„Dacă cedează sistemul ieşean de sănătate, pică întreaga Moldovă!”

1 maricel popa - de decupat

Dimensiune font:

| 05-04-2020 23:47

 * dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi

 

- Domnule preşedinte, spitalul mobil regional – o iniţiativă perfectă pentru a suplini lipsa spaţiilor de cazare pentru pacienţii cu noul coronavirus, a intrat în faza numărătorii inverse. Care sunt paşii de urmat, în regim de urgenţă, pentru materializarea acestui proiect?

- Noi trebuie să învăţăm din greşelile făcute în alte ţări care au trecut deja prin etapa în care vom ajunge şi noi cât de curând. Avem în vedere adoptarea unor măsuri pe care le-au luat statele ce au depăşit deja acest moment, iar una dintre cele mai bune măsuri pe care le-am putea implementa în Moldova este construirea unui spital regional mobil. Să nu uităm că Moldova este regiunea cu cea mai mare expunere, în special din cauza migraţiei cetăţenilor din ţări aflate în zona roşie, şi mai ales să ţinem cont de faptul că avem cel mai mare focar de COVID-19 din ţară la graniţa cu Iaşul, la Suceava, care e scăpat de sub control! Prin urmare, instalarea unui spital mobil în afara marilor aglomerări urbane este o măsură de maximă necesitate. Practic, este necesar să luăm noi măsuri concrete, ferme şi rapide, care să asigure capacitatea de tratament a pacienţilor infectaţi cu noul virus, în acelaşi timp cu creşterea gradului de siguranţă a personalului medical.

Trebuie să respectăm prevederile legale în materie de achiziţii publice; urmează transportul, care este de douăzeci de zile şi alte şapte zile montarea. Teoretic, la începutul lunii mai vom avea acest spital”

- Bacăul va contribui cu 4,1 milioane de euro, Neamţul cu 3,2 milioane euro... Ce se întâmplă cu celelalte consilii judeţene judeţe din Moldova? Nu sunt interesate sau consideră că pot face faţă pandemiei la nivel local...?

- Eu de două săptămâni am făcut demersuri la toate unităţile administrativ teritoriale din Moldova şi îmi pare foarte rău că în afară de consiliile judeţene din Neamţ şi Bacău nu a răspuns nimeni. Au spus doar că sunt de acord, însă, să vină cu ceva concret, să ajute, să se implice în acest proiect, nu! Un detaliu foarte important pe care vreau să-l aduc în discuţie este acela că, ulterior, banii investiţi se pot recupera de la Comisia Europeană, din fondurile speciale.

- La 1 mai vom avea, aşadar, acest spital, la Leţcani?

- Noi vom demara imediat procedurile de achiziţie, pentru că nu este timp de pierdut. Fiecare zi, fiecare clipă, fiecare oră sunt importante. La ora actuală avem suma necesară achiziţionării spitalului. Vom avea imediat adunarea generală a Euronest, care este format din cele şase consilii judeţene din Regiunea de Nord-Est, urmând să facem contractul, scrisorile de garanţie, acreditivul bancar. Sunt procedurile legale care trebuie urmate, trebuie să le respectăm deoarece criza va trece şi nu vrem să fim traşi la răspundere pentru achiziţia acestui spital.

- Nu se putea achiziţiona mai întâi spitalul şi apoi făcute plăţile?

- Noi nu avem posibilitatea să dăm banii în avans. După toate demersurile legale, pe care nu le poţi face în două zile, deoarece trebuie să respectăm prevederile legale în materie de achiziţii publice; urmează transportul, care este de douăzeci de zile şi alte şapte zile montarea. Teoretic, la începutul lunii mai vom avea acest spital.

Guvernul cumpără acum 200 de ventilatoare pentru toată ţara, iar noi am cumpărat 43, în ianuarie, doar pentru spitalul de Neorochirurgie! Când am preluat mandatul de preşedinte al Consiliului Judeţean, bugetul instituţiei era de 680 milioane de lei. Acum, în acest an, am acordat doar pentru spitale mai mult decât bugetul din anul 2016”

- Conform ultimelor estimări, ne aşteaptă o perioadă complicată, cu o accelerare a numărului de cazuri COVID-19...

- Toată pandemia va dura încă două, trei luni. Nu înseamnă că vom avea vârful pe data de x, iar până la data y e gata totul. Este necesar să realizăm că suntem cu o lună în spatele Spaniei, Italiei şi Germaniei în ceea ce priveşte evoluţia şi răspândirea bolii. Practic, în următoarea perioadă este foarte probabil să urmeze o avalanşă de cazuri care vor necesita asistenţă medicală specializată.

- Există un plan privind asigurarea personalului medical care să lucreze în viitorul spital?

- Împreună cu directorii, cu managerii celorlalte spitale pe carte le avem în subordine am realizat, de două luni, un Comitet de urgenţă, unde analizăm toate problemele legate de aprovizionarea cu materiale a unităţilor medicale. Este adevărat că, pentru unele cadre medicale care nu sunt în prima linie nu este atât de important, însă echipamentele specifice pentru cei din prima linie sunt absolut necesare. Aceştia, când au contact cu pacienţii declaraţi pozitiv, trebuie să aibă echipament de maximă protecţie. Sunt protocoale foarte clare şi nu trebuie să ne batem joc de materiale, care nu sunt inepuizabile.

- Au sufieciente fonduri spitalele, acum, pentru astfel de achiziţii?

- Am acordat cel mai mare buget din istoria Iaşului pentru spitalele din subordinea Consiliului Judeţean tocmai pentru ca toate aceste unităţi să-şi achiziţioneze materiale şi echipamente. Drept dovadă, noi am achiziţionat 43 de ventilatoare în luna ianuarie, când nimeni nu se gândea la pandemie... Să nu uităm de asta! Guvernul ia acum 200 de ventilatoare pentru toată ţara, iar noi am cumpărat 43 doar pentru spitalul de Neurochirurgie! Să vă faceţi o idee, când am preluat mandatul de preşedinte al Consiliului Judeţean, bugetul instituţiei era de 680 milioane de lei. Acum, în acest an, am acordat doar pentru spitale mai mult decât bugetul din anul 2016. Nu mai spun că avem de finanţat şi drumuri judeţene şi multe alte obiective.

Trebuie să fim pregătiţi pentru ceea ce este mai rău! Deocamdată, capacitatea de preluare este gestionată foarte bine. La spitalul mobil vom avea alte 70 de ventilatoare, deci se va dubla, pur şi simplu, capacitatea actuală a Iaşului!”

- A fost o măsură în concordanţă cu ceea ce avea să urmeze în materie de COVID-19 sau doar o simplă coincidenţă?

- Mesajul, îngrijorarea mondială a existat din decembrie. Numai cine nu a vrut nu a făcut şi nu vreau să afirm altceva, deoarece suntem sub incidenţa ordonanţelor militare, dar voi spune mai multe după ce va trece acestă stare de urgenţă. Revenind, existau informaţii pe sursele diplomatice, deci ştiam ce se petrece şi am luat măsuri. În februarie, când am făcut acea simulare de coronavirus pentru medici, nu a fost întâmplător. Drept dovadă, nu avem cadre medicale infectate în Iaşi. Sunt infectate câteva cadre medicale, la Spitalul de Boli Infecţioase, dar acestea sunt venite din exterior. Dacă se respectă cu stricteţe protocoalele de siguranţă, nu sunt probleme. După cum vedeţi, Iaşul, care are cea mai mare populaţie, după Bucureşti, are foarte puţine cazuri de COVID-19, ceea ce înseamnă că am gestionat foarte bine situaţia, până acum! Suntem sub suta de cazuri, comparativ cu Suceava, care are peste 1.000, şi am atras atenţia de două săptămâni să nu se aducă pacienţii aici, pentru că izolarea focarului se face concentric. Ceea ce, după 2 săptămâni, au făcut şi ei..

- Spuneaţi că este o chestiune de timp până când capacitatea de preluare a judeţului Iaşi, dar şi a celorlalte judeţe ale Moldovei, va fi depăşită. Care ar fi această capacitate şi unde ne aflăm în acest moment?

- Sunt nişte modele matematice după care se calculează extinderea virusului. Repet, nimeni nu poate să ne spună când va fi finalul pandemiei. În funcţie de măsurile ce vor fi luate în următoarele săptămâni, vom şti. În plus, noi avem în zona Moldovei aproape 400.000 de cetăţeni plecaţi în exterior şi nu ştim ce se va putea întâmpla, cât va dura totul... Trebuie să fim pregătiţi pentru ceea ce este mai rău! Deocamdată, capacitatea de preluare este gestionată foarte bine, iar acest spital mobil, cu o capacitate de 250 de paturi şi aproape 70 de locuri de terapie intensivă va fi o zonă tampon, pentru trierea pacienţilor. Vom avea alte 70 de ventilatoare, deci se va dubla, pur şi simplu, capacitatea actuală a Iaşului!

- Consiliul Judeţean a alocat, în ultimele două săptămâni, sume considerabile – peste 7,3 milioane lei, pentru acţiuni de prevenire şi combatere a noului virus. Suma este una considerabilă şi aş dori să vă întreb unde anume şi pe ce au mers aceşti bani?

- În acest an, am alocat peste 50 la sută din bugetul Consiliului Judeţean pentru spitale, pentru a-şi lua tot ceea ce este necesar funcţionării în parametri normali. Am alocat bani suficienţi pentru spitale încă din luna ianuarie, pentru a ne pregăti pentru ce urmează. La ora actuală avem tot ceea ce este necesar, deşi, este adevărat, depozitele şi materialele necesare se epuizează... În mod normal, la Spitalul de Copii, de exemplu, se consumau, zilnic, 50-100 de măşti şi mănuşi, iar acum doar personalul medical consumă peste 1.500 de măşti pe zi! Am avut câteva tone de dezinfectanţi şi am avut zeci de mii de halate, măşti, combinezoane, care se consumă, dar reaprovizionăm în permanenţă depozitele, să nu rămânem fără materiale. Acesta este marele secret pentru a ţine pandemia departe de cadrele medicale.

Vom face toate eforturile să fie cât mai puţine pierderi, să se răspândească cât mai puţin coronavirusul acesta şi vrem în mod special să ferim Iaşul”

- Ce se va întâmpla în cazul în care şi acest spital mobil va fi depăşit din punct de vedere al capacităţii? Există un plan de rezervă pentru o astfel de situaţie?

- Avem , desigur, şi un plan B. Discutăm de lucrul acesta din luna februarie, dar mai întâi să vină spitalul şi vom vedea ce va fi. Eu cred că, cu ceea ce avem la ora actuală, cu spitalele din subordinea Consiliului Judeţean, cu spitalele care mai sunt în municipiul Iaşi cu siguranţă vom face, sau sper să facem faţă pandemiei. Vom face toate eforturile să fie cât mai puţine pierderi, să se răspândească cât mai puţin coronavirusul acesta şi vrem în mod special să ferim Iaşul. Dacă Iaşul, dacă sistemul medical ieşean pică, atunci pică toată Moldova! Va trebui să avem foarte multă grijă şi să respectăm protocoalele şi să fim foarte atenţi la fiecare pas pe care-l facem. Orice pas, orice oră, orice zi contează!

- Există probleme generate de această pandemie în teritoriu, pentru care aţi fost solicitaţi cu sprijin financiar sau material?

- Aceste probleme sunt gestionate de Prefectură, pentru zona de carantină. Noi am apelat la constructorii care fac lucrări pe drumurile judeţene, la primării, la aşezămintele de cult, magazine, să facă dezinfecţie. Sunt măsuri care trebuiesc luate, măsuri de pregătire... Facem eforturi deosebite să ţinem situaţia sub control şi asta se vede. Dacă în tot judeţul Iaşi avem la ora actuală avem 88 de pozitivi, la aproape un milion de locuitori, asta spune totul!

- Credeţi că se impune o recalibrare a întregului sistem sanitar după această tristă experienţă cu COVID-19? Veţi acţiona în consecinţă în spitalele din subordine?

- În primul rând, ar trebui ca toate spitalele să ia ca model spitalele din subordinea Consiliului Judeţean Iaşi şi atunci se va schimba mentalul în întreg sistemul medical.

A consemnat Dan M.BREZULEANU

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:49

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 31.05.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 - ora 12.30; - spatiu comercial S2 (28,65 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 -ora 13.00; spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul pe 31.05.2024 – ora 13.45; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 31.05.2024 – ora 14.00. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
PNRR:COMUNA STĂNILEȘTI – „Înființarea unui centru de colectare a deșeurilor prin aport voluntar în comuna Stănilești, județul Vaslui”
24/05/2024 13:08

 Data: 24.05.2024 Comunicat de presă la inceperea proiectului „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” C3 - Managementul deseurilor Beneficiar: COMUNA STĂNILESTI   ...

„Povești muzicale” – atelier de lectură pentru copii, la Palatul Culturii
24/05/2024 11:15

Atelierele de lectură pentru copii „Povesti muzicale” continuă sambătă, 25 mai 2024, de la ora 16.00, in Sala „Stefan Procopiu” de la Palatul Culturii, cu o nouă editie. Coordonate ...

Zeci de locuri de parcare, scoase la licitație
24/05/2024 10:49

  Directia de Exploatare Patrimoniu organizează in perioada următoare 2 licitatii publice cu strigare pentru inchirierea unui număr de 58 de locuri de parcare situate pe strada Vasile Lupu numărul 98A ...

„Bătălia Cărţilor”, la Biblioteca Județeană „Gh. Asachi”
24/05/2024 10:48

Biblioteca Judeteană „Gh. Asachi” Iasi, in calitate de organizator si Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj, in calitate de initiator, lansează o nouă editie a Concurs ...

Fostul manager al Spitalului Judeţean de Urgenţă
24/05/2024 10:46

Fostul manager al Spitalului Judeţean de Urgenţă "Mavromati" Botoşani, medicul Monica Adăscăliţei, a fost pusă in libertate, după ce magistraţii Curţii de Apel Suceava au decis inlocuirea m ...

„Muzica va fi definiția carierei mele”
24/05/2024 10:06

În inima orasului, intr-o sală mică si luminoasă, sunete delicate incep să danseze in aer. Mainile mici ale copiilor se miscă gratios pe clapele pianului, creand o simfonie plină de emotie si profun ...

La Iași, certificatele de deces pot fi obținute în format digital!
24/05/2024 09:45

Începand din această lună, iesenii pot obtine in format digital, dar si fizic, la cerere, certificatele de deces eliberate de Oficiul Stării Civile din cadrul Directiei Locale de Evidenta Persoanelor ( ...

Se închid pieţele agroalimentare
24/05/2024 09:28

* pentru inceput, vor fi inchise Piata Sudului – Tătărasi (duminică, 2 iunie, incepand cu ora 14, si luni 3 iunie), urmată de cele de la Bazar si Targul de masini (duminică, 9 iunie, de la ora 14, si ...

Iaşul, unul dintre pionierii „oraşelor sustenabile” din România
24/05/2024 09:00

* „Sustenabilitatea include mai mulţi indicatori care, cumulat, conduc la ceea se se numeşte starea de bine a locuitorilor unui oraş. Noi, la Iaşi, am decis să stopăm industrializarea şi să o duce ...

Cine este producătorul local care vinde cireșe cu doar 2 lei kilogramul. Ce condiție impune acesta
24/05/2024 08:46

Un producător local a luat decizia de a-si vinde productia la un pret surprinzător. Astfel, pentru un kilogram de cirese, romanii pot scoate din buzunar suma de 2 lei. Decizia tanărului producător este o ad ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei