Modificări la PFA, PFI ori profesii liberale din 2024: ai sau nu venituri, plătești CASS / Ai și venituri din dividende? Atunci plătești separat pentru ele

000000  protest_lume_strada

Dimensiune font:

| 29-10-2023 15:32

 Legea taxelor Guvernului Ciolacu (L296/2023) modifică și unele lucruri în ceea ce privește persoanele fizice autorizate (PFA), PFI, profesii liberale întreprinderi individuale. Așadar, sunt unele lucruri pe care trebuie să le știi, deoarece au apărut modificări ce vor intra în vigoare din 2024.

 

*Precizare importantă: Când în textul articolului facem referire la PFA, se va întelege orice entitate care este încadrată la activități independente (PFA, PFI, profesie liberală, întreprindere individuală I.I., întreprindere familială I.F. ). 

În primul rând contribuțiile la CAS și CASS se vor raporta la salariul minim ca până acum, dar prin creșterea acestuia, automat vor crește doar din această perspectivă.

Salariul minim în prezent e 3300 lei, dar la 01.01.2024 se preconizează a fi cel puțin 3.500 lei.

În calcule vom lua salariul minim brut pe 2024 – 3500 lei. 

Referitor la impozitul pe venit – rămâne 10%.

La PFA cu sistem real, la calculul impozitului din 2024 se va putea scădea din baza impozabilă a impozitului și CASS pe lângă CAS, cum e în prezent.

Asta pentru că din 2024 CASS se va calcula cu totul diferit față de acum. 

În ceea ce privește CASS – se va plăti 10% la venitul realizat sau la norma de venit și va fi plafonată la 60 de salarii minime.

Astfel, CASS se va calcula la o bază de calcul care nu poate fi mai mare de 60 de salarii la venitul net, respectiv norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată.

Daca PFA e cu normă de venit, va datora CASS la norma de venit chiar dacă va realiza venituri mult mai mari decât norma.

 

Luăm un exemplu PFA în sistem real care realizeaza 10.000 lei venit net in 2024. 

Acesta va plăti o contributie de CASS de 10% la venitul net 10.000 lei adică 1000 lei.

Intervine încă o măsură fiscală în plus față de acum și anume:

• Dacă baza de calcul realizată este mai mică decât 6 salarii minime (adica 3500 lei x6 = 21.000 lei) atunci PFA va datora o DIFERENȚĂ de contributie CASS până la o bază de calcul de 6 salarii minime), astfel încat în final să plăteasca 10% x 21.000 lei = 2.100 lei CASS .

• Revenind la exemplul nostru cu 10.000 lei realizat, înseamnă că pe lânga cei 1000 lei se va mai datora încă o diferență la CASS de 1100 lei .

• Adica mai vine de acasa cu bani acea PFA ca să își achite contribuția la sănătate .

Sunt exceptate de la această DIFERENȚĂ de CASS acele PFA care au venituri din:

a) salarii și asimilate salariilor la un nivel cel puțin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare în perioada în care au fost realizate veniturile; sau

 

b) din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) ( chirii , dividende , dobanzi , bursa , crypto , alte surse ) , pentru care datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate la un nivel cel puțin egal cu 6 salarii minime brute pe tara.

În exemplul nostru, dacă ne încadrăm la una din cele 2 exceptii a) sau b) se va datora CASS la 10.000 lei adică 1000 lei.

Dar evident că va plăti CASS la salarii dacă e pe litera a) sau pentru celelalte categorii de venituri daca e excepția de la litera b).

Trăgând linie, în final această lege va face ca ORICE persoană care desfășoară activități independente (PFA, PFI, profesie liberală, întreprindere individuală I.I., întreprindere familială I.F ) va plati CASS cel putin la 6 salarii minime într-o forma sau alta (adică în cel mai fericit caz 2100 lei/an luând salariul minim 3.500 lei).

Am putea spune că e un fel de “forfetarul lui Pogea“ cum era pe vremuri prin 2009, ai sau nu venituri ca PFA plătești CASS minim 2100 lei /an.

Încă o măsură fiscală în această lege împovărătoare pentru PFA

Dacă un PFA are venituri din activități independete de peste 60 salarii (210.000 lei) și din (dividende sau chirii sau bursa, crypto etc.) peste 24 de salarii minime, va ajunge să plătească CASS la 84 de salarii minime (deci la venituri de 294.000 lei, CASS 10% ar fi 29.400 lei ).

Cu alte cuvinte, aproape 30.000 lei /an DOAR contribuția la CASS.

Voi argumenta mai jos acest lucru:

Exemplu: PFA cu venit peste 60 de salarii (210.000 lei) care are și dividende peste 24 de salarii.

Citez:

“ART. 155 - Categorii de venituri supuse contribuției de asigurări sociale de sănătate

alin (1)

a) venituri din salarii și asimilate salariilor

a1) venituri din pensii, definite conform art. 99, pentru partea care depăşeşte suma lunară de 4.000 lei;

b) venituri din activități independente;

c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale;

d) venituri din asocierea cu o persoană juridică

e) venituri din cedarea folosinței bunurilor

f) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură;

g) venituri din investiții ( dobanzi , dividende , bursa , crypto etc )

h) venituri din alte surse”

Art. 170 - Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h) :

Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, stabilite potrivit art. 68, 68^1 şi 69, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale prevăzute la art. 118.

( la litera b sunt activitati independente PFA, profesii libere)

(2) Persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (5), dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120."

( la litera c-h sunt : dividende , chirii , castig la bursa , crypto , dobanzi etc)

(5) Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) o reprezintă:

• a) nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară;

• b) nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;

• c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.”

Prin urmare va plăti CASS astfel:

• 60 salarii x 3500 x 10% = 21.000 lei la PFA

• 24 salarii x 3500 x10% = 8.400 lei la dividende

Nu există nicio prevedere care să spună că dacă plătești ca PFA la 24 de salarii la celelalate venituri (dividende, chirii, bursă, dobânzi) ești scutit pentru că deja ai "cotizat " la 24 de salarii. Ba mai mult, ai platit la… 60 de salarii!

Nu se mai cumulează veniturile din activități independente cu celelalte categorii de venituri pentru plafoanele de 6/12/24 salarii ca până acum.

Sunt tratate distinct.

Observatie:

După cum se vede sunt avantajate acele persoane cu activități independente cu venituri foarte mari (avocati, notari, doctori), care dacă de exemplu au venituri de 1 milion de lei /an vor plăti CASS tot 21.000 lei (la 60 salarii) ca și o PFA care realizeaza 210.000 lei (60 de salarii).

În ceea ce privește CAS: va rămâne 25% calculată plafonat la 12 respectiv 24 de salarii minime

Rămân plafoanele de 12 /24 de salarii ca în prezent.

Cu alte cuvinte un PFA cu venit peste 60 de salarii va plăti DOAR din contribuții sociale:

CAS 21.000 lei

CASS 21.000 lei

O suma de 42.000 lei /an, adica 8500 euro doar din contribuții sociale pe lângă impozitul de 10%.

Dacă mai are și alte categorii de venituri de care am amintit mai sus (chirii, dividende, bursa, crypto, dobânzi, alte surse) mai “ cotizează“ la CASS înca 10% la 24 salarii, adica 8400 lei.

În aceste condiții, forma de organizare ca PFA nu mai are nicio justificare pentru a fi aleasă de către un antreprenor, microîntreprinderea este de departe cea mai bună soluție.

N.red: Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj și unul dintre fondatorii și administratorii Asociației “Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook cu un număr de peste 44.000, serviciile sale acoperind următoarele domenii: întocmirea declarațiilor de impozite și taxe, asistență pe probleme fiscale și în materie de creanțe bugetare, reprezentare în fața organelor fiscale, instruire și perfecționare în domeniul fiscal.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 31.05.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 - ora 12.30; - spatiu comercial S2 (28,65 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 -ora 13.00; spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul pe 31.05.2024 – ora 13.45; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 31.05.2024 – ora 14.00. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Indicii ROBOR au scăzut la minimul ultimilor 2 ani!
27/05/2024 19:03

Depăsirea perioadei in care companiile si-au achitat taxele si impozitele la bugetul de stat a majorat lichiditatea din piata monetară, iar indicii ROBOR au cunoscut o scădere minimă. La inceputul acestei s ...

Se redeschide cea mai veche fabrică din România, care a funcționat vreme de 250 de ani
27/05/2024 15:04

Cea mai veche fabrică de la noi din tară, care a functionat peste 250 de ani, va fi redeschisă, potrivit premierului Marcel Ciolacu. Marcel Ciolacu a anuntat recent redeschiderea Uzinei Constructoare de Mas ...

 Marcel Ciolacu se felicită pentru plafonarea prețului la energie: 'România ar fi avut o inflație cu 3 în față'
27/05/2024 14:30

Referitor la opozitia comerciantilor romani privind plafonarea adaosului comercial pentru alimentele romanesti, la 20%, Marcel Ciolacu spune că nu crede acest lucru. Liderul PSD afirmă că nu crede că plafo ...

Ultima zi în care se mai poate depune Declarația Unică 2024 fără sancțiuni. Ce amendă vor plăti românii
27/05/2024 13:19

Luni, 27 mai, este ultima zi in care se mai poate depune Declaratia unică 2024 fără sanctiuni dacă ai venituri din activităti independente, chirii - inclusiv in scop turistic, dobanzi bancare (peste 6 sala ...

Înșelătorie de proporții: Pătrunjel fals și căpșuni măsluite pe tarabele din piețe. Amenzi de peste 100 de euro
27/05/2024 12:33

Una dintre cele mai populare legume de pe piaţă bate recorduri de preţ. Preţurile pătrunjelului au cres­cut vertiginos in Polonia, atin­gand valori compara­bile cu preţul muş­chiu­lui ...

De ce sticlele goale returnabile sunt respinse de aparat şi de ce nu trebuie să le speli. Trucuri ca să-ţi iei banii înapoi pe ambalaje
27/05/2024 11:16

Dacă sticlele goale returnabile ţi-au fost respinse de aparat, trebuie să ştii că există cel puţin trei aspecte de care trebuie să ţii cont data viitoare, pentru a-ţi putea lua banii pe garanţie. ...

Asociația UNIC: Proiectul “Patrimoniu natural protejat și promovat, vector de dezvoltare al mediului rural” a fost implementat de către Asociația UNIC din Iași în perioada 31.10.2023- 31.05.2024
27/05/2024 09:30

 27.05.2024 Comunicat de presă “Patrimoniu natural protejat si promovat, vector de dezvoltare al mediului rural” Proiectul “Patrimoniu natural protejat si promovat, vector de dezvolta ...

Rezultatele Loto 6/49 din data de 26 mai 2024: Numerele câștigătoare
26/05/2024 19:57

Duminica, 26 mai, au avut loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 si Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi, 23 mai, Loteria Romană a acordat peste 15.500 de castiguri in valoare ...

Se construiește primul zgârie nori din România: Au fost obținute toate autorizațiile
26/05/2024 16:57

Un om de afaceri din Craiova are un plan ambitios: construirea unui zgarie-nori. Proiectul incepe să prindă contur, cel putin la nivelul autorizatiilor. Investitorul, Stefan Cherciu, patronul Casa Noastră si ...

Salariul minim crește la 3.700 de lei din iulie. Anunțul premierului Marcel Ciolacu
24/05/2024 17:40

 Premierul Marcel Ciolacu a anuntat joi, 23 mai, că, in urma discutiilor cu cei din Consiliul National Tripartit, s-a decis cresterea salariului minim la 3700 de lei. Această crestere va intra in vigoare ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei