Concursul de directori, măsura istorică din mandatul lui Dumitru
Dimensiune font:
Cel de-al 22-lea ministru al Educaţiei, Mircea Dumitru, şi-a prezentat raportul de activitate la finalul mandatului de şase luni * cea mai controversată măsură a acestuia rămâne, fără dar şi poate, introducerea concursului pentru funcţiile de directori/directori adjuncţi din şcoli, după o perioadă de 8 ani în care aceştia au fost numiţi politic * Mircea Dumitru a declarat că va continua să rămână implicat şi a făcut apel către toţi românii să ajute la schimbarea educaţiei în bine
Mircea Dumitru, cel care în ultimele şase luni a ocupat fotoliul de ministrul al Educaţiei, a publicat ieri, odată cu învestirea în funcţie a noului ministru, Pavel Năstase, raportul de activitate pentru cele şase luni de mandat. Structurat pe domeniile mari de activitate ale ministerului (învăţământ preuniversitar, învăţământ superior şi cercetare), documentul include atât realizările, cât şi proiectele în curs de desfăşurare. „Mi-am dedicat cele şase luni de mandat unor proiecte în care cred şi acum şi care, toate, au urmărit să facă din şcoala românească spaţiul în care fiecare dintre noi ar dori să îşi educe copiii. Cred că noi, adulţii, le suntem datori cu toate aceste lucruri: sinceritate, muncă onestă, respect faţă de ceilalţi, verticalitate, respect faţă de reguli şi lege. Sunt lucruri pe care, poate, aş fi putut să le fac mai bine. Alte proiecte ar fi necesitat, poate, mai multă atenţie. Pentru schimbări mari, de substanţă, este însă nevoie de mai mult timp”, a declarat Mircea Dumitru, fostul ministru al Educaţiei.
Concursul pentru directori - o măsură istorică
Astfel, în sectorul preuniversitar, printre principalele obiective s-au numărat adoptarea unor măsuri cu puternic impact în ceea ce priveşte combaterea abandonului şcolar, precum politicile de desegregare, decontarea integrală a navetei elevilor, asigurarea manualelor şcolare gratuite pentru elevii din ciclul superior al liceului sau consolidarea învăţământului profesional dual. De asemenea, unul dintre obiectivele ministrului a fost profesionalizarea managementului şcolar, concretizat prin organizarea unuia dintre cele mai controversate concursuri din învăţământul românesc – concursul naţional pentru ocuparea funcţiilor de director şi directori adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar. Reamintim că acesta s-a desfăşurat în perioada 12 octombrie – 9 decembrie 2016 şi a constat în trei probe distincte: proba scrisă susţinută la nivel naţional şi analiza CV-ului, respectiv un interviu în faţa comisiei de concurs desfăşurate la nivelul comisiilor judeţene. Încă dinainte de începerea propriu zisă, dar şi pe tot parcursul desfăşurării lui, concursul s-a confruntat cu numeroase piedici: încercarea de anulare sau măcar amânare a acestuia, nemulţumirea candidaţilor referitoare la timpul scurt de pregătire, acuzele candidaţilor referitoare la subiectele probei scrise, etc. Tot Mircea Dumitru este cel care a adoptat Statutul Elevilor, primul document care reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor din România, şi a demarat programul pilot de acordare a unui suport alimentar constând într-un pachet alimentar sau într-o masă caldă pentru preşcolarii din 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat.
Alte măsuri adoptate de Mircea Dumitru
În învăţământul superior au fost adoptate măsuri privind funcţionarea şi evaluarea şcolilor doctorale, demers necesar pentru recredibilizarea cercetării ştiinţifice din universităţi, dar şi standardele minimale necesare şi obligatorii pentru accesul la titlurile şi funcţiile academice. De asemenea, au fost constituite şi relansate consiliile consultative ale ministerului: Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), Consiliul Naţional al Cercetării ştiinţifice (CNCS), Consiliul Naţional de Etică a Cercetării ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (CNECSTDI), Consiliul Naţional de Statistică şi Prognoză a Învăţământului Superior (CNSPIS) etc. Totodată au fost simplificate procedurile de recunoaştere a actelor de studii la nivel de licenţă, master şi doctorat.
O altă măsură realizată de Mircea Dumitru în mandatul său de ministru al Educaţiei a fost elaborarea şi publicarea primului Metaranking al universităţilor din România, topul instituţiilor de învăţământ superior din ţară realizat pe baza principalelor 9 clasamente internaţionale în care se regăsesc acestea.
În domeniul cercetării s-a urmărit profesionalizarea managementului institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, dar şi lansarea/derularea competiţiilor din Programul Naţional CDI 2015-2020.
Un capitol distinct al raportului îl constituie sinteza ordonanţei de urgenţă a cărei menire a fost eliminarea unor blocaje din educaţie şi creşterea calităţii în învăţământ. Au fost reglementate, astfel, modalitatea de susţinere a examenului de definitivat, echivalarea gradului didactic I pentru mai multe categorii de personal didactic şi funcţionarea învăţământului special integrat în învăţământul de masă. În ceea ce priveşte învăţământul superior, ordonanţa de urgenţă a completat cadrul normativ astfel încât senatele universitare să poată înfiinţa duble specializări prin alăturarea a două programe de studiu deja acreditate şi a prelungit acreditarea şcolilor doctorale până la sfârşitul anului universitar 2016-2017.
Agenda ministerului, plină de proiecte
Raportul cuprinde şi proiectele care se află în acest moment pe agenda Ministerului Educaţiei şi care vor fi continuate de cel mai nou ministru, Pavel Năstase. Printre acestea se numără: constituirea Codului de etică pentru învăţământul preuniversitar, aplicarea unui program pilot în mediul rural privind facilitarea procesului de obţinere a avizelor sanitare sau elaborarea unei metodologii de organizare şi funcţionare a „masterului didactic” (candidaţii interesaţi de o carieră didactică să poată opta pentru urmarea unor programe de studii cu dublă specializare ), precum şi a unei propuneri de politică publică privind formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice. Mircea Dumitru a făcut apel către toţi cetăţenii României, prin care îi roagă să rămână sau să devină implicaţi în schimbarea educaţiei româneşti în bine. „Vom schimba România dacă educaţia va reuşi să formeze minţi deschise, cu valori profunde, oameni care să construiască, să fie dispuşi să îşi asume nu doar victorii, dar şi eşecuri. Pentru asta, vă invit pe toţi să rămâneţi implicaţi, să urmăriţi tot ceea ce se întâmplă în educaţie, să fiţi parteneri pentru schimbarea în bine”, a completat Mircea Dumitru. Diana MOLDOVANU
* * *
5.405
Candidaţi au promovat concursul pentru ocuparea funcţiilor de director/director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau