Un milion de kilometri şi mii de vieţi salvate EXCLUSIV
Dimensiune font:
În parcul auto al Serviciul de Ambulanţă Judeţean Iaşi, cea mai veche ambulanţă are la bord nu mai puţin de 1.000.000 de kilometri parcurşi * este vorba despre o autospecială Mercedes Sprinter fabricată în 2001, şi care a avut motorul schimbat o singură dată în ultimii 15 ani
Cea mai veche ambulanţă de la Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ) are 1.000.000 de kilometri la bord şi încă mai reuşeşte să salveze vieţi atunci când este solicitată. Autoutilitara Mercedes Sprinter, fabricată în anul 2001, a rezistat intemperiilor şi solicitărilor din această perioadă destul de bine, fiind momentan repartizată să intervină pe ruta Paşcani – Mirceşti, deoarece drumul este mai bun şi astfel ar putea să facă faţă mai bine situaţiei. „Încă îşi face treaba, e un tip de maşină construit clasic, cu puţină electronică, are două calculatoare, iar de-a lungul timpului a necesitat mai multe reparaţii”, a precizat ing. Dan Manciu, şef serviciu tehnic în cadrul SAJ Iaşi.
Rulate până la epuizare
În mod normal, ambulanţele care au mai mult de şase ani şi un număr mai mare de 250.000 de kilometri la bord, fie sunt casate, fie le este schimbată destinaţia. În majoritatea cazurilor, cel puţin la nivel naţional, acestea sunt folosite până la epuizarea tuturor resurselor materiale sau se defectează iremediabil. „Optim pentru o ambulanţă, ca să ştii că porneşti la drum şi că te şi întorci în siguranţă, este să aibă maximum 250.000 de kilometri la bord. În cazul nostru media este dublă şi avem şi maşini cu peste 800.000 de kilometri. De asemenea, şi din punct de vedere al întreţinerii şi reparaţiilor ar fi optim acest număr, pentru că, în mod normal, proporţia de cheltuieli ar fi de 30% din cheltuielile materiale (combustibil, revizie tehnică), iar pe măsură ce trece timpul, se inversează procentul şi ajungem şi la 60% cheltuieli de reparaţii din totalul de cheltuieli”, a explicat şeful serviciului tehnic al SAJ. Situaţia este una îngrijorătoare, în condiţiile în care, lunar, se cheltuiesc aproximativ 140.000 de lei pentru reperaţii curente. Cu toate acestea, Dan Manciu susţine că ambulanţa veterană s-a descurcat destul de bine în tot acest timp şi că maşinile primite în 2008, deşi sunt mai noi, nu vor fi la fel de rezistente precum cele fabricate în 2001. „Au o fiabilitate din start mai scăzută şi nu cred că or să treacă peste 12 ani, pentru că fac parte din seria celor care au prins mai multă electronică. O ambulanţă actuală are cinci calculatoare de bord, pentru climatizare, sisteme de siguranţă, pornire cod, iar în timp apar tot felul de probleme. Probleme care nu înseamnă neapărat costuri mari, ci imobilizare de durată”, a subliniat inginerul.
De ce aşteptăm patru ore pentru o ambulanţă?
În cei 15 ani de activitate, ambulanţa-veterană a avut nevoie o singură dată de schimbarea motorului, restul reparaţiilor fiind dintre cele curente. Anual, aproximativ şase ambulanţe SAJ au nevoie de alt motor, care, tot din cauza costurilor ridicate, nu sunt noi, ci recondiţionate. Chiar şi aşa, costul unui motor recondiţionat pentru o ambulanţă ajunge să fie între 30.000 - 40.000 de lei, în funcţie de tipul acestuia. „Însă, tot cele vechi sunt mai bune, pentru că sunt mai simple, cu mai puţină electronică, iar acest concept de senzori peste senzori scade fiabilitatea”, arată ing. Dan Manciu. Din maşina care tocmai ieşise pe porţile fabricii în 2001 au rămas neschimbate destul de multe, printre care caroseria şi interiorul, în timp fiind înlocuite, pe lângă motor, cutia de viteze, transmisia sau sistemul de siguranţă ABS.
Sute de mii de solicitări pe an
Veterana ambulanţelor nu este singura aflată în situaţia de a fi casată, maşinile din parcul-auto al SAJ având o medie de 500.000 de kilometri la bord. „Sunt maşini extrem de folosite, mai ales dacă ne uităm la solicitările curente, care sunt în număr de peste 250 pe timp de zi şi aproximativ 140 în timpul nopţii. De exemplu, în 2015, din luna ianuarie şi până la începutul lunii decembrie, maşinile din parcul nostru auto au înregistrat un număr total de kilometri parcurşi de peste trei milioane”, a precizat Nicolai Pralea, asistent medical principal al SAJ şi purtător de cuvânt al instituţiei.
Reprezentanţii SAJ susţin că problema cea mai mare atunci când se strică o ambulanţă este imobilizarea de durată, în timp ce numărul maşinilor este deja unul insuficient. „În ţările din vest, ambulanţele nu sunt ţinute mai mult de 250.000 de kilometri, le este schimbată destinaţia. Aşa au ajuns şi la noi, sub forma unor donaţii, în anii `90, câteva dintre ambulanţe. Iar dacă se strică şi rămân în mijlocul drumului este solicitată o altă maşină, care, prin deplasarea neprevăzută încetineşte tot procesul. Astfel, în loc să fie la o altă solicitare, merge în recuperarea celeilalte”, a precizat ing. Dan Manciu. Mădălina OLARIU
* * *
100.000
Este numărul mediu al solicitărilor de intervenţie a ambulanţelor înregistrate anual
* * *
3.078.673
Este numărul total de kilometri parcurşi de ambulanţele SAJ Iaşi, în 2015
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau