Povestea tristă din spatele maşinii Aro readuse la viaţă de studenţi
Dimensiune font:
Studenţii Facultăţii de Mecanică păstrează tradiţia de a prezenta la examenul de licenţă şi partea practică a acesteia. Anul acesta, tinerii au adus aproape de final un proiect început în urmă cu peste doi ani, readucând la viaţă un Aro. Cel care a proiectat noul model a avut surpriza de a fi exclus din echipă cu doar câteva zile înainte de prezentare.
Un grup de studenţi ai Facultăţii de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” Iaşi a reînviat un vechi simbol al României – maşina Aro. Iniţial, din proiect făceau parte 42 de tineri pasionaţi nu doar de autovehicule, ci, mai mult, de construcţia lor, de la proiectare, grafică, asamblare până la marketing şi găsirea de sponsori. În cei doi ani şi jumătate care s-au scurs de la debutul proiectului, echipa s-a micşorat considerabil, implicând şi numeroase alte schimbări. Deşi a fost unul dintre studenţii care s-au implicat activ încă din momentul în care totul era doar la stadiul de idee, de vis, Silviu Ceauşu a realizat că nu mai este parte din echipă doar o zi înainte de a se prezenta la examenul de licenţă. „Duminică (5 iulie – n.r.) s-au afişat listele cu zilele în care vom prezenta proiectele de licenţă, pe care am observat că nu eram în aceeaşi zi cu restul echipei. Atunci m-am gândit că e posibil să fi fost exclus, dar am sperat că nu e aşa, pentru că am muncit foarte mult pentru acest proiect, ocupându-mă de proiectare, realizând grafica 3D, participând la diverse concursuri, la care am primit premii importante, diplome, dar şi aducând multe sponsorizări. Însă, apoi am văzut că numele meu nu apare pe maşină...”, povesteşte cu tristeţe Silviu Ceauşu, situaţie în care s-a regăsit şi un alt tânăr, Eduard Victor Bocu.
Citeşte şi Totul despre admiterea la facultate
Singura explicaţie pe care o găseşte Silviu este că nu s-a putut implica şi în următoarele etape de producţie a maşinii, chiar dacă, în continuare, a încercat să aducă noi sponsori pentru realizarea acesteia, reprezentând echipa la concursuri, din banii proprii. „Eu nu mă pricep la motoare, ci la design, la proiectare... La început şi asta era destul de greu, dar, apoi, am învăţat şi acum, de exemplu, lucrez pentru o firmă din Australia, unde facem maşini pentru jocuri. În plus, când mergeam la garaj, nu puteam să fac prea multe, aşa că mă puneau să fac doar curăţenie acolo. Probabil m-au exclus din echipă din cauza asta. Nu aveam ulei pe mâini...”, a încheiat Silviu Ceauşu, care este hotărât să-şi continue formarea profesională cu un master în domeniul la aceeaşi facultate.
Citeşte şi Topul judeţelor din Moldova după rezultatele de la Bacalaureat
Talent şi implicare...
De talentul şi implicarea studentului nu se îndoieşte nici Adrian Sachelarie, coordonatorul echipei şi prodecanul Facultăţii de Mecanică, însă cei care au luat decizia au fost studenţii. „Silviu Ceauşu este un tânăr deosebit, un talent în design! Însă, astfel, de el depindea partea de transpunere în realitate a desenului, ceea ce nu a fost posibil, fiind nevoiţi să mai facem câteva modificări. Când am schimbat unele puncte, el nu a mai apărut la întâlniri, ci a venit doar la sfârşit... Cel care desenează trebuie să fie întotdeauna lângă echipa care execută lucrarea pentru a explica fiecare idee pe care a pus-o în desen şi a putea oferi un punct de plecare. În plus, este foarte des întâlnită o luptă continuă între proiectanţi, designeri şi constructorii de maşini, cum se întâmplă şi între arhitecţi şi constructori. Eu nu am avut un cuvânt de în acestă decizie, ci a fost luată de echipă”, a punctat profesorul Adrian Sachelarie.
Citeşte şi Cum vor fi aleşi noii şefi ai universităţilor ieşene
Acesta aminteşte, pe de altă parte, momentul de început al proiectului, spunând că totul a plecat de la un studiu de design, la un concurs iniţiat de Facultatea de Mecanică, dar şi că multe neajunsuri au fost descoperite pe parcurs. „A fost o muncă foarte solicitantă pentru toţi, mai ales în ultimele săptămâni, dorindu-ne să oferim exact acel model care era aşteptat de numeroase persoane. Am întâmpinat multe dificultăţi, încă din momentul în care am ales modelul, şi, ulterior, pe parcursul proiectului. Am fost nevoiţi să folosim piese deja existente pe piaţă, dar şi să facem altele, pentru că am vrut să semene cât mai mult cu proiecţia”, a explicat în continuare profesorul coordonator. De lucru încă mai este, însă Aro-ul reînviat de studenţii ieşeni, cu multe sacrificii, deja poate fi condus. Într-adevăr, încă nu pe drumurile publice, însă tocmai acesta este noua provocare lansată tinerilor, imediat ce vor reveni la cursuri. Andreea IGNEA
* * *
„Scopul nostru principal a fost să arătăm că se poate face ceva şi în România, ceva care nu necesită eforturi materiale extreme” - Adrian Sachelarie, coordonatorul proiectului şi prodecanul Facultăţii de Mecanică din Iaşi
„Eu nu mă pricep la motoare, ci la design, la proiectare... Probabil m-au exclus din echipă din cauza asta. Nu aveam ulei pe mâini...” - Silviu Ceauşu, studentul care a proiectat noul Aro
Maşina iAro poate fi văzută în faţa Facultăţii de Mecanică, în acelaşi loc unde, în urmă cu un an, erau expuse alte patru autovehicule, de asemenea, construite de studenţii Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” Iaşi, sub coordonarea cadrelor didactice.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau