Cum pierde Iaşul patru autobuze nou-nouţe pe lună!
Dimensiune font:
Municipalitatea ieşeană a bătut palma cu principalele ligi studenţeşti pentru acordarea de libere subvenţionate pe transportul în comun * astfel, din trimestrul II, aceasta dacă şi aleşii locali vor fi de acord, jumătate din costurile transportului unui student vor fi suportate de la bugetul local, adică de ieşeni. Subvenţia pe care o va acorda lunar Primăria studenţilor va atinge echivalentul preţului a patru autobuze Euro 6, cu ultimele dotări
Primarul interimar Mihai Chirica a avut ieri o întrevedere cu reprezentanţii mai multor ligi şi asociaţii de studenţi din universităţile ieşene, principalul subicet de discuţie constituiindu-l facilităţile la transportul în comun. „Astăzi (ieri, n.r.), am avut o întrevedere cu şefii mai multor ligi studenţeşti, la solicitarea acestora. Mi-au semnalat mai multe probleme cu care se confruntă. O parte dintre acestea pot fi rezolvate sau îmbunătăţite de către Primărie, celelalte ţin de universităţi. Din acest motiv, săptămâna viitoare dorim să avem o discuţie cu reprezentanţii universităţilor, care va fi urmată de o întâlnire finală, cu reprezentanţii tuturor ligilor şi asociaţiilor studenţeşti. Vrem să introducem o formulă unitară de aplicare a facilităţilor la transportul public pentru studenţi, pentru a respecta pe deplin Legea Educaţiei. În cazul studenţilor, vom căuta o soluţie pentru a modifica lista de tarife la abonamente şi bilete, acestea urmând a fi reduse cu cel puţin 50%. Intenţionăm să încheiem un protocol comun cu universităţile, indiferent dacă sunt de stat sau private”, primarul interimar.
Liderii studenţilor sunt încântaţi
În acest sens, va fi iniţiată o hotărâre de Consiliu Local care va fi în dezbatere publică timp de 30 de zile, urmând ca adoptarea ei să aibă loc până la începutul lunii martie. Potrivit acesteia, toate abonamentele vor fi reduse la jumătate de preţ, iar pentru ca biletele - şi ele la jumătate de preţ - să fie valide, studenţii vor trebui să poarte asupra lor carnetul de student, iar elevii - carnetul de elev.
Până acum, studenţii care nu beneficiau de abonamentele de 13 lei, înmatriculaţi la o formă de învăţământ în regim de taxă, fie la o universitate de stat, fie la una particulară, precum şi elevii, puteau opta doar pentru două tipuri de abonamente, pe o singură linie, cel de 15 zile, respectiv cel de 30 de zile, dar care erau reduse doar cu 25%. „Considerăm că discuţiile de astăzi (ieri, n.r.) sunt un prim pas în reevaluarea necesităţilor studenţilor ieşeni şi suntem încrezători că reprezentanţii Consiliului Local vor acorda un vot favorabil acestui demers. Astfel, municipiul Iaşi va deveni primul centru universitar din ţară în care se va respecta această prevedere din Legea Educaţiei Naţionale în ceea ce priveşte acordarea de reduceri la transportul în comun pentru elevi şi studenţi” a declarat Silvian-Emanuel Man, preşedinte Ligii Studenţilor IAŞI.
Jumătate tu, jumătate eu...!
De aceste reduceri vor beneficia atât studenţii de la universităţile de stat, indiferent dacă urmează o formă de învăţământ bugetată sau cu taxă, cât şi studenţii de la universităţile private, precum şi elevii. La rândul lor, studenţii şi elevii orfani sau care provin din centrele de plasament vor beneficia de gratuitate la transportul în comun. Grosso-modo, ar fi vorba de aproape 60.000 de studenţi şi de 30.000 de elevi, al căror transport va fi subvenţionat de Primăria Iaşi. Efortul bugetar este unul imens, întrucât dacă ar fi să pornim de la premisa că fiecare dintre aceştia va opta pentru un abonament pe o linie valabil 30 de zile, municipalitatea ieşeană va trebui să „acopere”, lunar, 36,5 lei pentru fiecare student sau elev transportat. Rezultă o subvenţie lunară de 3,28 milioane lei, echivalentul a 730.000 euro. Bani cu care, se pot cumpăra lunar - Atenţie! - patru autobuze noi. Aceasta dacă ţinem cont de faptul că Primăria Iaşi a alocat pentru licitaţia care se va finaliza luna viitoare, 170.000 euro per autobuz. Dan CONSTANTINESCU
* * *
Nu trebuie uitat faptul că alţi 1,96 milioane lei (aproximativ 435.000 euro) sunt cheltuiţi lunar de municipalitatea ieşeană pentru transportul a aproximativ 30.000 de pensionari cu vârsta peste 65 de ani sau care au pensia sub salariul minim pe economie. Din aceşti bani, de asemenea, s-ar putea achita alte două autobuze nou-nouţe. Practic, întreaga sumă cu care este subvenţionat anual în Iaşi transportul celor două categorii amintite ar ajunge pentru cumpărarea a 70 de maşini pe lună.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau