Principalele trei proiecte ce urmează să fie incluse în PNRR vizează construcţia a trei tronsoane de autostradă:

autostrada  -a8-mures-iasi

Dimensiune font:

| 19-05-2021 08:54

 Principalele trei proiecte ce urmează să fie incluse în PNRR vizează construcţia a trei tronsoane de autostradă: Foşcani - Bacău (96 km), Bacău - Paşcani (77 km) şi o rută de circa 30-50 km între Leghin/Pipirig (Neamţ) - Moţca (Iaşi). Primele două secţiuni fac parte din autostrada A7, iar celălalt tronson este unul dintre „capetele” sectorului montan al autostrăzii A8.

Ce proiecte se finanţează în Moldova şi stadiul lor

Mai multe surse oficiale susţin că acestea vor fi tronsoanele finanţate, în urma unei întâlniri cu prim-ministrul Florin Cîţu, care a avut loc, săptămâna trecută, la Gura Humorului, la presiunea societăţii civile. În cazul celor trei secţiuni sunt în lucru studiile de fezabilitate: la tronsoanele din A7 ar urma lansarea licitaţiilor de execuţie până la sfârşitul acestui an, în timp ce pentru sectorul din A8 încă nu a fost avansată o dată certă. Cele trei tronsoane, alături de primele sectoare din A7 (Ploieşti - Buzău şi Buzău - Focşani) şi celălalt „capăt” al sectorului montan din A8 (legătura A3 - Miercurea Nirajului - Harghita), ar urma să beneficieze de o finanţare de peste 2,5 miliarde euro în PNRR, conform unei declaraţii recente a europarlamentarului Rareş Bogdan. Un alt proiect important care ar urma să figureze pe lista scurtă la capitolul infrastructură rutieră în PNRR vizează construirea unui drum alternativ de intrare în municipiul Iaşi: pe relaţia Leţcani Vest (localitate aflată la 15 km de Iaşi) - Uricani (comuna Miroslava) - Cicoarei/Dacia (cartier ieşean). Acest traseu este văzut ca o alternativă la drumul european E58, care, pe relaţia Leţcani - Iaşi, a devenit supraaglomerat în special în urma dezvoltărilor rezidenţiale. În una dintre versiunile anterioare ale PNRR, proiectul figura cu o alocare de 88 milioane euro.

Totuşi, studiul de fezabilitate este în lucru doar pe porţiunea Uricani - Dacia (traseul se suprapune cu un tronson al centurii ocolitoare a Iaşului). „Ziarul de Iaşi” a discutat atât cu reprezentanţi ai Consiliului Judeţean, cât şi cu oficiali ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, iar ambele instituţii aruncă responsabilitatea întocmirii documentaţiilor tehnice una în curtea celeilalte, pentru relaţia Leţcani - Uricani. Această rută este importantă şi dintr-un alt motiv: asigură conectivitatea Iaşului cu zone în care există sau sunt în pregătire cel puţin patru parcuri industriale. Cert este că dacă niciuna dintre aceste două instituţii nu-şi va asuma rapid pornirea studiului, şansele ca acest sector să fie finanţat sunt nule.

Poziţionări diferite ale societăţii civile

În zona de nord-est a ţării sunt active trei organizaţii civice care militează pentru construirea de autostrăzi: Moldova vrea autostradă (MVA), Împreună pentru A8 şi Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (MDM). Cele trei asociaţii au organizat împreună marşul motorizat de acum câţiva ani care a (re)pus pe agenda naţională problema lipsei de autostrăzi în Moldova. La propunerea MVA, guvernul a inclus în PNRR „capetele” sectorului montan al A8. Faptul că aceste secţiuni vor fi în PNRR a fost confirmat şi de miniştrii Cătălin Drulă (Transporturi) şi Cristian Ghinea (Investiţii Europene). De cealaltă parte, celelalte două asociaţii au solicitat ca întreaga autostradă A8 să fie prioritară şi au solicitat în mod expres includerea în PNRR a sectorului Ungheni - Iaşi - Târgu Frumos: acest tronson ar asigura conectivitatea cu Republica Moldova şi ar rezolva ocolirea oraşelor Iaşi, Podu Iloaiei şi Târgu Frumos, actuala relaţie rutieră (drumul E58) fiind depăşită de traficul existent, conform argumentelor asociaţiilor, la care se adaugă şi numeroasele accidente rutiere.

„Tocmai segmentul unde există deja de 10 ani trafic de autostradă nu este finanţat. Iar asta are diverse explicaţii: a lipsit voinţa politică, CNAIR a fost neprofesionistă, presiunea politică ieşeană nu s-a văzut, doar asociaţiile civice aducând problema în atenţia publicului”, a declarat preşedintele MDM, Dorin Dobrincu. Potrivit acestuia, dezvoltarea Moldovei se vede într-un fel în regiune şi altfel la centru. „Tocmai de aceea vrem să se ştie perspectiva regională moldovenească. Spre exemplu, construirea A8 este importantă tocmai pentru că poate favoriza, poate fi un stimul extraordinar pentru dezvoltare, pentru că ar asigura legătura spre Europa centrală şi de vest. Dacă stai într-un birou din sud, în speţă în Bucureşti, undeva în Piaţa Victoriei, şi te uiţi spre vest, nu prea poţi înţelege perspectiva celor aflaţi mai la nord şi mai la est”, a mai spus Dorin Dobrincu, după întâlnirea cu premierul Florin Cîţu de săptămâna trecută. Luări similare de poziţie pe această temă are şi Cătălin Urtoi (preşedinte Împreună pentru A8, dar şi fondator al Partidului Împreună pentru Moldova), el adăugând şi un alt aspect: lipsa de reacţie a autorităţilor centrale la întârzierile în realizarea studiilor de fezabilitate, în special în ceea ce priveşte autostrada A8.

„Este maximul ce se putea obţine în condiţiile date”

În context, amintim că prin PNRR se pot finanţa aşa-numitele „proiecte mature”, iar principala condiţie este ca, cel târziu în primăvara anului 2022, să fie finalizate toate documentaţiile tehnice, cu toate avizele necesare (inclusiv cel de mediu). Flaviu Manea, preşedinte MVA, a subliniat că negocierile pentru finanţarea autostrăzilor prin PNRR sunt încă în curs, dar a precizat că actualele sectoare care au fost comunicate public au cele mai mari şanse să poată fi executate atât timp cât acestea sunt proiecte mature. „Condiţiile de maturitate impuse prin PNRR sunt reale la autostrada A7 şi capetele sectorului montan din A8. Faptul că aceste secţiuni sunt incluse cred că este aproape maximul care se putea obţine în condiţiile date. Dacă mergem pe «whisful thinking» nu ajungem nicăieri. Lucrăm cu nişte constrângeri concrete şi trebuie să încercăm să obţinem maximul posibil fără să creăm false aşteptări”, a declarat Flaviu Manea. În ceea ce priveşte finanţarea integrală a autostrăzii A8, şeful MVA a subliniat că asociaţia şi-ar fi dorit acest lucru, dar gradul real de maturitate al proiectului nu permite o finanţare prin PNRR. „Odată ce va fi demarată investiţia la A8, cu capetele sectorului montan, nu mai este cale de întoarcere”, a completat Flaviu Manea.

El a adăugat că PNRR elimină din presiunea financiară de pe Programul Operaţional Transporturi 2021 - 2027, mecanism, care, alături de eventuale credite guvernamentale, poate finanţa şi celelalte tronsoane din A8, în contextul în care termenul de execuţie este 2030 şi nu 2026 ca în cazul PNRR. Versiunea finală a planului de redresare va fi publicată spre sfârşitul lunii mai, atunci când va fi trimisă şi la Comisia Europeană. Totuşi, încă de la începutul acestui an, autorităţile centrale au susţinut că „prioritatea absolută” în PNRR, pe partea de infrastructură rutieră, este conectarea Moldovei prin autostrăzi cu celelalte regiuni istorice ale ţării. 

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro   în cadrul proiectului „Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanţat de UE prin DG Regio.

Informaţiile prezentate nu reprezintă poziţia oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine autorului.revine autorului.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Ziarul de Iași în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”, un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

 

 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Un tren de marfă a fost răsturnat de tornadă în nordul Italiei. „Este un miracol că nimeni nu a fost rănit” VIDEO
17/05/2024 19:47

 Un tren de marfă cu sapte vagoane a fost răsturnat de o tornadă, joi seara, 16 mai, in apropiere de Mantova, in Italia, au informat vineri, 17 mai, surse citate de ANSA. Toate cele şapte vagoane ale ...

SUVCARS România participă la POLI AutoFest, cel mai mare festival auto
17/05/2024 12:38

 În perioada 17 – 19 mai se desfăsoară, in campusul POLITEHNICA, cel mai mare festival dedicat industriei auto, organizat de Universitatea Politehnica Bucuresti, impreună cu Facultatea de Tr ...

Casa Auto Iași găzduiește un festival al sustenabilității în weekend-ul 17-18 mai
16/05/2024 10:30

Ziua a doua a festivalului de sustenabilitate organizat de Casa Auto se bucura deja de un trafic ridicat. Toti iesenii sunt asteptati la evenimentul Drive Green cu cadouri sustenabile si cu oferte verzi la ach ...

Legea a fost adoptată: Șoferii prinși băuți sau drogați la volan rămân zece ani fără permis!
14/05/2024 16:44

Am continuat planul de măsuri pentru reducerea numărului de morti pe drumurile Romaniei, afirmă social-democratul Robert Cazanciuc, după ce deputatii au aprobat legea care prevede că soferii care sunt prin ...

UE va extinde gama de contravenții pentru care pot fi amendați șoferii străini din alte state membre/ Va fi mai ușoară urmărirea amenzilor și obligarea șoferilor să plătească
13/05/2024 20:46

În ultima sesiune de vot din această legislatură, in aprilie, Parlamentul European a adoptat noi norme pentru a se asigura că soferii care incalcă regulile de circulatie locale intr-un alt stat membru ...

Număr uriaș de permise de conducere ridicate de poliție în doar 24 de ore, jumătate pentru viteză excesivă
12/05/2024 17:59

În doar 24 de ore, politia rutieră a retinut peste 1150 de permise de conducere si certificate de inmatriculare, scrie Agerpres. Poliţiştii au reţinut, sambătă, 798 de permise de conducere şi au re ...

Milioane de păgubiți vor fi obligați să-și repare mașinile doar cu piese din dezmembrări dacă deputații vor introduce noile propuneri în legea RCA
10/05/2024 15:15

Milioane de păgubiti vor fi obligati să-si repare masinile doar cu piese din dezmembrări dacă deputatii vor introduce noile propuneri din legea RCA. Proiectul de modificare a Legii RCA nr. 132/2017 a fost i ...

Autostrada „Unirii” A8: Un nou lot din Moldova, scos la licitație / Va avea 7 tuneluri pe traseu și va dura patru ani proiectarea și execuția
09/05/2024 10:14

 ​​Al doilea tronson din Moldova al Autostrăzii „Unirii A8, care va lega Transilvania de Moldova si de republica Moldova a fost scos la licitatia de proiectare si executie. Este practic si primu ...

E gata primul kilometru de tunel forat la nivel de autostradă -VIDEO
03/05/2024 19:07

În Romania se construieste primul tunel rutier la nivel de autostradă pe sub Dealul Momaia din judetul Arges, primul kilometru fiind deja forat. La executia tunelului se lucrează 24/24h, iar lucrările ...

Reguli noi pentru siguranța șoferilor. Când va intra în vigoare legea
01/05/2024 16:44

Reguli noi pentru siguranta soferilor. În SUA a fost finalizată o nouă normă care va face obligatorii sistemele automate de franare de urgentă (AEB) la masini, inclusiv cele care detectează pietonii. ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei