MOLDOVA de 10- „ABC-ul civilizaţiei“ în Suceava din bani europeni

default

Dimensiune font:

| 06-02-2017 12:25

După zece ani de la aderarea României la spaţiul comunitar, autorităţile publice din Suceava şi reprezentanţii mediului de business vorbesc despre beneficiile şi provocările din acest interval * dacă la nivelul administraţiei publice principalul beneficiu vizează fondurile atrase pentru infrastructura rutieră şi de utilităţi publice, reprezentanţii mediului de afaceri vorbesc despre banii alocaţi pentru formarea capitalului uman

Inima Bucovinei a beneficiat masiv de fonduri comunitare în primii zece ani din momentul aderării ţării la Uniunea Europeană. Actualul preşedinte al Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, care era la cârma judeţului şi în primii ani ai exerciţiului financiar 2007-2013, consideră că banii nerambursabile au reprezentat principala sursă de dezvoltare a comunităţii. „Prin proiecte europene, judeţul Suceava a atras fonduri importante, care ne-au permis să facem o serie investiţii ce ar putea fi incluse ABC-ul civilizaţiei: infrastructura de transporturi, extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă şi apa uzată“, a punctat Flutur. Printre proiectele importante punctate de şeful CJ Suceava se numără cel de extindere şi reabilitare a infrastructurii de apă şi apă uzată, care a primit finanţare prin Programul Operaţional Sectorial Mediu. „Prin acest o proiect au fost reabilitate vechile reţele de apa-canal şi au fost instalate noi staţii de tratare şi staţii de epurare ape uzate. Vorbim despre un proiect de 120 de milioane de euro desfăşurat în cinci aglomerări urbane: Suceava, Fălticeni, Vatra Dornei, Rădăuţi şi Gura Humorului. Obiectivul proiectului a fost atingerea unui procent de 65% din populaţie conectata la utilităţi. Tot prin POS Mediu a fost abordat şi capitolul referitor la inundaţii, dat fiind faptul ca Suceava este un judeţ cu un grad major de risc de inundaţii“, a declarat Flutur.

 

Acesta a mai adăugat că „un alt proiect extrem de important este modernizarea Aeroportului «Ştefan cel Mare»“. Acest proiect a fost derulat pe Programul Operaţional Sectorial Transport având un buget total 137,8 milioane de lei din care 103,9 milioane de lei au reprezentat buget eligibil. „Proiectele implementare au însemnat dezvoltarea judeţului Suceava. Regiunea de Dezvoltare Nord-Est a încheiat programarea 2007-2013 în poziţia de campioană la absorbţia de fonduri europene nerambursabile. Foarte multe fonduri au venit, iar în prezent ne apropiem, pentru mandatul 2007-2013, de un grad de absorbţie de 95%“, a mai transmis şeful CJ Suceava.

S-au schimbat regulile în timpul jocului“

Şi primarul Ion Lungu s-a arătat mulţumit de banii atraşi de la UE. „În cei 10 ani am reuşit să atragem fonduri europene de peste 150 de milioane de euro, care au condus la modernizarea oraşului. Cele mai importante proiect sunt modernizarea centrului oraşului, construcţia celor două parcări subterane şi modernizarea esplanadei Casei de Cultură. Am avut foarte multe proiecte, dar acesta este cel mai important“, a spus edilul Sucevei.

Printre proiectele care au ridicat dificultăţi în municipiul Suceava se numără construcţia centralei pe biomasă pentru încălzirea oraşului. „Şi asta din cauza faptului că l-am făcut tot pe o strategie a Uniunii Europene de energie verde. Avem mari probleme. S-au schimbat regulile în timpul jocului, plecând de la numărul de certificatelor verzi şi valoarea certificatelor şi nu în ultimul rând ce s-a întâmplat în ultima perioadă prin schimbarea decontării lemnului în ideea că lemnul de foc nu mai constituie biomasă, un lucru care ne îngreunează foarte mult activitatea de producere a energiei termice pentru oraş, plus întârzierile la decontarea certificatelor. Deci este un proiect făcut pe patent european, s-au schimbat regulile în timpul jocului“, a explicat edilul.

De asemenea, primarul de la Siret consideră că principalul beneficiu al aderării la UE îl constituie banii nerambursabili pentru comunitate. „Cel mai important proiect derulat cu fonduri europene este «Reabilitarea, modernizarea şi dotarea ambulatoriului spitalului de Boli Cronice Siret»“, a afirmat primarul Adrian Popoiu. Totodată, probleme au apărut la proiectele derulate prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. „Ar trebui simplificate procedurile aşa cum s-a făcut în Polonia. De asemenea oraşele mici ar trebui sa aibă linii de finanţare dedicate“, a mai spus edilul din Siret.

Avantaje vs dezavantaje

Preşedinta Federaţiei Patronale IMM Suceava, Liliana Agheorghicesei, consideră că mediul de afaceri a avut de câştigat în primul deceniu ca parte a UE. „Consider că sunt mai multe beneficii obţinute prin aderarea la spaţiul comunitar. Dintre acestea aş puncta: dezvoltarea unei economii de piaţă şi competitivă, libera circulaţie a mărfurilor, atragerea de investiţii străine, libera circulaţie a cetăţenilor României în spaţiul UE, accesul la fondurile europene, diversitatea acestor fonduri şi surse financiare (structurale, de coeziune), adresabilitatea acestora către toate sectoarele şi domeniile de activitate“, a detaliat Liliana Agheorghicesei. Printre dezavantajele menţionată de preşedinta Federaţiei Patronale IMM Suceava se află „lipsa de experienţă a mediului de afaceri şi a IMM-urilor româneşti comparativ cu cele din UE, migraţia forţei de muncă din România în celelalte state membre UE, costurile (private- societăţile comerciale şi individuale - fiecare cetăţean) crescute care au trebuit suportate şi trebuie suportate pentru a respecta standardele UE“.

Agheorghicesei a vorbit şi despre proiectele derulate de Patronatul Judeţean al Femeilor de Afaceri din IMM Suceava prin POS DRU. Unul dintre acestea a fost „Şcoala pentru femei“. „Acesta a fost un proiect strategic cu activităţi complexe, care a oferit celor peste 1.600 de beneficiari ai proiectului, şansa de a-şi dezvolta competenţele profesionale, antreprenoriale şi manageriale prin programe de formare profesională acreditate ANC, ateliere de lucru, seminarii, work-shopuri, schimburi de experienţă şi bune practici“, a detaliat Liliana Agheorghicesei.

Aceasta a vorbit şi despre perspectivele pentru următorul deceniu în spaţiul european. „România are potenţial să-şi mărească economia în următorii ani. Trebuie să ne concentrăm pe creşterea eficienţei publice şi private, modernizarea infrastructurii, îmbunătăţirea capitalului uman. O atenţie deosebită trebuie acordată susţinerii mediului de afaceri din sectorul IMM- forţa şi motorul economiei româneşti, prin adoptarea de măsuri care să elimine birocraţia, fiscalitatea excesivă şi instabilitatea fiscală, controalele excesive, corupţia, concurenţa neloiala, costurile ridicate ale creditelor, accesul dificil la credite. Prin politici adecvate, stabilitate politică, dezvoltarea parteneriatelor public-private, strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung, percepţia mediului economic din România trebuie să evolueze la un mediu favorabil afacerilor“, a explicat preşedinta Federaţiei Patronale IMM Suceava. Oana ŞLEMCO

 

Nu mai sunt optimismul de acum 10 ani. Lucrurile nu depind numai de noi. UE se află într-o situaţie dificilă. Totuşi încerc să-mi păstrez optimismul şi să sper la un un nivel de trai mai ridicat“- Ion Lungu, primarul Suceavei

 

Ca o mare provocare pentru perioada următoare se impune recuperarea timpului pierdut din actualul exerciţiu financiar 2014-2020. Sunt întârzieri în special în elaborarea ghidurilor, dar şi în ritmul absorbţiei. De aceea va trebui să regăsim cadenţa şi să recuperăm timpul pierdut, astfel încât ADRNE să nu rateze o serie de fonduri pentru perioada următoare Mulţumită experienţei din perioada de finanţare anterioară, există atât iniţiativă, cât şi capacitate de absorbţie“- Gheorghe Flutur, şeful Consiliului Judeţean Suceava

 

La 1 ianuarie 2007 România a intrat în Uniunea Europeană şi odată cu ea şi cea mai săracă zonă a spaţiului comunitar: Regiunea de Nord-Est. Zece ani mai târziu, regiunea continuă să fie la coada clasamentului în ceea ce priveşte nivelul de trai. Cotidianul Evenimentul Regional al Moldovei prezintă o radiografie a evoluţiei comunităţii în ultimul deceniu. Prin campania „Moldova de 10“ punem lupa pe modul în care au fost accesate fondurile europene, care sunt cele mai reuşite proiecte derulate în regiune, dar scoatem în prim plan şi punctele în care mai avem de lucrat în următorul deceniu.


 

CAMPANIE EVE 

 

MOLDOVA de 10“ - Un deceniu în jungla europeană

„MOLDOVA de 10“ Eşecul zonelor metropolitane

„MOLDOVA de 10“- Performanţa grupurilor de acţiune locală

„MOLDOVA de 10“ - Apariţia structurilor-pilon din economia regiunii

„MOLDOVA de 10“- Lecţiile Iaşului în 10 ani ca punct pe harta UE FOTO

„MOLDOVA de 10“- Realizările pe bani UE de la polul sărăciei

MOLDOVA de 10- „Aderarea la Uniunea Europeană ne obligă să fim mai buni“

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei