10 paşi pentru o conversaţie agreabilă
Dimensiune font:
Unul dintre cei mai importanţi aliaţi ai noştri este cuvântul, fie scrie, fie rostit * cu el ne putem facem şi prieteni, şi duşmani, dacă nu îl folosim corect
Există foarte multe tehnici care ne ajută să avem o conversaţie plăcută şi corectă, există multe cărţi despre discursul public, dar nu mereu reuşim să ne descurcăm când vine vorba despre un dialog. Celeste Headlee, scriitor şi jurnalist de radio, spune că singurul secret este simplitatea şi dorinţa de a fi atent la tot ceea ce spune interlocutorul nostru. În cadrul unei conferinţe TED, ea a oferit o tehnică în zece paşi pentru o conversaţie agreabilă. „Lumea asta în care trăim, în care fiecare conversaţie are potenţialul să degenereze în ceartă şi în care chiar şi chestiunile cele mai banale sunt apărate cu pasiune de unii şi atacate de alţii nu e normală. Nu ne mai ascultăm între noi, luăm decizii privind locul unde să trăim, cu cine să ne căsătorim, cu cine să fim prieteni, pe baza a ceea ce credem deja. Asta înseamnă că nu ne ascultăm unii pe alţii. O conversaţie necesită echilibru între vorbire şi ascultare şi am pierdut acel echilibru”, crede Celeste Headlee.
Citește și
Ce a uitat să spună Moș Nicolae
Una dintre cauzele acestei situaţii ar fi tehnologia avansată. Vorbim mult mai mult la telefon decât faţă în faţă, petrecem mult mai mult timp pe internet decât cu oamenii, trăim pe fugă. Competenţa conversaţională este o abilitate care nu se predă în şcoli, deşi ar fi mare nevoie.
10 reguli de bază pentru o conversaţie agreabilă
Mulţi ştim că pentru a avea un dialog bun este nevoie să privim interlocutorul în ochi, să ne stabilim subiecte interesante, să zâmbim ca să arătăm că suntem atenţi. Totul ţine de naturaleţe şi este foarte important să nu ne prefacem. Celeste Headlee a oferit zece sfaturi privind o conversaţie agreabilă.
1. Fiţi prezenţi, trăiţi momentul. Să nu vă gândiţi la ultima ceartă, nici la ce veţi mânca la cină. Dacă vreţi să renunţaţi la conversaţie, faceţi acest lucru, dar nu fiţi jumătate în ea şi jumătate afară.
2. Nu vă daţi aere. Renumitul terapeut M. Scott Peck spunea că ascultarea adevărată necesită renunţarea la ego. Câteodată asta înseamnă să-ţi laşi deoparte opiniile personale. El spunea că simţind această acceptare, vorbitorul va deveni tot mai puţin vulnerabil şi tot mai dispus să-şi deschidă cotloanele cele mai adânci ale minţii pentru ascultător.
3. Folosiţi întrebări deschise. Dacă pui o întrebare complicată, vei primi un răspuns simplu. „Dacă te întreb: «Ai fost îngrozit?» vei răspunde la cel mai puternic cuvânt din propoziţie, care e «îngrozit», iar răspunsul e «Da, am fost» sau «Nu, n-am fost». Lăsaţi-i pe ei să descrie. Ei sunt cei care ştiu. Încercaţi întrebări de genul: «Cum a fost?», «Cum te-ai simţit?», pentru că atunci s-ar putea să trebuiască să se oprească puţin pentru a se gândi şi veţi obţine un răspuns mult mai interesant”, a mai spus Celeste Headlee.
4. Nu vă lăsaţi purtaţi de val. În mintea voastră vor apărea gânduri şi va trebui să le alungaţi. Dacă le veţi da importanţă veţi pierde firul dialogului, vă veţi opri din ascultat, vă vor veni în minte întâmplări şi idei care vă vor îndepărta de subiect.
5. Dacă nu ştii, spune că nu ştii. Mai bine să fim prudenţi decât să greşim. Vorba trebuie preţuită.
6. Nu vă comparaţi experienţele cu ale lor. „Dacă vorbesc despre pierderea unei rude, nu începeţi să vorbiţi de momentul când v-aţi pierdut o rudă. Toate experienţele sunt individuale şi nu e vorba despre voi. Nu trebuie să acaparezi momentul ca să demonstrezi cât de uimitor eşti sau cât de mult ai suferit”, a fost de părere scriitoarea. Conversaţiile nu sunt oportunităţi de promovare.
7. Încercaţi să nu vă repetaţi. E plictisitor, tindem să facem asta des, mai ales în conversaţiile de la muncă sau în cele cu ai noştri copii. Vrem să argumentăm, aşa că reformulăm iar şi iar.
8. Nu vă abateţi de la subiect. Oamenilor nu le pasă de ani, de nume, de date, de toate aceste detalii pe care vreţi să vi le amintiţi. Lor le pasă de ei şi de voi. Îi interesează cum sunteţi, ce aveţi în comun.
9. Ascultaţi! Oamenii cu adevărat importanţi sunt de părere că a asculta e poate cea mai importantă abilitate pe care o poate cultiva o persoană. De ce nu ne ascultăm unii pe alţii? „Întâi pentru că preferăm să vorbim. Când vorbesc, sunt în control. Nu trebuie să ascult ceva ce nu mă interesează. Sunt în centrul atenţiei. Îmi pot pavoaza identitatea. Este nevoie de efort şi de energie ca să fii atent la cineva, dar dacă nu poţi face asta, nu eşti într-o conversaţie. Sunteţi doar doi oameni ce strigă propoziţii fără noimă în acelaşi loc”, a mai spus Headlee.
10. Fiţi scurţi. Fiţi interesaţi de ceilalţi oameni, ascultaţi-i şi, mai ales, pregătiţi-vă să fiţi uimiţi de ei şi de experienţele lor.
Celebrul trainer Steven Covey a fost de părere că o conversaţie eşuează fiindcă „majoritatea nu ascultăm cu intenţia de a înţelege. Ascultăm cu intenţia de a răspunde”.
„Ca să ai o conversaţie civilizată limitează-te la vreme şi sănătatea ta” – Henry Higgings, „My Fair Lady”.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau