Activităţi la negru în Autogara Codreanu
Dimensiune font:
Şoferii de maxi - taxi prestează servicii de curierat contra cost, însă la mica înţelegere, fără nici un fel de bon fiscal. Mulţi dintre ieşeni apelează la şoferi pentru a trimite bagaje în alte oraşe, fără a fi conştienţi că încurajează astfel frauda. Mai mult, în cazul în care pachetele nu ajung la destinaţie, oamenii nu pot dovedi cui au încredinţat bunurile
Pe lângă serviciile de transport persoane, în autogara „Transbus Codreanu” se practică şi servicii de curierat la negru. Este vorba despre o veche practică a şoferilor de maxi-taxi şi de autocar, care transportă pachete dintr-un oraş în altul percepând diferite taxe modice, care variază în funcţie de dimensiunile pachetului. Astfel, sărmăluţele, ciorba la borcan şi cozonacul împachetat în ziar de la părinţi, ajung la studenţii cazaţi în Iaşi cu doar 10 lei pe cursă. Din punct de vedere al şoferilor, procedura este justificată, deoarece cetăţenilor li se face un favor. Din perspectiva legii însă, aceste practici sunt tangenţiale cu frauda. Practic, oricine doreşte să trimită un pachet în alt oraş nu trebuie decât să meargă la autogară şi să negocieze preţul transportului cu şoferul microbuzului care efectuează curse în oraşul dorit. Mai mult, pentru a garanta că acest colet va ajunge la destinatar, expeditorului i se dă numărul de telefon al şoferului. „Dacă vreţi să trimiteţi bagaje acasă, aşteptaţi să vină maşina şi vorbiţi cu şoferul”, îi sfătuieşte un angajat al autogării Codreanu pe reporterii cotidianului Evenimentul Regional al Moldovei. Mai mult, acesta precizează că numărul pachetelor nu este important. „Nu contează câte sunt. Dacă aveţi nevoie de bon, şoferul vă poate tăia un bilet, pentru a fi decontat”, declară acesta. Şi la biroul de Informaţii, reporterilor li se spune acelaşi lucru. „Puteţi trimite pachet şi primiţi bilet de călător, dacă vreţi să vi se deconteze”, precizează o domnişoară de la ghişeu.
Despre „ciubucul” şoferilor, reprezentanţii autogării spun că nu au ce face, deoarece aceste aspecte ţin de regulamentul de ordine interioară al fiecărei firme de transport public. „În autogara noastră îşi desfăşoară activitatea aproximativ 50 de operatori. Practic, noi nu avem cu să monitorizăm fiecare şofer în parte şi nici nu intră în atribuţia noastră. Fiecare firmă îşi gestionează propria activitate”, punctează Alin Niţă, directorul autogării „Transbus Codreanu”. Mai mult, acesta spune că singurele aspecte la care conducerea autogării veghează sunt legate de îndeplinirea condiţiilor prevăzute de caietul de sarcini al fiecărei firme de transport, de modul în care autovehiculele sunt parcate şi respectarea programului curselor.
Evaziune fiscală sub formă de favor
Despre acest pseudo-serviciu de curierat, reprezentanţii Inspectoratului de Stat pentru Control în Traficul Rutier spun că este dificil de depistat şi de stopat. „Chiar dacă mergem şi efectuăm un control în trafic, nu avem ce să le facem şoferilor, dacă iau un pachet şi percep bani pentru acesta. Noi nu avem nicio putere, practic, deoarece nu puteam demonstra acest lucru”, a declarat Florica Iamandiu, de la departamentul de Relaţii Publice al Inspectoratului de Stat pentru Control în Traficul Rutier. Mai mult, aceasta precizează că transportul unor bagaje dintr-un oraş în altul poate fi privit ca un favor făcut de şofer unei persoane. Potrivit Floricăi Iamandiu, se pot face controale doar pentru a vedea dacă şoferii eliberează bilet călătorilor sau dacă respectă regulile cu privire la numărul de călători îmbarcaţi pentru o cursă. Din spusele acesteia reiese faptul că, reprezentanţii Primăriei şi ai Consiliului Judeţean ar putea lua mai multe măsuri, deşi nu intră în atribuţia acestora controlul traficului.
Contactaţi pentru a vorbi despre modul în care practicile de curierat la negru pot fi stopate, reprezentanţii Departamentului pentru Lupta Antifraudă (DLAF) spun că fenomenul nu poate fi stopat doar prin controale, ci este nevoie şi de implicarea firmelor de transport în comun, care trebuie să conştientizeze faptul că încalcă legea. „Această situaţie este prevăzută de Legea nr. 12 din 1990 şi se încadrează la contravenţii. Practic, şoferul se foloseşte de maşina firmei pentru a efectua servicii de curierat, fără a avea autorizaţie pentru aşa ceva. În această situaţie se aplică sancţionări cu amendă de la 2.000 la 20.000 de lei”, a declarat Alexandru Cristea, purtător de cuvânt la DLAF.
Chiar dacă situaţia nu poate fi controlată de autorităţi, întrucât este dificil să se dovedească faptul că pachetele transportate nu sunt ale călătorilor, singurii care pot face ceva sunt oamenii. Practic, aceştia ar putea opri acest fenomen dacă ar solicita un bon, atunci când le sunt ceruţi bani.
* * *
Şoferii care transportă pachete dintr-un oraş în altul şi solicită bani pentru acest lucru riscă amenzi între cuprinse între 2.000 şi 20.000 de lei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau