Lăsaţi-i pe copii să greşească
Dimensiune font:
Greşim cu toţii, adulţi şi copii, suntem variantele noastre perfecte în fiecare moment totuşi şi, dacă ne oferim şansa, din ceea ce greşim ne putem oferi cele mai mari şanse de creştere, de învăţare, de progres
Cuvântul „greşeală” este o etichetă care are conotaţie „grea” care nu are cum să nu aducă după sine şi sentimente de culpabilizare şi devalorizare. Aşa că, pentru început, a reformula din „ce am greşit” în „ce anume este de îmbunătăţit” cu privire la un comportament, o situaţie, este o modalitate mai mult decât binevenită, şi atunci când e vorba de copii, dar şi de noi, ca adulţi, şi în această privinţă, a felului în care oferim feedback copilului, aplicându-se regula „pune-te o clipă în papucii celuilalt”.
Ca părinte, mă gândesc adesea cum aş prefera eu să mi se spună ce am de îndreptat: brutal, cu formule de genul „ai greşit, „nu e corect cum ai scris” sau cu formule „crezi că ai putea face şi mai bine acest lucru”, „cum anume ai putea să faci ca să ajungi la rezultatul X”? Pe de o parte, cu siguranţă evitarea cuvântului „greşeală” nu va pune copilul în situaţia de a se simţi devalorizat, incapabil, pe de altă parte, atunci când este întrebat despre cum crede el că s-ar putea îmbunătăţi ceva, se simte şi ascultat, simte că şi modul său de a gândi contează, se simte încurajat să propună, să găsească singur soluţii pe care le va şi accepta ca mod de acţiune concretă mult mai uşor decât atunci când i se impun de altcineva.
Posibil, din multă dragoste, pentru că întotdeauna copiii noştri sunt pentru noi darul perfect ce ni l-a făcut Universul, putem avea tendinţa de a-i feri de sentimentele pe care noi credem că ei le-ar putea avea dacă le spunem despre „îmbunătăţiri”. Comunicat însă corect, fără a cădea nici în extrema culpabilizării dar nici în cea a atitudinii de tipul „ţinut în globul de sticlă”, feedback-ul rămâne o sursă sigură de creştere şi oferă şi şansa de a seta o gândire pozitivă în ceea ce priveşte critica. Astfel, copilul va primi cu deschidere sugestiile celorlalţi, nu va interpreta ca fiind „personale” observaţiile colegilor, profesorilor, va şti să cântărească şi să discearnă.
Psihoterapeut Iulia CRUŢ
A evita să dăm feedback asupra activităţilor sau comportamentelor ce au nevoie de îmbunătăţiri (aşadar nu despre ce greşesc) privează copiii de şansa de a afla din timp ce au de făcut.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau