Învăţământul – schimbări de dragul schimbării
Dimensiune font:
În ţara noastră, de o bucată „bună” de vreme, se întâmplă lucruri stranii, atât de stranii, încât, dacă petrecerea lor va continua multă vreme, cu aceeaşi intensitate şi în zonele cele mai sensibile, nu va întârzia momentul în care vom fi siliţi să ne întrebăm cât mai e România ţara noastră...Problema este că, aşa cum subliniam, sunt vizate şi afectate, uneori iremediabil, zonele cele sensibile, pilonii principali ai unei naţiuni, printre care sănătatea şi educaţia.
Dacă e să mă refer la cel de al doilea domeniu, trebuie subliniat, în primul rând, că în aproape un sfert de veac trecut de la schimbarea regimului din ţara noastră, s-au perindat pe la acest portofoliu aproximativ 25 de personaje, începând de la nume mai grele în această sferă, precum Mihai Şora, Andrei Marga, Ecaterina Andronescu, Alexandru Athanasiu ori Mircea Miclea, până la unele paraşutate doar politic, de conjunctură şi extrem de meteoric, cum ar fi Cristian Adomniţei, Anton Anton, Cătălin Baba, Daniel Funeriu, Liviu Pop sau Ioan Mang. Acuma, poate nu ar fi fost nimic dacă am fi consemnat doar acest aspect. Miezul subiectul e constituit, însă, din faptul că, aproape oricare personaj s-a instalat în fruntea ministerului, a şi crezut de cuviinţă că are mână liberă să-şi pună în aplicare ideile de modificare ale sistemului, indiferent că acestea erau bune sau rele, conforme sau nu cu cerinţele domeniului, cu realităţile înregistrate.
Aşa se face că nici bine nu începea un soi de reformă, şi era repede înlocuită cu alta, semănând derută şi confuzie atât în rândul cadrelor didactice, nevoite să o ia mereu de la un (alt) capăt, cât şi printre elevi şi studenţi, ca şi printre părinţi.
După toate semnele, nici actuala perioadă nu face excepţie de la această nocivă tradiţie. Din cele care au „transpirat” în presă, actuala conducere ar dori, şi ea, unele modificări, drept care, nu-i aşa?, curat democratic, a lansat o dezbatere publică, programată a fi urmată de o întâlnire a unora dintre iniţiatorii schimbărilor cu specialişti în domeniu. Dacă e să ne referim doar la învăţământul gimnazial, observăm, între altele, proiecte extrem de grave, printre care reducerea unei ore de Limba română, dispariţia Limbii latine, neincluderea, obligatorie, a Educaţiei pentru sănătate. În „compensaţie”, apar tot soiul de discipline cu nume sforăitoare, de la Educaţia pentru drepturile copilului, la Educaţia pentru cetăţenie democratică. Încă şi mai alarmant, se pare că o disciplină esenţială în formarea tinerei generaţii, istoria, este şi ea pe cale de dispariţie, preconizându-se înlocuirea ei cu altă găselniţă, numită tot bombastic, Educaţie pentru societate!
Din nefericire, atât cei vizaţi de aceste schimbări care, potrivit unor somităţi în domenii, nu ar trebui să aibă loc, adică profesorii şi elevii, dar nici societatea civilă nu reacţionează suficient de prompt şi de ferm încât să blocheze asemenea tentative. Aşa încât, nu peste multă vreme, vom culege, cu toţii, nefericitele roade ale unor minţi dornice de schimbări doar de dragul schimbării, sau, la modă, al alinierii la normele europene.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau