Dezvoltă-ţi inteligenţa socială!
Dimensiune font:
Una dintre caracteristicile persoanelor de succes este şi abilitatea de a se descurca în orice situaţie, de a-şi face uşor prieteni şi de a-i păstra, de a valoriza talentele colaboratorilor. Astfel de persoane au o inteligenţă socială sporită, cu beneficii în toate segmentele de activitate
O atitudine amabilă, respectuoasă, este mereu calea spre soluţii sau spre un parteneriat perfect. Atitudinea pozitivă nu are doar rezultate în plan social şi financiar, ci şi mental. Potrivit lui Daniel Goleman, psihologul care a fondat teoria inteligenţei emoţionale apoi a extins conceptul celei sociale, rolul intelectului este mai redus decât al celorlalte abilităţi. Un om de succes are nevoie de 80% inteligenţă emoţională şi doar 20% intelect, ceea ce ne conduce la ideea că informaţia este utilă atât timp cât ştim cum şi în ce context să o folosim. Interacţiunile pozitive cu cei din jur au beneficii foarte mari asupra creierului, în timp ce discuţiile şi atitudinile competitive în ceea ce priveşte tonul şi contextul nu au niciun beneficiu cognitiv. Ca să putem afla cât de bine stăm în privinţa inteligenţei sociale este nevoie să ne analizăm comportamentul, discursul, distragerile (interne sau externe), toate fiind importante în ceea ce priveşte îmbunătăţirea capacităţii noastre de a rezolva probleme.
Cât de bine ştii să îţi stăpâneşti emoţiile?
Inteligenţa socială este capacitatea de a te adapta în orice situaţie, de a face faţă cerinţelor concurenţiale din ce în ce mai mari, de a ne lărgi cercul de cunoştinţe şi de a-l întreţine. Abilitatea de a relaţiona nu are legătură cu manipularea, cu linguşirea, cu impunerea prin forţă, ci se raportează la societate, privită ca un organism viu. Se ştie că în momentele de criză suntem coordonaţi de emoţii, care stau la baza declanşării comportamentelor, uneori în detrimentul raţionalului. Aşa se explică unei reacţii nedorite pe care le regretăm apoi, certurile penibile, atitudinile ostile. Repetate şi prost gestionate, formează mecanisme automate de reacţie care se imprimă în structura nervoasă şi se activează în momentele decisive. Uneori sentimentele contează mai mult decât raţiunea, iar punerea lor în acord, în echilibru ţine de inteligenţa socială. Aşa cum se poate măsura coeficientul de Inteligenţă Raţională (QI), la fel de bine poate fi stabilit şi cel al Inteligenţei Emoţionale (QE) care cuprinde autocontrolul, perseverenta, ambiţia, capacitatea de automotivare, care pot fi educate. Aşa se explică de ce unele persoane cu IQ foarte mare nu au mereu foarte mult succes, în timp ce persoanele cu EQ dezvoltat se descurcă foarte bine în afaceri, în posturi cheie şi duc la îndeplinire tot ceea ce-şi propun. Dacă îşi dezvoltă şi inteligenţa socială şi pe cea spirituală, succesul este asigurat.
Paşi simpli în sporirea inteligenţei sociale
Totul începe cu o auto-analiză. Este important să ştim cum reacţionăm în momente de criză, ce mesaje transmitem în general ( nu uitaţi că gândurile voastre pot fi cunoscute chiar şi în absenţa verbalizărilor), ce intenţii avem. Prin lucru constant, adică modelarea emoţiilor şi înţelegerea comportamentelor celor din jur, pot fi modelate voinţa şi caracterul, se pot dezvolta empatia şi compasiunea, cu efecte foarte mari în relaţionare. Nimeni nu face afaceri şi toată lumea refuză colaborările cu persoanele care nu reuşesc să-şi gestioneze problemele emoţionale (furie, teamă, anxietate, depresie) şi toată lumea caută compania celor lângă care se simt confortabil.
Al doilea pas este stabilirea unor coordonate sociale – unde ne dorim să ajungem cum vom atinge ţinta, cu cine ne vom asocia. Demersul presupune o listă de parteneri pe care fie îi avem, fie îi vom atrage. Participarea la evenimentele publice este o altă metodă prin care ne putem spori coeficientul de inteligenţă socială. Expunerea este foarte importantă fiindcă ne ajută să vedem cât de bine ne simţim printre persoane necunoscute, cât de uşor ne facem prieteni, ce spun şi cum spunem, inclusiv cât de des zâmbim.
Daniel Goleman susţine că inteligenţa socială defineşte setul de abilităţi care fac esenţa leadershipului de calitate. Liderii foarte buni fac perfect un lucru -- ştiu să asculte şi chiar ascultă, apoi se racordează la nevoile, ideile şi credinţele celor pe care îi coordonează, îi motivează şi obţin mereu performanţă. Rezumând, inteligenţa socială vorbeşte despre cât de mult ne pasă (sincer) de cei din jur, apoi despre cum şi cât cerem, iar la final despre ceea ce primim şi acceptarea rezultatului.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau