Valorile din viaţa fiecăruia
Dimensiune font:
Orice fel de decizie, hotărâre, alegere are în spate un set de valori * în spatele succesului sau eşecului, a ceea ce reuşim sau nu sunt valorile * când ni se cere o părere, oferim informaţiile prin prisma propriului sistem de valori
Cu toţii suntem obişnuiţi să luăm decizii. Decizii ce privesc viaţa personală, a familie din care facem parte, a bunul mers al activităţilor în care suntem implicaţi. Dar câţi dintre noi s-au întrebat: cum luăm deciziile? şi mai ales, ce au avut la bază deciziile respective? Răspunsul este unul singur – pe baza valorilor.
Valorile este ceea ce este important pentru mine ca individ, este însuşirea unor lucruri, fapte, idei, fenomene de a corespunde necesităţilor sociale şi idealurilor generate de acestea; suma calităţilor care dau preţ unui obiect, unei fiinţe, unui fenomen, care au importanţă, însemnătate, preţ, care merită merit. Sunt nivelele superioare de abstractizare a credinţelor, convingerilor.
Valorile nu sunt un „dat” cu care venim pe lume, sunt ceea ce este implementat în mintea noastră de către cei din jur: sunt ca un fel de programe pe care le primim, direcţia în care ne îndreptăm noi ca fiinţe, modul în care reacţionăm. Apoi, le întreţinem. Valorile sunt cel care ne direcţionează în ceea ce face, mâncăm, modul în care facem sex, interacţionăm unii cu alţi. Îi scanăm pe ceilalţi chiar înainte de a spune: „Bună ziua!” Îi judecăm. Suntem judecaţi conform valorilor celuilalt.
Dr. Morris Massey consideră că există etape distincte de evoluţie a valorilor fiecăruia.
Există Perioada de imprimare („cei 7 ani de acasă”) în care toate informaţiile sun puternic absorbite. şi aici nu este vorba numai de cuvinte (în comunicare se afirmă faptul că limbajul articulat, cuvintele, reprezintă numai 7 % din procesul comunicării) ci şi de restul informaţiilor: cum a tratat-o tatăl tău pe mama ta, ce gesturi făcea bunicul, cum ai perceput tu privirea celor din jur. Apoi, între 7 şi 14 ani urmează Perioada de modelare în care începem să privim atât conştient cât şi inconştient lumea, modelele, cel mai frecvent din afara familiei. Dr. Morris Massey face chiar o afirmaţie care poate că va surprinde, dar pe care dacă ne luăm un pic de timp şi reflectăm asupra ei se prea poate să aflăm lucruri interesante despre noi: Cine eşti astăzi este ceea ce erai la vârsta de 10 ani (în sensul: pe cine ai modelat la acea vârstă). Este perioada în care apar întrebări de tipul: Cine sunt eu? Ce vreau să fac în viaţă? – începe să apară şi propria barieră critică.
Perioada de socializare (14-21 ani) este etapa în care are loc alegerea prietenilor, care sunt valorile pe care le au prietenii, profesorii.
William James a adăugat la aceste categorii şi Business Persoana din perioada 21-35 de ani în care are loc dezvoltarea carierei şi a preocupărilor individuale.
Sursele de valori sunt multiple: de la valorile din familie, la cele ale prietenilor actuali, dar şi trecuţi, la şcoală/universitate, cele observate prin călătorii, cele de la locul de muncă, cele promovate prin media, dar şi prin film, artă, muzică. Valorile sunt în legătură şi cu cele mai importante evenimente emoţionale din viaţa fiecăruia şi tot ceea ce este în jurul nostru ne influenţează.
Paula Drosescu, master trainer NLP şi master coach
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau