Declaraţia unică de venit va fi modificată. Milioane de români trebuie să îşi declare şi aceste venituri în 2020

declaratia-unica-proiect_24608_1

Dimensiune font:

| 22-01-2020 15:07

Declarația unică intră deja în al treilea an de "existență fiscală" și este folosită, în principal, de persoanele fizice autorizate (PFA), de cei care obțin venituri din profesii liberale, chirii sau dividende. Formularul fiscal se depune pentru estimarea veniturilor pe 2020 până la jumătatea lui martie, chiar și la ghișeu. Prin acesta, contribuabilul declară cât câștigă și cât are de plătit la stat ca impozit și contribuții sociale.

Declaraţia unică va fi modificată şi va include veniturile din tranzacţionarea criptomonedelor, iar depunerea ei se va face până pe data de 16 martie, a declarat marţi Corina Mîndoium, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit şi Contribuţii Sociale, EY România.

"Suntem în al treilea an de declarare a veniturilor prin prisma unui formular consolidat care a suferit de-a lungul acestor ani modificări mai mult de format. Va suferi modificări şi, în curând, veniturile din tranzacţionarea criptomonedelor vor trebui declarate prin prisma acestui formular. Restul modificărilor sunt mai mult de formă, nimic material. Ce vreau să reţineţi vizavi de declaraţia unică este că termenul de depunere a formularului este 16 martie 2020. Nu avem nicio informaţie cu privire la prelungirea termenului aşa cum s-a întâmplat în anii precedenţi. Data de 16 martie 2020 este şi termen de plată a impozitului pe venit pentru anul 2019 şi a contribuţiei sociale de sănătate sau a contribuţiei la pensie pentru anul 2019. De vreo doi ani nu mai avem decizie de impunere. Deci vă rog frumos nu aşteptaţi deciziile prin poştă pentru că nu o să vină", a spus Corina Mîndoiu.

 

Reprezentanţii firmei de consultanţă le recomandă contribuabililor să nu aştepte până 16 martie depunerea declaraţiei pentru că există riscul ca Spaţiul Privat Virtual să se blocheze, notează agerpres.ro.

1. Pentru ce se depune declarația unică

Formularul fiscal se folosește anul acesta atât pentru estimarea veniturilor pe 2020, în scopul stabilirii impozitelor și eventualelor contribuții sociale la pensii (CAS) și sănătate (CASS). Până pe 15 martie 2020, se poate definitiva și declarația pe 2019.

Același formular e folosit și pentru asigurarea voluntară la sănătate, pentru plata contribuțiilor la sănătate. Dovada depunerii declarației e necesară apoi încheierii contractului de asigurare voluntară la sănătate.

2. Ce venituri sunt vizate de declarația unică?

Veniturile din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, cedarea folosinței bunurilor (chirii), activități agricole impuse în sistem real, silvicultură, piscicultură, veniturile din investiții, alte venituri, cu excepția celor ce obțin venituri pentru care impozitul și contribuțiile sunt reținute la sursă, de către plătitorul de venit. Și veniturile obținute în anul precedent în străinătate sunt declarate prin acest formular.

3. Care e termenul-limită?

Declarația se depune până la 15 martie pentru veniturile estimate pe 2020. Termenul nu este însă pentru plățile aferente anului 2020, dar e relevant pentru declarația pe 2019 - e limita până la care trebuie plătite impozitul și contribuțiile pe 2019.

De reținut pentru cei care încep să obțină venituri dincolo de acest termen, în 2020, nu trebuie să aștepte prea mult pentru depunerea declarației: ei sunt obligați, conform Codului fiscal, să depună declarația în 30 de zile de la data producerii evenimentului aducător de venituri (de exemplu, în cazul celor care încheie un contract de închiriere a locuinței, declarația trebuie depusă în 30 de zile de la încheierea lui).

4. Unde se depune declarația?

La ghișeu sau online, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) ori pe e-guvernare.ro, cu semnătura electronică calificată. Rămâne valabilă și în 2020 depunerea declarației la ghișeu, neexistând nicio propunere până la acest moment de scoatere a acestei posibilități.â

5. Care sunt riscurile nedepunerii declarației?

Codul fiscal prevede o amendă contravențională între 50 și 500 de lei pentru cei care uită să respecte termenul-limită de depunere a declarației. Partea bună e că se poate plăti la jumătate în 15 zile (mai exact, 25 de lei).

Nedepunerea declarației pe 2020, deși se obțin venituri, în contextul în care a mai fost depusă în 2018/2019, poate să semnaleze Fiscului că e cazul unei impuneri din oficiu.

Notă: Cei care își desființează PFA-urile ar trebui să semnaleze încetarea activității prin declarația unică.

6. Cum se fac rectificări pe această declarație?

Se pot face rectificări oricând și oricâte, potrivit Codului fiscal. Se folosește același formular, dar bifând căsuța corespunzătoare pentru a marca faptul că e vorba de o rectificare. Venitul estimat se poate corecta până la termenul de plată a impozitului datorat, respectiv până la data de 15 martie a anului următor celui de impunere.

Important! Suspendarea activității unei PFA sau încetarea acesteia în decursul anului fiscal presupune anunțarea Fiscului despre acest lucru, chestiune care se reflectă printr-o nouă depunere a declarației unice.

7. Ce, cum și unde se plătește?

Pentru veniturile estimate pentru 2020 se datorează impozitul pe venit de 10% și, eventual, contribuțiile sociale la pensii (25%) și sănătate (10%), dacă și numai dacă veniturile nete depășesc cel puțin 12 salarii minime brute. Contribuabilul poate alege să plătească aceste contribuții și dacă are venituri sub plafon.

Se pot face plăți pentru anul 2020 până la 15 martie 2021, în mai multe tranșe chiar. Plățile se pot face în numerar, la unitățile Trezoreriei, prin card bancar, la Trezorerie, online, prin ghișeul.ro, prin mandat poștal ori prin virament bancar (IBAN-urile pentru plăți).

8. Fără bonificații

Nu sunt prevăzute niciun fel de reduceri de taxe pentru cei care plătesc până la anumite date sau pentru cei care depun declarația online, așa cum au fost pentru declarația pe 2018.

9. Se mai emit decizii de impunere?

Deși declarația unică este în centrul unui sistem de autoimpunere - contribuabilul declară cât face și își calculează singur ce are de plătit - decizii de impunere ar mai putea fi primite de contribuabilii care au depus declarația unică și până acum sau trebuiau să o depună.

De ce? În 2019, Fiscul a venit cu două proceduri ce vizează PFA-urile care evită să plătească impozitul și/sau contribuțiile. Procedurile vizează veniturile începând din 2018. Una dintre proceduri se referă la persoanele care n-au depus deloc declarația unică și despre care reprezentanții ANAF află că au obținut venituri sau că e posibil să fi obținut venituri și permite impunerea din oficiu pe impozitul pe venit. Iar cealaltă se referă la persoanele care, deși au depus declarația unică, au precizat că nu vor datora CAS și CASS și, ulterior, au depășit pragul de venituri ce obligă la plata contribuțiilor, dar n-au plătit ce aveau de plătit.

10. Fiscul ar putea veni în control în legătură cu declarațiile pe anii anteriori

Fiscaliștii sunt convinși că Fiscul ar putea veni în control la persoanele fizice exact ca la firme, având în vedere sistemul declarației unice. Cine și-a declarat lucrurile la zi și a plătit tot ce avea de plătit nu ar trebui să-și facă probleme, dar fiscaliștii recomandă păstrarea unor documente care să permită autorităților să verifice raportarea corectă. Înainte să se facă o verificare a situației fiscale personale, Fiscul este obligat să trimită un aviz de verificare.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

06:14

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren intravilan in suprafata de 35 mp, situat in orasul Negresti, Str. Decebal nr. 5, ce apartine domeniului public al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara Nr. 73695 Negresti, Nr. Cadastral 73695, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 49/28.05.2024 si temeiul legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii in vederea desfasurarii de activitati conexe serviciilor medicale referitoare la sanatatea umana. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic, din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 12.06.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 20.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, Orasul Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.06.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 29.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -Spatiu in suprafata de 21,9 mp, situat in orasul Negresti, Str. Unirii, Bl. E2, Sc. C, Parter, judetul Vaslui, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Carte Funciara Nr. 70102-C1-U74, Nr. Cadastral 70102-C2-U74, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 48/28.05.2024 si temeiul legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru desfasurarea de activitati de coafura si alte activitati de infrumusetare. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic, din cadrul Orasului Negresti, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 12.06.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 20.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.06.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, Parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 29.05.2024.
Modernizarea activității SC MAYAKYR SRL prin achiziția de noi echipamente performante și moderne – Anunț de începere proiect
01/06/2024 20:40

 DATA 01.06.2024 COMUNICAT DE PRESĂ Anunt de incepere proiect Denumire beneficiar: MAYAKYR SRL Titlu proiect: Modernizarea activitătii SC MAYAKYR SRL prin achizitia de noi echipamente performant ...

Podul…”prieteniei” cu Ucraina: România construieşte pe banii ei podul peste Tisa; taxele de tranzitare a podului vor merge la Kiev
01/06/2024 14:41

„Asa cum ne-am obsinuit din 1990 incoace, Romania a incheiat din nou un acord cu o tară străină in defavoarea intereselor nationale. De data aceasta este vorba despre Ucraina, unde avem antecedente in a ne ...

De la 1 iunie nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în e-Factura se sancționează
01/06/2024 11:30

Ministerul Finanţelor reaminteşte că de la 1 iunie nerespectarea termenului limită de cinci zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor in sistemul naţional e-Factura se sancţionează conform legii. ...

Iunie aduce temperaturi de foc.
01/06/2024 11:18

Iunie aduce temperaturi de foc. Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele specifice pentru această perioadă la nivelul întregii țări, îndeosebi în regiunile sudice și ...

Se pune limită în România. Legea se va aplica obligatoriu în orice magazin
01/06/2024 00:16

Vineri, pe 31 mai, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a făcut un anunt important privind plafonarea adaosului comercial la toate produsele procesate in Romania. Potrivit lui, actul este aproape finalizat. ...

Inflaţia în zona euro a crescut
31/05/2024 13:21

Inflaţia in zona euro a crescut in mai, un semna că Banca Centrală Europeană (BCE) incă se confruntă cu dificultăţi in menţinerea preţurilor sub control, intr-un moment in care se pregăteşte să red ...

Noul Twingo de la Renault va costa 20.000 de euro
31/05/2024 12:15

Producătorul auto francez Renault a anunţat că va dezvolta impreună cu o companie de inginerie chineză viitoarele maşini Twingo, care vor costa mai puţin de 20.000 euro (21.676 dolari), in condiţiile in ...

ROBOTICA ȘI REALITATEA VIRTUALĂ, ATUURI PENTRU INTEGRAREA PE PIAȚA MUNCII VIITORULUI, ÎN AFACERI DIGITALE INTELIGENTE PRIN MESERII EMERGENTE” la COLEGIUL ECONOMIC ADMINISTRATIV din IAȘI, județul IAȘI
31/05/2024 09:47

 ROBOTICA SI REALITATEA VIRTUALĂ, ATUURI PENTRU INTEGRAREA PE PIATA MUNCII VIITORULUI, ÎN AFACERI DIGITALE INTELIGENTE PRIN MESERII EMERGENTE” la COLEGIUL ECONOMIC ADMINISTRATIV din IASI, jude ...

  Românii au returnat peste jumătate de miliard de PET-uri, doze sau sticle
31/05/2024 09:01

Peste jumătate de miliard de PET-uri, doze sau sticle au fost recuperate pană in prezent folosind Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), ceea ce confirmă faptul că ne atingem ţintele şi indicatorii, a declar ...

Costul vieţii de zi cu zi, principalul motiv de îngrijorare pentru tineri
31/05/2024 08:59

  Aproape 70% dintre tinerii din Romania sunt dispuşi să plătească mai mult pentru produse sau servicii sustenabile, deşi costul vieţii de zi cu zi rămane principalul motiv de ingrijorare pentru ac ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei