„Ateii lui Cioloş” au condamnat Moldova
Dimensiune font:
După ce la sfârşitul lui 2015, parlamentarii de Iaşi se declarau învingători pentru că au reuşit să scoată de la premierul Cioloş promisiunea că studiile de fezabilitate pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş vor fi întocmite până la finalul acestui an, moldovenii primesc o nouă lovitură, care arată că demnitarii sunt jucaţi ca pe aţă de către tehnocraţi. Potrivit proiectelor propuse pentru finanţare prin POIM 2014-2020, Iaşul nu primeşte bani nici pentru autostradă, nici pentru centrul intermodal, nici pentru continuarea lucrărilor de modernizare ale Aeroportului Internaţional Iaşi. Mai mult, refacerea documentaţiei tehnice are termen de finalizare în toamna lui 2019
Iaşul a fost lăsat din nou cu buza umflată în ceea ce priveşte alocările pentru demararea celor mai importante proiecte ale comunităţii, cum este autostrada Iaşi- Târgu Mureş sau construirea centrului intermodal, deşi la sfârşitul anului trecut tehnocraţii lui Cioloş se jurau că nu vor lovi din nou în regiunea de Nord-Est a României.
Citeşte şi Codul care înjumătăţeşte PSD
Şarada care i-a băgat în ceaţă pe ieşeni
Deoarece tehnocraţii au avut nevoie de susţinerea unui număr cât mai mare de politicieni pentru a pune mâna pe Executiv, aceştia au stat la sfârşitul lui 2015 la masa tratativelor cu demnitarii şi le-au ascultat ofurile, promiţând că marile proiecte, cum este cel al autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş, vor fi introduse pe lista de priorităţi pentru următorul an. Chiar dacă promisiunile cu care politicienii de Iaşi s-au întors acasă de la Bucureşti arătau că în anul 2016 vor fi refăcute studiile de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru tronsonul de autostradă ce avea să lege Moldova de restul ţării, în lista proiectelor identificate pentru finanţare prin POIM 2014-2020 Iaşul nu primeşte bani nici pentru autostradă, nici pentru centrul intermodal, nici pentru continuarea lucrărilor de modernizare ale Aeroportului Internaţional Iaşi. Astfel, tronsonul de drum este inclus doar pe lista proiectelor de rezervă ale POIM 2014-2020, fiind catalogat ca lucrare de investiţii pe termen lung, ceea ce ne aduce aminte tragica realitate de care moldovenii s-au izbit când a fost făcut public Masterplanul General de Transport, şi anume că autostrada va fi executată în jurul anului 2020.
Conform portofoliului POIM, revizuirea documentaţie tehnice pentru autostrada care urmează să lege Moldova de vestul ţării ar trebui să fie gata, potrivit celui mai optimist scenariu, în septembrie 2019, procedură estimată la o valoare de 5,6 milioane de euro.
Citeşte şi Alba-neagra cu proiectele Moldovei
Bacăul a luat startul în faţa Iaşului
Deşi Iaşul are un rol important în ceea ce priveşte proiectele transfrontaliere demarate în colaborare cu Republica Moldova, acestea fiind un atu pentru aderarea vecinilor la Uniunea Europeană, atunci când vine vorba de finanţarea marilor lucrări, capitala Moldovei dispare de pe hartă. Aşa se face că municipiul Bacău a luat startul către emancipare înaintea Iaşului, acesta regăsindu-se în portofoliul POIM 2014-2020 cu două proiecte de infrastructură rutieră, fiind vorba despre întocmirea studiilor de fezabilitate pentru drumul expres Focşani-Bacău, procedură estimată la 5 milioane de euro, şi despre drumul expres Bacău-Paşcani, la care se adaugă centrul multimodal, care urmează să fie executat până în anul 2020, finanţarea pentru acestă investiţie fiind de de 21,44 de milioane de euro.
Citeşte şi Lista roşie pentru primăriile Moldovei FOTO
Parlamentarii au fost luaţi ca din oală
Mult prea încrezători în noile specimene care au pus stăpânire pe Executiv, o parte din parlamentarii de Iaşi refuză să creadă că portofoliul de proiecte ce urmează a primi finanţare prin POIM reflectă adevărul, fiind de părere că noile studii de fezabilitate pentru autostrada din Moldova vor fi gata anul acesta. „Acest buget este făcut de PSD şi a fost preluat din mers de tehnocraţi, aceştia neavând timpul să facă schimbări. Timp de trei ani, Ponta a venit la Iaşi şi ne-a minţit promiţând autostradă, fără a reface măcar studiile de fezabilitate. Cred în schimb că tot ce a promis Cioloş va fi dus la bun sfârşit, tehnocraţii urmând să preia din mers proiectele comunităţii”, este de părere senatoarea liberală Mihaela Popa.
Dacă liberalii sar în sprijinul tehnocraţilor, social-democraţii se declară debusolaţi de noul document care duce autostrada Iaşi-Târgu Mureş la capitolul lucrări de rezervă. „Noi, la comisiile de specialitate (Comisia de Transport-n.r.), am depus un amendament prin care Ministerul Transporturilor să poată aloca bani pentru refacerea documentaţiei tehnice aferente autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş. Pentru anul 2016 nu era prevăzut niciun bănuţ pentru acestă lucrare, deşi reprezentanţii Guvernului au spus că puteau face cheltuieli pe această speţă. Nu, în cadrul comisiilor s-a creat cadrul legal pentru finanţarea studiilor de fezabilitate, ce ar trebui să fie gata la finalul acestui an”, declară social-democratul Florin Constantinescu, membru în Comisia de Transport a Senatului, precizând că ideea vehiculată la sfârşitul lunii decembrie când v-a votat bugetul, potrivit căreia Guvernul Cioloş luase în calcul finanţarea studiilor de fezabilitate pentru autostrada din Moldova, însă datorită unui blocaj comunicaţional s-a înţeles contrariul, a fost o cacialma. „Ministerul nu putea finanţa noile studii, deşi s-a zis că da! A fost nevoie de amendamente...”, explică Constantinescu, precizând că vor încerca să devanseze termenul prevăzut în listele POIM pentru refacerea documentaţiei tehnice a autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş.
În timp ce liberalii se încred în tehnocraţi, iar social-democraţii ridică indignaţi din umeri nevenindu-le să creadă că de la o lună la alta soarta autostrăzii se schimbă, reprezentanţii celorlalte formaţiuni politice aruncă vina pe cei care au sprijinit Guvernul. „Vinovaţi pentru această tergiversare sunt liberalii şi social-democraţii care au susţinut Guvernul. Să nu creadă nimeni că Cioloş şi gaşca lui sunt nişte atei ai politicii veniţi de nicăieri, că nu este aşa... sunt giraţi de cele două mari partide politice, fiind vinovaţi cu toţii pentru izolarea Moldovei”, declară pemepistul Petru Movilă, precizând că este inadmisibil ca reprezentanţii Ministerului Transporturilor să treacă şoseaua de centură a Iaşului pe aceeaşi listă pe care au trecut şi autostrada şi să se ducă cu un astfel de document în faţa Uniunii Europene. „Este strigător la cer modul în care s-au întocmit documentaţiile pentru Transporturi. Au trecut un capăt de drum de 10 km (tronsonul al doilea al şoselei de centură a Iaşului pentru care nu s-a identificat încă sursa de finanţare-n.r.) pe lista de investiţilor ce urmează a fi făcute până în 2020, alături de o autostradă atât de importantă... e normal ca europenii să ne întoarcă din drum”, a conchis Movilă, precizând că va încerca să aducă şoseaua de centură pe lista de investiţii a Ministerului Transporturilor.
În timp ce parlamentarii ba se fac că nu cred ce le văd ochii, ba fac scut în faţa tehnocraţilor, băgând mâna în foc pentru corectitudinea acestora, moldovenilor nu le rămâne decât să ia de bun portofoliul cu proiecte finanţate prin POIM, potrivit căruia revizuirea studiilor de fezabilitate pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş riscă să fie gata în anul 2019.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau