Consilierii judeţeni au dat undă verde investițiilor de la aeroport
Dimensiune font:
Aeroportul Internațional Iași va deveni unul dintre principalele obiective finanţate din fonduri europene şi nu numai, în următorii ani. Având în vedere faptul că la aerogara ieșeană va fi construit un nou terminal, care va duce la mărirea capacitătii de parcare, Consiliul Județean Iași trebuie să dezvolte infrastructura în zona de Nord a aeroportului, drumurile către comuna Aroneanu, conexiunea cu viitoarea bretea a Autostrăzii A8.
Zonă Cargo la aeroport
Consilierii județeni au votat ieri, în plen, proiectul de hotărâre cu privire la realizarea obiectivului de investiție „Modernizarea drumului județean DJ 282 G: limita muninicipiul Iași - Aroneanu - Rediu Aldei, cu o distanță de aproximativ 6,5 kilometri și realizarea drumului de legătură din DJ 282 G (Aroneanu) și Aeroportul Internațional Iași, care are o distanță de aproximativ 3 kilometri. „Dincolo de hala privind mentenanța elicopterelor, vom avea o şi o zonă Cargo, în terminalul T2, după construirea noului terminal T4. Ulterior, zona Cargo va funcţiona pe partea de Est a locației. Tot în cazul Aeroportului avem un proiect referitor la zona de acces dinspre Aroneanu spre aeroport, în continuarea unui drum județean. Noi ne dorim ca într-un timp cât se poate de scurt să semnăm contractul de finanțare. Termenul limită pentru finalizarea proiectului este decembrie 2023”, a declarat Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași.
Tot în cadrul acestui proiect este prevăzută alocarea sumei de 427.500 lei cu TVA necesară întocmirii Studiului de fezabilitate, completat cu elemente din documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii pentru obiectiv. „Investiţiile ce se vor realiza în partea de Nord a municipiului Iaşi, respectiv modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi, construirea Autostrăzii A8, realizarea Spitalului Regional de Urgenţă, impun şi rezolvarea problemelor legate de accesibilitate. Starea actuală a drumurilor județene ce vor asigura legatura între aceste obiective este necorespunzătoare şi este necesară îmbunătățirea condițiilor de circulaţie şi a suprafețelor de rulare, mărirea capacităţii portante ținând cont de perspectiva dezvoltării traficului, realizarea caracteristicilor geometrice ale drumului conform normativelor în vigoare”, se arată în raportul de specialitate.
Planul de dezvoltare a Aeroportului ieșean este unul mult mai complex, iar consilierii județeni PSD spun că investițiile ar trebui prioritizate. „În afară de schițe și proiecte nu avem nimic palpabil. Aceste drumuri vor asigura accesul direct din comuna Aroneanu către Aeroport, se va asigura și legătura cu viitorul Spital Regional de Urgențe. Ne propunem să fie în legătură cu autostrada Iași - Târgu Mureș. Este important să depunem proiectele, să avem finanțare, pentru că suntem în faza studiului de fezabilitate. Nu avem nici măcar un ordin de mărime privind valoarea și accesibilitatea către terminalul T4, care face obiectul unui alt proiect de mari dimensiuni, dar nu avem ceva concret. Este un proiect de aproximativ 300 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o valoare foarte mare”, a precizat Cristi Stanciu, consilier județean PSD.
Aeroportul Iași, la nivelul aeroporturilor dezvoltate din România
Un alt proiect derulat cu fonduri europene la Aeroportului Iași a fost aprobat în ședința de CJ de ieri. Acesta presupune, în principal, achiziționarea unui ambulift și a unui motostivuitor full electric care vor ajuta la eficientizarea activității aeroportuare. Ambulift-ul va fi folosit pentru îmbarcarea și debarcarea pasagerilor cu mobilitate redusă. Va fi un prim pas spre înființarea unui serviciu PMR certificat la standarde moderne, la Aeroportul Iași. Valoarea proiectului este de 1,4 milioane lei. „Aeroportul Iași mai are aprobate încă două proiecte ce vor fi realizate tot cu fonduri UE: unul este despre asigurarea securității perimetrale a aeroportului, în valoare de 10 milioane lei, iar un alt proiect este cel de creștere a gradului de siguranță și securitate la aeroport, în valoare de 9,7 milioane lei”, a declarat Romeo Vatră, director al RA Aeroportul Iași.
Autoritățile administrative speră ca, prin intermediul acestor proiecte, aerogara ieşeană să atingă nivelul altor aeroporturi din țară. „Sunt proiecte foarte importante care pot aduce Aeroportul Internațional Iași la nivelul aeroporturilor dezvoltate din România. Un exemplu este cel de la Cluj, care, din punctul nostru de vedere, se află undeva cu zece ani înaintea noastră. Ne dorim ca în Consiliul Județean să depășim faza desenelor pe hârtie și să ne apucăm efectiv de treabă”, a mai spus Cristi Stanciu.
Autoritățile locale, implicate în dezvoltare
Proiectul infrastructurii rutiere din zona Aeroportului va asigura creșterea siguranței circulației, reducerea cheltuielilor de transport pentru combustibili, întreținerea și repararea autovehiculelor și, implicit, reducerea duratelor de transport.
Tot în cadrul ședinței ordinare de ieri a Consiliului Județean Iași a fost votată trecerea unei suprafețe de drum din administrarea județeană în domeniul public al Primăriei Iași. Este vorba de tronsonul de drum DJ 2821. „Printr-o adresă, RA Aeroportul Iaşi solicită trecerea din proprietatea publică a municipiului Iaşi în proprietatea publică a judeţului Iaşi a suprafeţei de 3.410 metri pătrați din tronsonul de drum în vederea configurării tramei stradale de acces la viitorul Terminal T4 şi la noile parcări, necesare realizării obiectivului de investiţii Dezvoltarea Aeroportului Internaţional Iaşi - Construirea de facilităţi suplimentare şi creşterea capacităţii de procesare a pasagerilor în terminalele existente în partea de Vest a amplasamentului actual al Aeroportului Iaşi, conform anexei Raport III-revizia 2 - Analiza strategică a dezvoltării aeroportului”, se arată în nota de fundamentare.
Primăria Iaşi modernizează legătura dinspre Aurel Vlaicu
În paralel cu demersul CJ, și Primăria Iași are în derulare un proiect pentru un asigurarea unui acces către Aeroport, respectiv modernizarea unei legături dinspre str. Aurel Vlaicu și până la hangarul Aerostar, lungimea totală a drumului fiind de 1,5 km. În acest sens, recent, Primăria a semnat un contract de proiectare. Oricum, oficialii Palatului Roznovanu salută decizia luată ieri în CJ Iaşi. „Drum cu sens unic şi cu două benzi pe sens. Este soluţia de acces spre Aeroportul Iaşi, soluţie lansată public în 2020 către fosta conducere a CJ Iaşi. Soluţia este ca, din sensul giratoriu de la Ciric 2 să avem sens unic spre Aeroport, cu două benzi pe sens şi realizarea conexiunii spre DJ 282G, Iaşi-Aroneanu. Două benzi pe sens de la Ciric 2 -Aeroport-Aroneanu ar permite accesul facil spre Aeroport pentru autobuze, TIR-uri, alte maşini cu gabarit mare precum şi pentru autoturisme. Ieşirea spre Aroneanu va permite conexiunea spre viitorul tronson de autostradă pe segmentul de la Spitalul Regional de Urgenţă spre Leţcani sau pe DJ249 spre Tomeşti. Prin decizia de astăzi (n.r. – ieri) a CJ Iaşi, practic se lansează acest proiect, un proiect de infrastructură important, o cale de acces modernă dinspre municipiul Iaşi spre Aeroport”, spune administratorul public al municipiului Iaşi, Petru Movilă. Ruxandra CAȘU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau