Storytelling şi succesul în afaceri
Dimensiune font:
Chiar dacă pare ciudat, poveştile au un rol important în dezvoltarea unui business * conceptul de storytelling nu este nou, ci doar puţin cunoscut * ca parte a comunicării organizaţionale, poveştile spuse corect ajută foarte mult la consolidarea echipei
Unul dintre cele mai importante instrumente de business este comunicarea, fără de care orice produs sau serviciu, oricât ar fi de bun, s-ar impune foarte greu pe piaţă. Cunoscută drept „arta povestirii“, tehnica storytelling poate ajuta o firmă în stabilirea misiunii, viziunii şi strategiei sale, inclusiv în definirea valorilor, şi le poate oferi angajaţilor şi partenerilor o bună înţelegere a motivaţiilor personale. Este un instrument foarte important în dezvoltarea potenţialului creativ, cu efecte inclusiv la locul de muncă, iar specialiştii în strategie organizaţională îl recomandă tuturor liderilor.
Cum folosim elementele de storytelling?
Prima condiţie este existenţa unei poveşti pe care trebuie să o transmitem cât mai bine. Un bun storyteller (povestitor) este şi un bun colecţionar de idei, de vise, o persoană foarte creativă şi foarte atentă în planificarea activităţii. Ca mecanism, metoda are ca punct central povestea unui personaj principal şi se derulează în etape clar stabilite. Poate fi, spre exemplu, un om de afaceri care a reuşit foarte bine şi al cărui exemplu este oferit oricui doreşte să devină un antreprenor de succes. Sau poate fi un lider a cărui viziune a fost îmbrăţişată de cât mai multe persoane.
În esenţă, storytelling este o formă de comunicare directă, folosind exemple pozitive şi motivante. „Comunicarea este foarte importantă în business. Dacă nu ştii să-ţi prezinţi corect produsul sau serviciului, cum crezi că viitorul client va înţelege ce doreşti? Poate că are nevoie de tine, dar nu ştie acest lucru, iar datoria ta, ca antreprenor, este să îi oferi toate amănuntele necesare astfel încât el să înţeleagă cât mai bine ce vrei sau ce vrea el. Ambele aspecte sunt importante. Acesta este sfatul meu pentru orice persoană aflată la început de drum într-o afacere, dar şi pentru cei care vor să-şi consolideze şi să-şi menţină poziţia”, a recomandat Cristina Gheorghe, directorul firmei The Network, specializată în consultanţă şi planificare strategică.
Mesaje cu atitudine şi emoţie
Principiul de bază în storytelling este că toţi putem spune o poveste – unele sunt experienţe proprii, altele sunt preluate, iar unele pot ţine de domeniul fanteziei. Scopul este comunicarea unui anumit mesaj – motivaţional, când vine vorba despre angajaţi, subordonaţi şi echipe, în general, antreprenorial, când vine vorba despre business, terapeutic, educaţional etc. Avantajul este participarea directă atât a storytellerului (povestitorului), cât şi a celor cărora li se adresează.
Un storyteller bun trebuie să aibă grijă cum spune povestea şi aici intervin elemente de limbaj paraverbal şi nonverbal. Fiecare amănunt contează -- vocea, tonalitatea (fiind recomandat timbrul mai scăzut, dar ferm), dicţia, aspectul fizic. „Zâmbetul, postura corpului, deschiderea către public, toate aceste amănunte fac diferenţa dintre o prezentare reuşită şi un eşec. Poziţia picioarelor, a braţelor, respiraţia, mimica sunt determinante în orice întâlnire”, a atras atenţia şi Mihaela Stroe, specialist în limbajul non-verbal.
Storytellingul are foarte multe beneficii şi pentru public – dezvoltă capacitatea de ascultare activă, puterea de concentrare şi de observare, capacitatea de adaptare la noi situaţii. Pe scurt, tehnica este un mod eficient de a organiza şi livra informaţia urmărind foarte atent reacţia celor care ascultă.
Povestea implică obligatoriu existenţa unui narator (fie el şef de organizaţie, cadru didactic, terapeut, lider de grup, capul familiei etc) şi a publicului (angajaţi, clienţi, copii, prieteni etc). Relaţiile dintre ei asigură succesul metodei, măsurat prin profit, armonie, clienţi noi (în cazul firmelor sau organizaţiilor) sau o stare generală de bine, dacă vorbim despre terapeuţi ori despre relaţii de familie sau amicale.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau