De ce suntem şi vom rămâne coada-cozilor
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
M-am întors, recent, dintr-o ţară pe care o mai vizitasem în 2016. O ţară care este, de o perioadă mai lungă, dar cu deosebire de câţiva ani, într-o criză economică (şi nu numai). Pentru a depune mărturie despre adevărul acestei afirmaţii, amintesc doar faptul că Grecia (căci despre ea este vorba), după ce vreme îndelungată s-a situat în faţa României la indicatorul PIB, a fost, în 2017, întrecută de ţara noastră: la ei se înregistrau 177,7 miliarde euro, iar la noi, cu 10 miliarde mai mult, ceea ce nu e de ici-colea, ţinând cont că, în 2015, la noi erau 160 miliarde euro, iar la ei – cu peste 16 miliarde mai mult..
Potrivit specialiştilor şi analiştilor, Grecia a oscilat şi încă oscilează între două situaţii, una mai rea ca alta: falimentul sau pierderea independenţei economice. Despre cel din urmă aspect sunt probe, printre altele, vânzarea către chinezi, la preţul de 368 milioane euro, al celui mai mare port grecesc, Pireu, dar şi oferirea spre cumpărare a zeci de insule, dintre care unele la preţuri ce pot fi comparate în unele cazuri cu cele cu care se achiziţionează locuinţe în marile capitale ale lumii!
Mă aşteptam, aşa cum era logic, după cei doi ani, în care criza s-a adâncit, să găsesc o situaţie şi mai dezastruoasă decât cea pe care o lăsasem. În loc de asta, spre surprinderea mea, lucrurile stăteau cu totul altfel. Am traversat, scurtând mult drumul şi făcând economie de timp, noi porţiuni de autostradă şi noi tuneluri, realizate nu doar rapid, ci şi „ca la carte”. De altfel, Grecia, cu cei 2.250 km de autostradă, ocupă un lăudabil loc 8 printre ţările europene, devansând state mai dezvoltate sau cu teritorii mult mai mari, precum Suedia, Danemarca sau Turcia. Lungimea autostrăzilor din Elada este de vreo patru ori mai mare decât cea a reţelei rutiere de acelaşi tip din ţara noastră. Aceasta în circumstanţele în care suprafaţa Greciei (cu tot cu insule!) este de 132.000 km pătraţi, iar a României, cu circa 100.000 km pătraţi mai mare!!!
Un al doilea aspect care m-a făcut să cred că lucrurile nu stau chiar aşa cum sunt crezute: în staţiunea unde mi-am petrecut vacanţa, în 2016, câteva zeci de clădiri, cu destinaţia de hoteluri/pensiuni, erau părăsite la fundaţie sau la roşu, În 2018, toate fuseseră finalizate, ba li se adăugaseră şi altele...
Dar nu doar Grecia merită a fi luată ca termen de comparaţie, atunci când judecăm ce se face la noi şi la alţii. Cu toate că teritoriul României este de aproape trei ori mai mare ca al Serbiei şi de circa două ori ca al Bulgariei, avem cam acelaşi număr de kilometri de autrostrăzi! Dacă tot am vorbit de Bulgaria, e de citat declaraţia făcută în primăvara acestui an de către premierul Borisov, care a precizat că „90 la sută din autostrăzile Belgrad-Sofia şi Sofia-Salonic sunt realizate”.
Ritmul în care se mişcă grecii şi bulgarii (în domeniul amintit, dar nu numai) este net superior celui al nostru. Aşa încât e absolut previzibil – dar şi dezonorant – că vom continua să fim la coada-cozilor. Nici nu s-ar putea altfel, atâta vreme cât politicienii „noştri” sunt interesaţi nu de guvernare/administrare, ci de soarta lor şi de a clientelei (vin 2 rânduri de alegeri şi iar trebuie adunaţi bani negri...).
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau