Catedrala Mântuirii Neamului, ajutor de 60 de milioane de euro de la Guvern, în doi ani și jumătate

patriarhul   daniel0

Dimensiune font:

| 17-10-2023 20:50

 Catedrala Mantuirii Neamului ajutor de 60 de milioane de euro de la Guvern in doi ani si jumatate Suma uriasa la care a ajuns investitia

 Catedrala Mântuirii Neamului, proiectată pentru a deveni una dintre cele mai mari biserici din lume, se pregătește să depășească borna de un sfert de miliard de euro, bani cheltuiți exclusiv în construcție. O parte importantă din investiție a fost asigurată din fonduri publice.

Finalizarea lucrărilor la Catedrala Mântuirii Neamului, amânate cu patru ani

Proiectul-simbol al ortodoxiei române, Catedrala Mântuirii Neamului, a demarat în anul 2007 și ar fi trebuit finalizat în 2021. Ultima estimare a ÎPS Daniel este că lucrările se vor încheia abia în 2025, an centenar al Patriarhiei Române.

Între timp, construcția-mamut continuă să înghită zeci de milioane de euro. În 2017, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române estima costul de construcție la aproximativ 85 de milioane de euro: ”Au fost cheltuite 65 de milioane și ar mai fi nevoie de circa 20 de milioane de euro pentru a ridica în forma finală Biserica”.

Între timp, planurile s-au mai schimbat, proiectul a devenit și mai ambițios, iar banii au continuat să vină din trei surse: bugetul de stat, bugete locale și donații. În 2018, Patriarhia Română anunța că s-au cheltuit 110 milioane de euro, din care 25% provin din donații. În decembrie 2022, suma ajunsese la 200 de milioane de euro, potrivit Pro TV. Acum, BOR spune că nu mai poate estima costul final al construcției. 

În 2023, Guvernul a virat 16 milioane de euro în conturile Patriarhiei Române

În perioada 2016 – 2020, Secretariatul de Stat pentru Culte a virat în conturile Patriarhiei aproape 400 de milioane de lei (80 de milioane de euro), în timp ce Primăria Capitalei, sectoarele 1, 2, 4 și 5, precum și CJ Timiș au mai contribuit cu aproximativ 120 de milioane de lei, conform unei investigații al publicației Buletin de București. 71 de milioane au venit de la PMB, în mandatul Gabrielei Firea. Succesorul acesteia, Nicușor Dan, a sistat ajutorul financiar pentru construcția catedralei.

FANATIK a aflat că în prima jumătate a anului 2023, Guvernul a mai acordat Patriarhiei Române un sprijin de 80 de milioane de lei, adică 16 milioane de euro. Banii au venit în două tranșe, prin intermediul Secretariatului de Stat pentru Culte. 

Costurile de construcție se apropie de un sfert de miliard de euro

În data de 25 septembrie 2023, secretarul de stat Ciprian Vasile Olinici a răspuns unei interpelări parlamentare formulate de deputatul neafiliat Andrei-Răzvan Lupu, în care a explicat că Secretariatul de Stat pentru Culte acordă sprijin financiar, la cerere, în limita prevederilor bugetare, pentru construirea, repararea sau alte activități desfășurate de unitățile de cult din România.

 

catedrala cheltuieli stat
În doi ani și jumătate, Guvernul a plătit 290 de milioane de lei pentru catedrală / Colaj foto: Fanatik / Surse foto: cdep / catedrala-nationala.ro

 

Potrivit documentului citat, în perioada 2021 – 2023, Guvernul României a alocat, în total, 290 de milioane de lei (58 de milioane de euro) Administrației Patriarhale, doar pentru proiectul Catedrala Mântuirii 

Rezultă că au fost cheltuite cel puțin 220 de milioane de euro, de la momentul începerii lucrărilor (2010) și până în prezent. Dacă adăugăm și terenul de 11 hectare donat către BOR, adică aproximativ 180 de milioane de euro, suma ajunge la de 400 de milioane de euro. În 2008, prestigiosul ziar Le Figaro estima costul la un miliard de euro. Spre comparație, refacerea Arenei Naționale a scos din bugetul municipal circa 235 de milioane de euro.

Piațeta de 10.000 mp va fi acoperită cu marmură

În acest moment, lucrările la Catedrala Mântuirii Neamului au ajuns la stadiul de finisaje interioare și exterioare. La începutul acestui an, s-a început acoperirea cu mozaic a pereților interiori, care măsoară circa 18.000 mp. Apoi 300 de imagini cu sfinți și 100 de scene biblice urmează să fie bătuți în piatră și suflați în aur. De asemenea, se mai lucrează la cele 60 de ferestre, care urmează să fie acoperite de vitralii.

În exteriorul clădirii, s-au început lucrările la piațeta din fața Bisericii, cu o suprafață de peste 10.000 mp, care urmează să fie acoperită cu marmură. Piațeta este mărginită de două galerii, fiecare cu câte 26 de coloane, una dintre ele fiind dedicată memoriei eroilor neamului. Acoperișul acestor anexe este realizat dintr-un aliaj special de cupru și bronz, care nu se oxidează. O parcare cu o capacitate de 400 de mașini urmează, de asemenea, să fie construită în curtea catedralei.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Blagesti, cu sediul in comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, telefon 0334.805.110, fax 0334.805.109, e-mail primaria _blagesti@yahoo.com, cod fiscal 4834777. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Bun imobil - cladire administrativa (chiosc), in suprafata de 28 mp, si teren aferent, in suprafata de 44 mp, situat in intravilanul satului Blagesti, comuna Blagesti, Str. Primariei nr. 9, judetul Bacau, identificat cu numar cadastral 75133, inscris in cartea funciara nr. 75133, apartinand domeniului privat al Comunei Blagesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Blagesti nr. 29/29.03.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa depusa la sediul Comunei Blagesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita la Casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 14.05.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 22.05.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartiment Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate: unul interior si unul exterior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.05.2024, ora 10.00, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Buhusi, oras Buhusi, Str. Doctor Carol Davila nr. 1, judetul Bacau, cod postal 605100, telefon 0234.265.745, fax 0234.265.744, e-mail: jud-buhusi-gref@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 22.04.2024.
HOROSCOPUL ZILEI
22/05/2024 05:04

BERBEC În prima parte a zilei ai multă energie, astfel că ai putea să-ti reorganizezi stilul de viată si planurile de viitor. Sunt momente excelente pentru inceputuri de orice fel, pornind de la cele ...

Tradiții și superstiții de Sfinții Împărați Constantin și Elena - Ce trebuie și ce nu trebuie să faceți în această zi
21/05/2024 08:29

Sărbătoarea Sfintilor Impărati Constantin si Elena, celebrată anual pe 21 mai, este un moment deosebit de important in calendarul crestin ortodox, marcat de numeroase traditii si superstitii populare in Rom ...

Șapte secole de la primul Conciliu de la Niceea
20/05/2024 12:18

Primul Conciliu de la Niceea, desfăsurat in anul 325 in localitatea Niceea (astăzi İznik, Turcia), a fost primul mare intalnire a liderilor crestini din intreaga lume. Scopul principal a fost stabilirea fund ...

Tradiţii la sărbătoarea Sfinţilor Constantin şi Elena
20/05/2024 12:13

În fiecare an, pe 21 mai, creştinii ortodocşi prăznuiesc hramul Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena. Bătranii spun că in această zi păsările işi invaţă puii să zboare. Cunoscuţi ...

HOROSCOPUL ZILEI
20/05/2024 05:27

 BERBEC Dispuneti de o rezervă de energie prin care ii puneti in inferioritate atat pe adversari, cat si pe prieteni. După-amiaza, vă certati fară intentie cu persoanele de sex opus din anturaj. TAUR ...

Evenimentele care vor avea loc în Arhiepiscopia Iaşilor, în perioada 20-25 mai 2024
19/05/2024 20:04

  Luni, 20 mai Pană pe data de 30 iunie 2024, la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din  Iasi sunt expuse lucrări de hartie marmora ...

Horoscopul zilei
18/05/2024 04:27

  CAPRICORN Poate o s-aveţi o discuţie - de principiu - referitoare la locuinţa şi o să vă decideţi fie acum dacă vă luaţi alta, ori o renovaţi doar, fie in ianuarie - februarie. E posibil s ...

HOROSCOPUL ZILEI
17/05/2024 05:34

BERBEC  Creativitatea ta este la cote maxime acum, deci profita de acest fapt. Este o zi ideala sa creezi orice cum ar fi sa scrii, sa pictezi, sa compui sau sa faci mici mestesuguri cu mainile tale dibac ...

Cardinalul Pietro Parolin va fi prezent la Iaşi în cadrul Zilei Diecezane a Tineretului
16/05/2024 08:22

Secretarul de Stat al Sanctităţii Sale Papa Francisc, cardinalul Pietro Parolin, va fi prezent la Iaşi in perioada 18-19 mai 2024. Eminenţa Sa va celebra Sfanta Liturghie din Ziua Tineretului la nivel diece ...

Arta ascunsă a lutierilor. Povestea secretă a sunetului
15/05/2024 14:55

  În umbra luminoasă a muzicii clasice si contemporane se ascunde o lume fascinantă, adancă si adesea trecută cu vederea: lumea lutierilor. Acesti mesteri ai sunetului sunt artizani ai unei trad ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei