Bilanţul lui Adomniţei
Dimensiune font:
* aeroportul, gestionarea deşeurilor şi promovarea Iaşului au fost cele mai importante direcţii de acţiune ale şefului CJ în primul an de mandat * pe de altă parte, niciun investitor străin nu şi-a deschis afaceri la Iaşi, iar locurile de muncă întârzie să apară * „locurile de muncă reprezintă obiectivul final, acum creăm instrumentele”, spune şeful judeţului
Liberalul Cristian Adomniţei bifează în luna iunie un an de când se află la conducerea judeţului Iaşi. În campania electorală, una dintre principalele promisiuni ale acestuia viza crearea de locuri de muncă. În acest context, Adomniţei amintea de trei proiecte prioritare - Aeroportul Internaţional, autostrada Iaşi - Târgu Mureş şi Spitalul Regional de Urgenţe - care să pună umărul la împlinirea acestui deziderat. Doar în cazul Aeroportului s-au făcut paşi decisivi pentru dezvoltare. Fondurile necesare sunt însă moştenite de la fosta conducere a judeţului, în ciuda promisiunilor repetate ale actualei guvernări de a oferi un sprijin financiar. „Crearea locurilor de muncă este obiectivul final al mandatului meu. Eu acum creez instrumentele. După 23 de ani, marţi (mâine, n.r.) semnăm contractul pentru aeroport, pentru spital s-a pus la dispoziţie o suprafaţă de teren”, ne-a declarat Adomniţei. Lipsa finanţărilor guvernamentale va duce la situaţia în care Consiliul Judeţean (CJ) va împrumuta circa 25 milioane euro, în prezent gradul de îndatorare al judeţului fiind zero. Adomniţei a demarat deja procedurile pentru contractarea creditelor. În cazul unui sprijin guvernamental pentru aeroport, CJ nu ar mai fi alocat resurse proprii pentru acest obiectiv şi nu ar mai fi fost nevoit să facă împrumuturile menţionate pentru alte proiecte (deşeuri, drumuri). „Eu am fost singurul care a amintit constant Guvernului că are o obligaţie morală faţă de Iaşi şi nu e vorba de cea istorică, ci de cea din campanie. Nici măcar domnul Nichita (Gheorghe Nichita, primarul Iaşului, n.r.). Ar prinde bine acestui oraş ca eu să nu fiu singurul”, a precizat Adomniţei.
În primul an de mandat al lui Adomniţei au fost introduse noi curse aeriene spre Londra, Bologna şi Torino, fiind astfel impulsionat turismul de business
Aeroportul şi SMID, investiţii de 100 milioane euro
Şeful judeţului a reuşit în primul an de mandat să pornească motoarele a două investiţii care au fost blocate timp de cel puţin şase ani - Aeroportul Iaşi şi Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID). Coincidenţă sau nu, ambele proiecte au prins aripi în aprilie 2013 - la aeroport a fost desemnat constructorul pistei de 2.400 metri, iar în cazul SMID, Comisia Europeană a aprobat aplicaţia de finanţare. Cele două proiecte au o valoare cumulată de peste 100 milioane euro, iar lucrările vor debuta în această vară. Primul, care reprezintă prima etapă de dezvoltare a aeroportului, ajunge la 32 milioane euro, iar al doilea la 70 milioane euro. Finanţarea pentru aeroport a fost aprobată în iulie 2012 din bugetul judeţului, licitaţia a fost lansată în toamnă, iar rezultatul selecţiei de oferte a devenit final în mai 2013. Tergiversarea licitaţiei a survenit în contextul unor contestaţii depuse de ofertanţi, care au acuzat un caiet de sarcini întocmit „cu dedicaţie”. „Aeroportul oricum va fi modernizat, dar acesta nu trebuie să devină obiectiv strategic pentru a obţine sprijin guvernamental. Ni s-a spus de către Guvern că, altfel, nu poate primi bani de la Ministerul Transporturilor. Fondurile pot veni însă la ministere precum cel al Dezvoltării, cel al Finanţelor sau cel al Administraţiei”, a menţionat şeful judeţului. În cazul SMID, începând cu sfârşitul lui iulie 2012, Adomniţei a întreprins demersuri pentru deblocarea la nivel central a proiectului, iar contractul de finanţare europeană a fost semnat în mai 2013. Au fost atrase fonduri de peste 50 milioane euro, cererea de finanţare fiind depusă la Comisia Europeană în august 2012, în timp ce avizul a venit în aprilie 2013. În paralel, au fost lansate şi patru licitaţii care se află, în această perioadă, în procedura de stabilire a câştigătorilor. „Pentru următoarea perioadă, obiectivul este să ducem la bun sfârşit implementarea celor două proiecte”, a completat şeful judeţului. Adomniţei a adăugat că următorul an este cel al întocmirii de proiecte pentru exerciţiul bugetar european 2014 - 2020. „Mă refer aici în special la proiecte privind refacerea drumurilor judeţene, reabilitarea spitalelor sau alimentarea cu sisteme de apă şi canalizare în întregul judeţ”, a conchis Adomniţei.
Cel de-al doilea cluster IT din ţară a fost constituit la Iaşi, iar proiectul consolidează şi valorifică poziţia judeţului în acest sector
CASETE
Acţiuni de promovare a Iaşului
Una din principalele direcţii de acţiune ale lui Adomniţei în primul an de mandat a constat în promovarea Iaşului atât la nivel naţional, cât şi internaţional. Evenimentele organizate de CJ au stimulat şi o competiţie locală de manifestări. Anul acesta, atât administraţia judeţeană, cât şi cea locală organizează evenimente cu impact internaţional, principalul efect fiind o promovare mult mai vizibilă a Iaşului. Şeful judeţului a adus în premieră Gala UNITER la Iaşi, iar, pe 8 iunie, va fi organizată Gala Premiilor Operelor Naţionale, principalul finanţator fiind CJ. În luna martie 2013, Adomniţei s-a numărat printre promotorii Galei Ambasadorilor Iaşului la Bucureşti, eveniment care a fost un bun prilej pentru autorităţile locale să-şi prezinte proiectele în faţa a numeroşi ambasadori, investitori străini şi oameni de afaceri. În bugetul pe 2013 al judeţului a fost inclusă o finanţare de 500.000 euro pentru Festivalul Internaţional de Literatură şi Traduceri, eveniment ce va fi organizat în toamnă şi la care vor participa importante personalităţi din domeniu. La capitolul acţiuni de promovare mai pot fi incluse organizarea de seminarii internaţionale şi diverse târguri, precum şi resuscitarea relaţiilor Iaşului cu provincia Jilin (China).
În cazul exproprierilor de la aeroport, avocaţii CJ au reuşit să întoarcă decizii ale instanţelor şi au anulat despăgubiri de 4,5 milioane euro acordate de judecători, 11 procese fiind pe rol
Nu a fost început niciun proiect nou de infrastructură rutieră
În ceea ce priveşte una din principalele arii de competenţă ale CJ, refacerea infrastructurii rutiere, nu a fost început încă niciun proiect nou. „Nu au existat fonduri. Dar, uitaţi-vă în bugetul pe 2013, au fost incluse pentru modernizare drumuri noi precum Belceşti - Cotnari sau Mironeasa - Cioca Boca”, a spus Adomniţei. În schimb, a fost deblocată situaţia drumului Iaşi - Botoşani, Adomniţei prezentându-se personal în faţa instanţei în procesul cu fostul constructor. La capitolul proiecte noi realizate în primul an de mandat se numără două iniţiative strâns legate de aeroport - realizarea de căi de rulare de degajare rapidă şi a unui centru intermodal regional de transport marfă. Cele două proiecte vor beneficia de finanţare europeană, valoarea totală fiind de circa 80 milioane euro. O altă premieră în prima parte a mandatului lui Adomniţei constă în demararea unui amplu proces de reabilitare a unităţilor spitaliceşti. CJ a aprobat deja o finanţare de circa 16 milioane euro pentru reparaţii capitale la două din cele şase spitale din subordine, Spitalul „Sf. Maria” şi Neurochirugie. Referitor la proiectele demarate încă de pe vremea fostei administraţii, demn de amintit sunt cele ce constau în reabilitarea a trei ambulatorii de specialitate, în primul an de mandat al lui Adomniţei fiind semnate contractele de finanţare europeană. „Fără o rezolvare în acest moment este proiectul privind zona de agrement de la Bahlui. Facem demersuri pentru accesarea de fonduri europene după 2014. Fosta guvernare a vândut o himeră legat de acest proiect”, a explicat Adomniţei.
Investitorii străini întârzie să apară
Pe de altă parte, în primul an de mandat al liberalului Adomniţei, niciun investitor străin important nu şi-a deschis afaceri la Iaşi. Şeful judeţului a avut contacte directe în special cu investitori americani şi nemţi, dar rezultatele întârzie să apară. „Prin proiectele pe care le facem în această perioadă creăm infrastructura pentru aducerea investitorilor la Iaşi. Aeroport, parcul industrial sau centrul intermodal sunt doar câteva dintre aceste proiecte”, a explicat Adomniţei. În schimb, în cazul a două proiecte asumate şi de Adomniţei, Spitalul Regional de Urgenţe şi autostrada Iaşi - Târgu Mureş, s-au făcut paşi mărunţi sau deloc pentru implementare. În cazul spitalului s-a asigurat o suprafaţă de 12 hectare pe raza comunei Miroslava, dar finanţarea obiectivului este inexistentă la nivel guvernamental, în timp ce autostrada continuă să aibă un statut de himeră. În cazul unui alt proiect vehiculat de Adomniţei în campania electorală, InterUniversitas, nu s-a urnit nimic, cel puţin nu vizibil. În schimb, şeful judeţului s-a remarcat în primele luni de mandat cu un regulament controversat privind relaţia cu mass-media. Alte controverse au constat în modul de promovare a cadrelor în CJ, cabinetul său personal devenind rampă de lansare pentru accederea unor colegi de partid în funcţii de conducere la diverse instituţii sau direcţii din aria de competenţă. „Eu nu sunt populist, este absolut firesc ca oameni cu certe valori să fie alături de mine pentru a putea duce la îndeplinire ceea ce am promis ieşenilor”, a comentat Adomniţei, adăugând că pentru fiecare post de conducere au fost organizate „concursuri transparente”.
Contractul pentru execuţia pistei de 2.400 m va fi semnat mâine cu asocierea de firme Max Boegl - Vega '93 - Grupul UTI
Pagină realizată de Alex Andrei
Acum ne poți urmări și pe FACEBOOK
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau