„Indiferent ce alegi să faci, important nu e cât deștept ești tu, ci câtă nevoie au ceilalți de tine sau de ceea ce produci”

2liv tane
2carte

Dimensiune font:

| 06-02-2020 06:35

Interviu cu scriitoarea Liviana Tane, autorul cărții „Ghidul Antreprenorului Începător

 

 

 

A treia carte semnată de Liviana Tane. Despre ce este vorba? Ce te-a determinat să o scrii?

- Ghidul Antreprenorului Începător e o carte care s-a născut dintr-o combinație de nevoie și frustrare. Am lucrat ani de zile în mass-media și în industrii creative, iar asta e o zonă în care mai devreme sau mai târziu ajungi să cochetezi cu ideea unui drum pe cont propriu, mai ales atunci când aduni suficientă experiență profesională. Problema este că, oricât de bine te-ai pricepe la meseria ta, când decizi să-ți deschizi o afacere sunt alte o mie de lucruri pe care nu le stăpânești la fel de bine. De multe ori, sunt chestiuni elementare, cum ar fi ce e o factură și cum se completează. Mulți poate că or să pufnească în râs: ce antreprenor e ăla care nu știe să taie o factură? Ei bine, e omul care n-a făcut asta niciodată în viața lui pentru că nu a fost nevoie, dar care știe să-ți filmeze și să-ți editeze un spot video pe chroma, să-ți facă postprocesare sau grafică 3D sau să-ți construiască o navă spațială, dacă vrei să ajungi pe Marte înaintea lui Elon Musk. Pentru că nu doar absolvenții de ASE devin antreprenori, nu-i așa? Iar la Facultatea de Litere, de exemplu, nu înveți despre bilanț, despre ce ai voie să decontezi pe firmă și ce nu sau despre unde ar trebui să comunici ca să ajungi la publicul care te interesează direct, nu la adolescenți de 15 ani când tu vinzi scutece pentru bebeluși.

- De ce crezi că este nevoie de un astfel de ghid? Cum ne ajuta?

- Așa cum îi spune numele, cartea e un îndrumar pentru antreprenorii la început de drum. Atât eu, cât și Valentina Saygo (co-autoarea) suntem antreprenoare care au trecut prin chinurile începutului de business și am învățat nu doar din experiența noastră, ci și din cea a clienților noștri. Am ales să combinăm experiența personală cu cea profesională și să adunăm cât mai multe dintre situațiile cu care te poți confrunta atunci când alegi să faci ceva pe cont propriu, fără s-o dai în bară iremediabil. Sigur că e bine să înveți din greșeli, dar e mai puțin dureros atunci când greșelile nu sunt ale tale :)

Sigur că există sute de volume pline de rețete de succes, sunt autori cu notorietate care vând mii de ore de coaching, de cursuri, de traininguri. De ce mai era nevoie de încă una? Pentru că ce ne-am dorit noi a fost să adunăm laolaltă situații reale, cu care ne-am confruntat în mediul antreprenorial românesc pe bune. Să ieșim din teorie și să oferim soluții concrete pentru provocările la care sunt expușii antreprenorii autohtoni în realitatea din România.

- Care a fost cel mai bun sfat sau secret pe care l-ai primit sau aflat când ai scris un astfel de ghid?

- Că nu trebuie să știi totul atunci când alegi drumul antreprenoriatului, dar că e important să știi ce nu știi. Să nu-ți fie teamă sau rușine să întrebi atunci când nu știi, dar să ai grijă pe cine întrebi. E important cum îți alegi oamenii de bază: avocatul, contabilul și omul de comunicare, dar și mai important e să ai încredere în ei și să-i lași să muncească pentru tine cu adevărat atunci când ești convins că sunt oamenii potriviți pentru afacerea ta.

- Dacă ar fi sa faci o afacere de la zero, la ce ai fi atentă? Apoi cum o poți crește?

- În domeniul meu, e important să fii atent în primul rând la oameni. Și când spun asta, nu mă refer doar la cei din echipa ta, ci mai ales la cei la care vrei să ajungă produsul tău. Dacă e ceva ce am învățat în anii ăștia este că, indiferent ce alegi să faci, important nu e cât de bun, de frumos sau de deștept ești tu, ci despre câtă nevoie au ceilalți de tine sau de ceea ce produci. Iar pentru asta e important să poți să privești lucrurile la fel de atent și din perspectiva cumpărătorului. Poate părea ridicol de evident ce spun acum, în teorie, toți știm lucrurile astea, dar realitatea este că nu sunt foarte mulți cei care reușesc cu adevărat să facă exercițiul de a se pune în pielea celui pe care și-l dorește client. De mult prea multe ori antreprenoriatul ajunge să devină o manifestare a orgoliului, în loc de o relație de egalitate cu publicul consumator.

- Vei veni din nou la Iași. Cum ti se pare orașul? Ce ți-a plăcut cel mai mult?

- Dacă îți spun că acum vreo doi ani cochetam cu ideea să mă mut aici, mă crezi? Prima oară când am venit la Iași nu cunoșteam pe nimeni, iar cei 4 oameni pe care i-am avut în sala de curs mă priveau cu oarecare reticență pentru că habar n-aveau cine sunt. Nu credeam atunci că o să ajung să spun că ce-mi place cel mai mult la Iași sunt oamenii lui :) Pentru că viața a făcut ca oamenii ăia să-mi rămână aproape și să-mi devină atât de buni prieteni încât să simt Iașiul ca acasă. Anul trecut am venit la Iași lună de lună la întâlniri cu grupul de pasionați de scris pe care l-am botezat după numele scriitorului meu preferat, sau să beau cafea și să vorbesc despre scris și scriitură cu niște adolescenți minunați din licee ieșene.

A consemnat Maura ANGHEL

 

 

Ghidul Antreprenorului Începător va fi lansat sâmbătă, 8 februarie, ora 17:30, la Cafeneaua Bindu

 

 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
Tot mai mulți străini din spaţiul extracomunitar muncesc în judeţul Vaslui
23/05/2024 13:45

Tot mai multi străini din spaţiul extracomunitar muncesc in judeţul Vaslui, arată datele Biroului local pentru Imigrări. Pană in urmă cu caţiva ani, majoritatea străinilor care veneau să lucreze in j ...

Zeci de localități au acces la Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă
23/05/2024 13:30

De astăzi, se emit acte de stare civilă in sistem integrat si in municipiile resedintă de judet din Neamt, Vaslui si Vrancea. Alte zeci de localităti au, de ieri, acces la Sistemul Informatic Integrat pent ...

Eveniment de prestigiu - a 60-a Reuniune Anuala a Oftalmologilor
23/05/2024 12:45

 Eveniment de prestigiu - a 60-a Reuniune Anuala a Oftalmologilor. Detalii pe www.rao-iasi.ro

  Patru băcăuani care căutați de autoritățile belgiene, prinși la Onești
23/05/2024 12:20

Poliţişti din Bacău şi Argeş au efectuat 11 percheziţii domiciliare in Oneşti, in cadrul unui dosar penal de furt calificat pe teritoriul Belgiei, a informat, miercuri, Inspectoratul General al Poliţiei ...

Ateneul din Iași redeschide Pârtia de Cultură
23/05/2024 10:59

Sambătă, 25 mai, incepand cu ora 11.00, Ateneul National din Iasi asteaptă publicul la cea de-a V-a editie a campaniei Partia de Cultură, eveniment ce va avea loc la partia de schi din Copou si este organiz ...

Poliţişti atacați cu toporul. Agresorul, rănit cu focuri de armă!
23/05/2024 10:03

Un bărbat domiciliat in Anglia a sunat la Serviciul de Urgenţă 112 pentru a anunţa că vecinii săi din comuna Miroslava i-au transmis că nu au mai văzut-o la domiciliu pe mama sa, care locuieşte cu cel ...

Cenușăreasa va fi la Opera Iași de Ziua Copilului
23/05/2024 10:01

Primele reprezentatii din luna iunie oferite de Opera Natională Romană din Iasi sunt rezervate iubitorilor baletului. Teatrul liric iesean punctează Ziua Internatională a Copilului prin programarea pe 1 i ...

Trei variante pentru realizarea drumului de legătură între Iaşi şi comuna Ciurea
23/05/2024 08:12

 În urma intalnirii pe care reprezentantii Primăriei Municipiului Iasi, impreună cu cei ai Primăriei comunei Ciurea şi cu proiectantul contractat (SC Simpa Consult SRL –n.r.) au avut-o in t ...

Iașul, locul 3 la categoria „Orașe care inspiră”, în competiția „Destinația Anului 2024”
23/05/2024 08:00

 * pe primul loc la categoria „Orase care inspiră” s-a situat Sibiu, urmat, la egalitate de puncte, de Brasov si Timisoara * tot pe locul 3 s-a clasat si Palatul Culturii din Iasi, la categori ...

Mese de tenis pentru ieşeni, în cartierul Nicolina
23/05/2024 07:44

În cartierul Nicolina 1 va fi inaugurată joi, 23 mai, la ora 14, prima zonă dedicată sportului realizată in cadrul programului „Fondul Ideilor Coapte in Fapte”, parte a campaniei „fa ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei