Iaşul începe să fie poluat şi cu zgomote din cer!
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Iaşului nu-i era de ajuns faptul că ocupa un deloc onorant – ba, mai degrabă primejdios foarte – loc întâi la capitolul celor mai poluate oraşe din ţară. Conform informaţiilor apărute, cantitatea de factori poluanţi este de 54 de micrograme/mc de aer, ceea ce depăşeşte cu mult limitelor admise de Uniunea Europeană; procentul este suficient pentru a afecta, în mod grav şi pe termen lung, sănătatea locuitorilor. Potrivit afirmaţiilor făcute de către un profesor universitar, în urma unor studii, „peste 250 de ieşeni mor în fiecare an din cauza poluării”.
E vorba, în rândurile de mai sus, de poluarea aerului. La care m-am referit în mai multe rânduri, amintind de cauze precum traficul rutier, şantierele de construcţii şi reparaţii etc. Adaug, de această dată, şi traficul aerian. Conform altor informaţii, în accidentele aviatice mor. anual, circa 1.000 de oameni; dar numărul celor decedaţi din pricina poluării aviatice (prin emisii toxice) ajunge la aproximativ 10.000, în special datorită bolilor respiratorii şi cardiovasculare. Pentru o imagine şi mai sugestivă, un avion care decolează produce la fel de multe emisii toxice precum un autoturism ce se deplasează 40.000 km.
De subliniat că zona poluată din jurul aeroporturilor se întinde pe o rază de 15-20 km (cam suprafaţa Iaşului, nu?). iar emisiile de la înălţime distrug stratul de ozon şi accelerează efectul de seră.
Pentru astăzi, însă, mi-am propus să luăm în calcul şi un alt aspect, anume poluarea sonoră. Decolarea şi aterizarea avioanelor generează un zgomot de o asemenea intensitate, încât creşte probabilitatea de infarct miocardic. Riscul unui atac de cord sau cerebral, a unor boli de rinichi sau chiar a demenţei se măreşte sensibil după depăşirea pragului de 60 de decibeli; pragul critic care pune în pericol auzul se situează la 85 decibeli - or un avion, la decolare/aterizare generează peste 130 decibeli, şi chiar aflat la oarece înălţime tot mai produce peste 100 decibeli...
Trebuie să vedem şi lucrurile bune: faţă de 1989, când nu ştiu dacă un avion (vechi) mergea, de vreo trei ori pe săptămână, până la Bucureşti şi înapoi, situaţia de azi e cu totul alta: am numărat, zilnic, câte 13 decolări şi aterizări, către oraşe din ţară sau străinătate, de pe un aeroport devenit, între timp, internaţional. Este lăudabil că Iaşul e tot mai conectat cu diferite puncte, că devine, măcar pe calea aerului, tot mai accesibil de pe tot mai multe meridiane şi paralele.
Numai că asta nu trebuie, în nici un caz, să ne determine să neglijăm mediul şi sănătatea oamenilor.
E suficient că oraşul este poluat fiind în zona aeroportului. Dacă autorităţile de resort ar impune, s-ar putea renunţa măcar la traversarea oraşului de către avioane, acestea urmând să ajungă la sau să plece de la aeroport pe rute ocolitoare, făcând aşa-numitele „bucle”. Dar, cum timpul (şi carburantul) costă bani, ăia după care sunt ahtiate companiile aeriene, care ştiu ce roţi să ungă pentru profit cât mai mare, sunt sigur că nu se va face nimic în această direcţie!
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau