EXCLUSIV Elevi cu medii peste 7, dar cu note de 2 la Evaluarea Naţională
Dimensiune font:
Câteva zeci de tineri din Iaşi au reuşit ca în clasele V-VIII, prin forţe proprii sau printr-o evaluare la clasă mai puţin obiectivă, să cumuleze media generală a ciclului gimnazial peste 7,00, participând la aproximativ 15 discipline. Nu la fel de bine s-au descurcat, însă, şi la Evaluarea Naţională. De vină este sistemul, cadrele didactice sau elevii?
Peste 110 de elevi din şcolile judeţului Iaşi au avut medii generale în clasele V-VIII destul de bune, depăşind 7,00. Aceiaşi elevi, însă, nu au reuşit să obţină şi notele de trecere la Evaluarea Naţională (peste 5,00 la fiecare dintre cele două probe), examen în cadrul căruia le sunt testate cunoştinţele la limba şi literatura română şi la matematică. Deşi analiza comparativă este între o medie generală a claselor de gimnaziu, cumulând aproximativ 15 discipline, pe de o parte, şi notele obţinute la cele două obiecte evaluate la examenul naţional de final de clasa a VIII-a, pe de altă parte, acesta însă reprezintă un semnal de alarmă.
Citeşte şi Peste 80 de dascăli ieşeni au renunţat la definitivare
La o simplă observare a ierarhiei elevilor din judeţul Iaşi pentru admiterea la liceu (calculată ca medie ponderală între media la Evaluarea Naţională, în proporţie de 75%, şi cea generală din clasele V-VIII, de 25%), aproximativ 110 tineri au avut media generală din gimnaziu între 7,00 şi 9,43, însă au obţinut mai puţin de 4,00 la minim o probă din cadrul Evaluării Naţionale. Un exemplu concret ar fi la Şcoala Gimnazială nr.1 Hîrtoape (comuna Vînători), unde un elev are media din clasele V-VIII 9,43, însă cea de la Evaluarea Naţională este 4,85, la limba şi literatura română obţinând 6,05, iar la matematică 3,65! Mai grav este un alt exemplu de la Şcoala Gimnazială „I. Creangă” Târgu Frumos – media la Evaluarea Naţională este 2,02, la limba şi literatură fiind nota 2,4, iar la matematică 1,65, în timp ce media din timpul claselor gimnaziale este 8,00. Astfel, deşi astfel de diferenţe predomină la şcolile din mediul rural, acestea nu lipsesc nici la cele de la oraş, atât în Târgu Frumos sau Paşcani, cât şi la Iaşi.
Citeşte şi Povestea tristă din spatele maşinii Aro readuse la viaţă de studenţi
Cum se explică astfel de cazuri
Atât Camelia Gavrilă, şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, cât şi Vasile Şalaru, secretar de stat pe probleme de învăţământ preuniversitar în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MECS), atrag atenţia, în primul rând, asupra numărului diferit de discipline pe care le presupune parcursul claselor gimnaziale şi Evaluarea Naţională.
O analiză mai amplă, însă, aduce în discuţie unele lipsuri ale cadrelor didactice, care pot fi încurajatoare, tolerante, cu inabilităţi de notare, din cauza debutului în cariera didactică ori a unor factori subiectivi. „În timpul anilor de studiu poate fi o notare mai încurajatoare, iar ea trebuie să fie aşa, deoarece nu presupune o severitate ca cea de examen, întrucât este măsurat un progres treptat. Pot fi şi inabilităţi de evaluare, care ţin de experienţa profesorului, de o tendinţa de a compara elevul, poate, cu clasa. Mai putem vorbi de o toleranţă sau o îngăduinţă, care, în cele din urmă, nu este favorabilă copilului! Evaluarea Naţională presupune obiectivitate, itemi clar definiţi, iar în clasă se creează o anumită imagine a elevului respectiv, astfel fiind şi factori subiectivi care pot influenţa notarea”, subliniază inspectorul şcolar general Camelia Gavrilă.
Citeşte şi Ce a adus nou soluţionarea contestaţiilor la Evaluarea Naţională
Aceleaşi aspecte sunt reliefate şi de secretarul de stat Vasile Şalaru, cu completarea că atenţia ar putea fi îndreptată şi asupra notelor pe care elevii respectivi le-au obţinut la simulările examenului. „Dacă aceste note între 1,00 şi 2,00 au fost luate şi la simulări, ar fi trebuit să existe nişte programe remediale puse în aplicare de şcoală şi verificate de inspectoratul şcolar. Sunt convins că la nivelul ISJ Iaşi a celor din ţară, astfel de analize sunt făcute, fiind obligatorii. Dacă sunt cazuri izolate, se pot datora emoţiilor, faptului că nu se simte bine în timpul concursului. Dar dacă vorbim de 100 de cazuri, deja ar putea fi altceva”, semnalează secretarul de stat Vasile Şalaru.
Pornind de la exemplu unui elev de la Şcoala Slobozia Deal (media generală V-VIII 7,34, media Evaluării Naţionale 1,45, nota la limba română 1,90, iar la matematică 1,00), Vasile Şalaru aminteşte o altă problemă cu care se confruntă sistemul de învăţământ, subliniind că tânărul ar putea fi admis la un liceu, iar peste patru ar urma să se prezinte la examenul naţional de Bacalaureat. Pentru a-l promova, cadrele didactice ar trebui să îl aducă aproape de nota 6,00, ceea ce este, practic, imposibil. Andreea IGNEA
* * *
„Trebuie să vedem, mai întâi, ce medie au elevii respectivi în fiecare an de gimnaziu la limba română şi la matematică, pe baza cărora să fie făcută o analiză. De asemenea, este foarte important câte situaţii de acest gen există” - Vasile Şalaru, secretar de stat pe probleme de învăţământ preuniversitar, MECS
* * *
Situaţii similare celor prezentate de la Şcolile Gimnaziale nr.1 Hîrtoape, „I. Creangă” Târgu Frumos sau Slobozia Deal, peste 110 la număr, se regăsesc distribuite şi la Liceele Tehnologice „D. Popa” Mogoşeşti, Lungani, Plugari, Tătăruşi, Economic „N. Iorga” Paşcani, Liceul cu Program Sportiv Iaşi, Şcolile Gimnaziale Mironeasa, „N. Iorga” Buhalniţa, „Al.I. Cuza” Podu Iloaiei, nr.1 Slobozia, Criveşti, Cozmeşti, Mirosloveşti, „Ştefan cel Mare şi Sfânt” Dobrovăţ, Runcu, „G. Ibrăileanu” Târgu Frumos, Leţcani, Liteni, „P. Poni” Iaşi, nr.1 Bohotin, Verşeni, Urşiţa, Dumbrăviţa, Colonel Constantin Langa” Mironeasa, Poiana Mărului, Hărpăşeşti, Bălţaţi, Dumbrăviţa, Săveni, „M. Barnovschi” Uricani, Scobinţi, Rediu, „I. Neculce” Iaşi, Crucea, Dorobanţ, Bîcu, Uda, Dolheşti, Cozmeşti, Costeşti, Butea, Suhuleţ, Fărcăşeni, nr. 1 Bîrleşti, Hălceni, Poiana, „I. Cantacuzino” Paşcani, „Aron Vodă” Aroneanu, Ciurea, „G. Sturdza” Perieni, Oboroceni, Brăteşti, Hîndreşti, Humosu, Ruginoasa, Soci, Hălceni, „Ştefan cel Mare” Danc,, Verşeni, Bosia, Şcoala Profesională Dagîţa (în total, 63 de unităţi şcolare). De precizat, de asemenea, că unele cazuri sunt singulare la nivelul instituţiei de învăţământ, însă în alte unităţi sunt chiar şi cinci situaţii de acest tip (de exemplu, Şcoala Gimnazială Crucea).
Alte exemple:
Şcoala Gimnazială Mironeasa: media generală V-VIII 8,25, media la Evaluarea Naţională 3,92, nota la limba şi literatura română 5,35, nota la matematică: 2,5
Liceul Tehnologic Lungani: media generală V-VIII 8,33, media la Evaluarea Naţională 3,62, nota la limba şi literatura română 5,15, nota la matematică: 2,1
Şcoala Gimnazială Slobozia Deal: media generală V-VIII 7,61, media la Evaluarea Naţională 3,5, nota la limba şi literatura română 5,00, nota la matematică: 2,00
Şcoala Gimnazială nr.1 Bohotin: media generală V-VIII 7,07, media la Evaluarea Naţională 3,57, nota la limba şi literatura română 5,55, nota la matematică: 1,6
Şcoala Gimnazilă Crucea: media generală V-VIII 8,24, media la Evaluarea Naţională 3,1, nota la limba şi literatura română 4,1, nota la matematică: 2,1
Şcoala Gimnazilă nr.1 Bîrleşti: media generală V-VIII 7,51, media la Evaluarea Naţională 3,25, nota la limba şi literatura română 5,00, nota la matematică: 1,5
Liceul Tehnologic „D. Popa”: media generală V-VIII 8,53, media la Evaluarea Naţională 2,85, nota la limba şi literatura română 2,85, nota la matematică: 2,85
Liceul cu Program Sportiv Iaşi: media generală V-VIII 7,04, media la Evaluarea Naţională 3,32, nota la limba şi literatura română 5,00, nota la matematică: 1,65
Şcoala Gimnazială Humosu: media generală V-VIII 7,6, media la Evaluarea Naţională 2,8, nota la limba şi literatura română 4,1, nota la matematică: 1,5
Şcoala Gimnazilă Bosia: media generală V-VIII 7,23, media la Evaluarea Naţională 1,95, nota la limba şi literatura română 2,05, nota la matematică: 1,85
Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Dancu: media generală V-VIII 7,26, media la Evaluarea Naţională 1,62, nota la limba şi literatura română 1,75, nota la matematică: 1,5
Şcoala Gimnazială „G. Ibrăileanu”: media generală V-VIII 7,27, media la Evaluarea Naţională 1,75, nota la limba şi literatura română 2,5, nota la matematică: 1,00
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau