Autobuze noi în loc de second-hand!
Dimensiune font:
Consilierii locali au aprobat dublarea sumei cu care, iniţial, trebuiau achiziţionate 15 autobuze second-hand * cu cei aproximativ 750.000 de euro alocaţi de municipalitate se pot cumpăra maximum cinci autobuze noi
Pentru prima dată în ultimii 10 de ani, mai precis de la afacerea MAZ-urilor aduse din Belarus, Primăria Iaşi va iniţia o procedură de achiziţionare a unor mijloace de transport noi. Este vorba de cumpărarea unor autobuze, în locul celor 15 second-hand preconizate anterior, consilierii locali fiind de acord să dubleze bugetul alocat acestei achiziţii: 3,4 milioane lei în loc de 1,77 milioane. Diferenţa provine de la bugetul alocat achiziţiei a 15 tramvaie rulate, care nu se va materializa anul acesta, întrucât pe piaţa europeană nu mai există disponibile astfel de vagoane. „Nu ne mai putem permite să aducem autobuze second hand. Prin urmare, vă anunţ că vom demara achiziţia unor autobuze noi. Câte? De câţi bani avem... Cinci anul acesta, 10 la anul...”, a spus primarul interimar Mihai Chirica.
Calitate în detrimentul cantităţii
Faptul că edilii s-au răzgândit, urmând a face pe plac unui număr însemnat de ieşeni care au cerut în permanenţă maşini sau tramvaie noi, poate fi explicată prin suspiciunile care planează asupra furnizorului tradiţional de autobuze rulate al Primăriei Iaşi: firma Unistil, patronată de Vasile Puşcaşu, cumătrul lui Mihai Chirica. Iniţial, municipalitatea era dispusă să cumpere 15 autobuze second-hand, cu 1,6 milioane lei. Cum singurul ofertant, firma Unstil, a venit cu o valoare dublă, licitaţia a fost anulată. Între timp, valoarea bugetului alocat autobuzelor a urcat la 3,4 milioane lei, fiind alimentate zvonurile potrivit cărora Primăria Iaşi pregăteşte o nouă licitaţie cu dedicaţie. „Nu a fost vorba în niciun moment de a favoriza un furnizor anume. Însă, pentru a înlătura orice suspiciuni, am luat decizia să aducem autobuze noi. Nu vor fi 15, vor fi mai puţine, însă vor fi noi, ceea ce înseamnă implicit creşterea calităţii serviciului de transport public”, a spus Mihai Chirica.
Maximum cinci autobuze noi
Problema ar fi că banii alocaţi de Primărie ajung pentru cel mult patru autobuze noi. Clujul, spre exemplu, a cumpărat în ultimii doi ani 40 de autobuze articulate noi, achiziţionate de la firma Solaris Bus&Coach Polonia, contra sumei de 49.626.600 lei fără TVA, deci undeva în jurul valorii de 275.000 euro per bucată, plus alte 10 autobuze noi în 2015, cumpărate din fonduri proprii de la SC Briaris'Ind SA, marca Iveco-Urbanway, la un cost total de 9,3 milioane de lei (206.000 euro per bucată).
Dacă e să ne raportăm la exemplul Primăriei Timişoara, care a alocat 13 milioane lei pentru achiziţia a 20 de autobuze destinate transportului public şi a unui autocar destinat transportului de persoane pentru trasee comunitare, atunci suma de 3,4 milioane lei (aproximativ 750.000 de euro), ajunge pentru cinci autobuze. Tudor DAMASCHIN
* * *
10 ani de la ultima achiziţie
Ultima achiziţie de autobuze noi de către Primărie a avut loc în 2005, când au fost cumpărate 50 de autobuze MAZ contra sumei de 10 milioane de euro. La acea dată, municipalitatea a fost acuzată că a acceptat un preţ umflat şi că ar fi operat modificări în caietul de sarcini pentru a favoriza un ofertant.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau