Tren direct Chişinău - Socola
Dimensiune font:
Moldovenii vor putea ajunge la Iaşi direct, printr-o cursă feroviară Chişinău - Socola. Mai mult, potrivit Masterpanului Naţional de Transport, fraţii de peste Prut vor fi conectaţi cu România şi prin podul de la Ungheni, pentru care CNADNR a atribuit deja contractul de realizare a studiilor de fezabilitate. În ceea ce priveşte autostrada Iaşi -Târgu Mureş, ministrul Transporturilor nu poate aproxima un termen pentru începerea lucrărilor, cu atât mai puţin unul de finalizare a proiectului ce poate scoate Moldova din izolare
Ieşenii îşi vor putea vizita cu mai multă uşurinţă fraţii de peste Prut, odată cu introducerea unei curse directe care să lege municipiul de Republica Moldova. Astfel, în urma discuţiilor pe care Iulian Matache, ministrul Transporturilor din România, le-a avut cu omologul său de peste graniţă, Iurie Chirinciuc, s-a hotărât redeschiderea traficului feroviar între Chişinău şi Iaşi. „Am discutat despre introducerea unei astfel de curse, pe linie cu cartament larg, până la Socola”, a declarat ministrul Iulian Matache, precizând că modul în care se va face controlul la graniţă va fi stabilit de comun acord cu reprezentanţii Poliţiei de Frontieră atât din România, cât şi din Republica Moldova. Entuziasmat de acestă hotărâre a fost şi ministrul Transporturilor moldovean, care este de părere că introducerea unei astfel de rute este binevenită pentru cei de peste Prut, care au nevoie de o legătură directă cu Iaşul. Cu toate acestea, vecinii noştri nu iau în calcul faptul că, pe calea ferată, traseul Iaşi-Bucureşti este străbătut în aproximativ şase ore, iar reabilitarea acestui sector al infrastructurii de transport nu este încă programată, din cauza lipsei de finanţare. Astfel, călătoria de la Chişinău la Iaşi s-ar putea să nu fie chiar „confortabilă”, aşa cum se aşteaptă ministrul moldovean al Transporturilor.
Citeşte şi O „răceală puternică loveşte autostrada Iaşi - Târgu Mureş
Podul de la Ungheni, finalizat pe hârtie
În vizita sa la Iaşi, ministrul Transporturilor a adus în discuţie şi proiectul podului de la Ungheni, ce va trebui să asigure traficul rutier peste Prut. „Au început să fie făcute studiile geotehnice şi de o parte şi de alta a malului Prutului, până în luna mai a anului viitor urmând să fie gata şi studiile de fezabilitate”, a declarat ministrul Matache. De realizarea documentaţiei se ocupă operatorul economic Expert Proiect 2002 SLR, care a câştigat licitaţia deschisă organizată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Românie (CNADNR), valoarea acestui contract fiind 785.728 de lei, fără TVA, bani asiguraţi din bugetul de stat.
Fără a avea încă minimele cunoştinţe cu privire la proiectului podului de la Ungheni, ministrul Transporturilor nu a ştiut să dea un termen în care lucrările ar trebui să înceapă, cu atât mai puţin fiind capabil să aproximeze perioada în care podul poate fi realizat. Nici în ceea ce priveşte valoarea aproximativă a podului ce va lega România de Republica Moldova, Iulian Matache nu a fost capabil să formuleze un răspuns, acesta având noroc că Mărioara Capră, director tehnic al CNADNR, a fost de faţă, aceasta din urmă precizând că întregul proiect va fi cuprins între 20 şi 30 de milioane de euro, bani europeni.
Aşa cum era de aşteptat, vizita ministrului la Iaşi nu putea trece fără a nu fi abordat subiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş. „Autostrada pe care noi o avem prevăzută în Masterplan, Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ- Ditrău-Târgu Mureş se va realiza, pentru că nu s-a modificat nimic la acest proiect. Din informaţiile pe care le am eu, refacerea studiilor de fezabilitate s-a scos la licitaţie, dar procedura s-a anulat, pe motiv că participanţii nu au îndeplinit condiţiile impuse”, a declarat Iulian Matache, ministrul Transporturilor, precizând că nimeni nu este vinovat de întârzierea apărută. Aşa cum era de aşteptat, nici de această dată reprezentantul Executivului nu a fost capabil să înainteze un termen pentru începerea lucrărilor la autostrada care ar trebui să lege Moldova de Vestul ţării, dând bir cu fugiţii atunci când i-au fost adresate întrebări pe acestă temă.
În luna mai a acestui an, CNADNR anunţa că a fost semnat contractul de servicii „Revizuirea studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău”, acesta fiind acordat Asocierii Aecom Ingenieria SRL - Consitrans SRL - Search Corporation SRL, pentru suma de 22.713.614,42, lei fără TVA.
Licitaţiile pentru revizuirea studiilor tehnice la cele trei tronsoane ale râvnitei autostrăzi au fost amânate consecutiv pe parcursul anului trecut. La finele lunii mai 2014 au fost anunţate trei licitaţii cu bugete considerabile pentru refacerea documentaţiilor. Astfel, pentru „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Neamţ (Paşcani)-Iaşi-Ungheni“ s-au estimat costuri între 26,1 şi 30,9 milioane de lei, fără TVA. Contractul de „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrău - Târgu Neamţ“ este estimat la 43,6 milioane de lei, fără TVA. Pentru contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Ditrău“ bugetul era estimat între 33,2 şi 39,3 milioane de lei. Astfel, câştigătorii anunţaţi acum de CNADNR au oferit un preţ cu mult mai redus decât evaluarea iniţială.
* * *
Demersurile colaborării cu Republica Moldova au fost făcute în vederea realizării obiectivului strategic de integrare a fraţilor de peste Prut în Uniunea Europeană.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau