sunt mai mari, dar vom investi şi într-o serie de echipamente”, a explicat Marius Bodea. Potrivit acestuia, singurul aeroport prioritar la finanţare, din Moldova, rămâne cel de la Iaşi, potrivit orientărilor emise în 2014 de UE pentru realizarea Masterplanului General de Transport.
* * *
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ar urma să anunţe, la mijlocul lunii aprilie, câştigătorii licitaţiei publice de refacerea a studiilor de fezabilitate pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş, după ce ofertele au fost deschide pe data de 4 februarie, evaluarea acestora realizându-se în decursul a 50 de zile lucrătoare.
* * *
Miercuri, 25 februarie, CNADNR a anunţat încheierea contractului de construcţie a unui tronson de 10 km din cadrul autostrăzii Câmpia Turzii- Ogra- Târgu Mureş, porţiune ce va fi legată cu autostrada Târgu Mureş-Iaşi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau