000000  ULTIMA-ORA-pensii-m

Dimensiune font:

De Ziua Națională, despre autostrada dintre Moldova și Transilvania

| 03-12-2017 17:14

 Despre autostrada Târgu Mureș-Iași citim periodic știri în presă. În general, sunt declarații de la diverși politicieni care se bat cu cărămida în piept. În textul care urmează, voi încerca să prezint factual unde stau lucrurile cu acest proiect și de ce pași concreți este nevoie ca să progreseze.

 

.

-

Încep cu un rezumat pentru cei care nu au timp sau răbdare să citească detaliile:

1) În mod concret, nimic nu s-a mișcat în 2017 pentru acest proiect. Un an întreg care a însemnat zero progres pentru această autostradă.

2) Primul sector de 100km al autostrăzii dinspre Tg. Mureș are contract semnat de 2 ani pentru realizarea studiilor geotehnice de detaliu și a proiectării. Acesta este un pas obligatoriu premergător construirii. Contractul n-a fost început nici până în ziua de azi de CNAIR. Detaliile coșmarului birocratic sunt dedesubt.

3) Pentru acest prim sector, Tg. Mureș-Ditrău, alocarea bugetară în proiectul de buget pe 2018 publicat alaltăieri este ZERO lei, ceea ce arată că nici pentru anul viitor nu există vreun plan de deblocare.

4) Pentru celelalte două sectoare (traversarea munților și partea din Moldova) nici măcar licitațiile pentru studii și proiectare nu au fost lansate. Din politicianism și pompierism, compania de drumuri CNAIR, prin directorul Ioniță, susține că nu e nevoie de ele. Aceasta este rețeta sigură pentru un dezastru în implementare: contracte de construire reziliate, despăgubiri de plată și disperarea noastră, a tuturor.

5) Tot restul de declarații politice și așa-zise proiecte de legi-minune sunt praf în ochi și politicianism ieftin. Nu aduc cu nimic proiectul mai aproape de realizare. Studiile de teren aprofundate și proiectul tehnic al autostrăzii sunt primul pas necesar pe drumul către realizarea autostrăzii. Tocmai acest pas este blocat de Ministerul Transporturilor și compania de drumuri CNAIR.

-

Autostrada Tg. Mureș-Iași e vitală pentru Moldova și este parte a unui coridor european principal, dar este și cel mai complicat și dificil proiect de infrastructură rutieră pe care România îl va face în timpul vieților noastre.

Pentru un proiect de complexitatea aceasta e nevoie în prealabil de o proiectare excepțională bazată pe studii serioase și reale de teren: foraje geotehnice, măsurători topometrice, calcule de dimensionare și așa mai departe. Înainte de a ajunge la licitația de construire, cei mai buni specialiști trebuie să-și bată capul luni/ani de zile lucrând cu softuri de proiectare pentru a găsi soluții tehnice pe baza unor date culese cu trudă de echipele din teren.

Acesta e faimosul “studiu de fezabilitate” pe care toată lumea îl urăște: pentru că niciodată nu le facem serios, iar pe cele pe care le facem de mântuială le uităm prin sertare și ajung să reprezinte bani aruncați pe apa Sâmbetei.

Până prin 2014 aceste studii nu au fost făcute suficient de detaliat, câteodată mai mult din birou și în niciun caz cu un studiu geotehnic de detaliu (conform cu normativele europene Eurocod) la bază. Atâta cerea compania de drumuri (fosta CNADNR, acum numită CNAIR, doar numele s-a schimbat) pe vremea aceea.

Problema mare este că dacă pe baza acestor studii sumare se pot cât de cât construi autostrăzi la câmpie, la deal devine ceva mai greu (ajungem la surpări și tot felul de probleme după cum am văzut deja), iar la munte e cam imposibil. În relief montan nu merge făcută treabă decât într-un singur fel: bine. Metodic și minuțios. Altfel ai în brațe doar maculatură.

Există studiu de fezabilitate pentru autostrada Tg. Mures-Iași? Există un studiu, fără nivelul de detaliu de care vorbeam, făcut în 2011. Este insuficient pentru a putea lansa o licitație de construire a autostrăzii pe baza lui.

Acest lucru l-au spus repetat specialiștii internaționali autorităților române de 10 ani încoace. Fie că e vorba de Comisia Europeană prin organismul Jaspers sau, chiar recent, de Banca Mondială (în cazul Comarnic-Brașov): “Aveți nevoie de studii geologice și de teren serioase și de o proiectare de detaliu înainte să contractați un constructor pentru proiect”.

Zis și făcut (sau… nu, după cum vom vedea): în anul 2014, pe 30 mai, CNADNR a lansat 3 licitații pentru actualizarea și detalierea studiilor de fezabilitate pentru cele 3 sectoare ale acestei autostrăzi:
- Tg. Mureș-Ditrău (cei aprox. 100km din Transilvania)
- Ditrău-Tg. Neamț (trecerea Carpaților Orientali, tot ~100km)
- Tg. Neamț-Iași-pod peste Prut la Ungheni (cei aprox. 100km din Moldova)

De data aceasta, în caietele de sarcini se cerea nivelul de detaliu necesar (pornindu-se de la studiile anterioare, dar adaugând forajele și masurătorile lipsă și proiectarea aferentă).

Ce s-a întâmplat? Din motive în care nu mai intru, două din cele trei licitații s-au anulat (Ditrău-Tg. Neamț și Tg. Neamț-Iași), iar pentru sectorul Tg. Mureș-Ditrău (cei 100km din Transilvania) s-a semnat contractul în mai 2015 cu o asociere de 3 firme (cam cele mai mari/cunoscute în acest domeniu de pe piața românească).

Numai bine ce s-a semnat acest contract că imediat a și fost suspendat, adică el practic nu a început niciodată. Motivul oficial: era neclar dacă există finanțare pentru autostrada Tg. Mureș-Iași.

În toamna lui 2016 se lămuresc lucrurile privind finanțarea, este adoptat Master Planul de Transport și contractul este desuspendat. Doar că… șoc! O lună mai târziu contractul este suspendat la loc.

Motivul? Un control al Curții de Conturi la CNAIR care a ridicat întrebarea “de ce e nevoie de încă un studiu de fezabilitate dacă ați mai făcut unul? banii de pe cel vechi se pot considera pierduți? e o dublă cheltuială?”. Întrebări, de altfel, legitime.

Inspectorii Curții de Conturi nu sunt experți în dezvoltare de infrastructură rutieră. Tot ce trebuia să facă CNAIR era să le dea (într-o formă detaliată) explicația de mai sus: “Nu scoatem la licitație același lucru – e vorba de un nivel de detaliu cu totul diferit, spre exemplu dacă în studiul din 2011 s-au făcut 100 de foraje geotehnice pe cei 100km, în noul studiu se vor face peste 1000, așa cum e necesar la o lucrare așa complexă, pentru a face proiectarea apoi la modul serios”.

CNAIR trebuia să ofere explicațiile tehnice. Din incompetența bine-cunoscută CNAIR nu a fost capabil să explice acest lucru, ba mai mult a luat poziția ghiocel ca de obicei și contractul a rămas suspendat pentru că “văleleu! a venit Curtea, opriți tot!”.

În 2017, CNAIR a tot spus că se gândește, analizează, ba chiar într-un răspuns (primit în iulie) la o interpelare făcută de mine s-a spus că “gata, din luna iunie se dă drumul contractului”. Rezultatul? Nici până azi nu a fost desuspendat contractul și a trecut anul.

Dar povestea nu este oprește aici. Incompetența și lipsa de asumare merge mai departe. Unul din membrii asocierii care a câștigat este aceeași firmă care a făcut studiul din 2011. Această firmă, ca să se rezolve situația și să se dea drumul contractului, a trimis o scrisoare oficială la CNAIR și a făcut o ofertă: “ne asumăm în integralitate ce-am lucrat în 2011 în acel studiu, ba mai mult contravaloarea studiului din 2011 propunem să o scădeți din valoarea contractului actual”.În felul acesta, nici în cea mai fantezistă interpretare, nu mai putea fi invocat un prejudiciu sau o pierdere.

Ce-a făcut CNAIR? Informal a zis că “ok, e bine așa, se va da drumul la contract” (perioada în care mi-au răspuns și mie la interpelare), dar în fapt n-au făcut nimic. Au decis că e mai bine și mai sigur să nu miște un deget. Adică drama tuturor proiectelor pe care le gestionează. Lipsa de asumare și minciunile care ne costă dezvoltarea României.

Rezultatul la zi este așa:
- sectorul 1 (Tg. Mureș-Ditrău) deși are contract semnat este în continuare blocat, ba mai mult în proiectul de buget pentru 2018 publicat ieri alocarea bugetară este 0 lei
- sectoarele 2 și 3 (Ditrău-Tg. Neamț-Iași) nu au licitații lansate pentru a se găsi o firmă de proiectare care să aducă studiile de fezabilitate la nivelul de detaliere necesar; avem doar aceleași baliverne ca și la Sibiu-Pitești: “studiile existente sunt suficiente, scoatem la licitație pe baza lor construcția”. Adică o modalitate sigură de eșec și de noi deziluzii pentru noi toți cetățenii acestei țări.

-

În loc de concluzie, un apel către ministrul Felix Stroe: domnule ministru, luați hățurile în mâini, e de-ajuns cu incompetența și minciunile directorului Ioniță de la CNAIR! Dați drumul contractului pentru Tg. Mureș-Ditrău (și alocați-i bani în bugetul pe 2018)! Lansați de urgență licitațiile pentru celelalte două sectoare: Ditrău-Tg. Neamț și Tg. Neamț-Iași-Ungheni!

Aceștia sunt pași concreți care aduc realizarea autostrăzii mai aproape, restul sunt doar perdele de fum.

Sper că am reușit să aduc un pic de lumină și să explic stadiul acestui proiect. Mă doare să văd dezinformare și politicianism, declarații pompieristice, amendamente inutile de miliarde la buget sau proiecte legislative de tipul “să se facă”, în timp ce incompetența și lipsa de asumare duc la amânarea pe termen nelimitat a infrastructurii moderne pentru România.

-

Material documentar:
- studiul de fezabilitate din 2011 pentru Tg. Mureș-Ditrău:
https://goo.gl/Ryc3PN
- caietul de sarcini din 2014 pentru actualizarea studiului:
https://goo.gl/5ufFqd
- răspunsul ministerului la interpelarea făcută de mine:
http://www.cdep.ro/interpel/2017/r626A.pdf

- proiectul de buget pe 2018 (pag. 462): https://goo.gl/TY8F7J

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

Licitaţie publică 22.10.2018 1.Informaţii generale privind locatorul: Comuna Bivolari, cu sediul în Bivolari, CIF 4540682 Adresa poştală: localitatea Bivolari, judeţul Iaşi, Telefon: 0232/298555, Fax: 0232/298508 2. Obiectul concesionării: Proprietăţi imobiliare aparţinând domeniului privat al comunei Bivolari: T16 p50/16 Tabara 582,70 mp. Proprietăţi imobiliare aparţinând domeniului public al comunei Bivolari: T26 1133/1 Bivolari 210,0 mp. 2.1 Procedura aplicată - Licitaţie publică cu ofertă în plic; 3. Informaţii privind documentaţia de atribuire; comuna Bivolari, cu sediul în Bivolari, CIF 4540682 Adresa poştală: localitatea Bivolari, judeţul Iaşi, Telefon: 0232/298555, Fax: 0232/298508 3.1. Modalitatea prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentaţiei de atribuire: documentaţia se obţine de la sediul locatorului; 3.2. Denumirea şi adresa compartimentului de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Bivolari, jud. Iaşi, Telefon: 0232/298555, Fax: 0232/298508 3.3. Preţul documentaţiei de atribure este de 50 lei. 3.4. Data limită pentru solicitarea clarificărilor 18.10.2018, ora 14.00; 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data limită de depunere a ofertelor 19.10.2018, ora 14.00 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Bivolari, cu sediul în Bivolari, jud. Iaşi; 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 ex. (plic închis şi sigilat); 5. Data şi locul la care se va desfăşura şedinţa publică de deschidere a ofertelor 22.10.2018, ora 9.00;
ANUNŢ DE VÂNZARE Auto Remat S.R.L., cu sediul în mun. Iași, Bd. Chimiei, nr. 14, C1, parter, jud. Iași, C.U.I. 7168576, O.R.C. J22/436/1995, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., potrivit Hotărârii nr. 1894/14.12.2016, pronunţată de Tribunalul Iași – Secția II Civilă - Faliment, în dosarul nr. 4122/99/2016, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în data de 05.11.2018, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, a următoarelor active: Nr. activ – Denumire și descriere active – Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*) – Valoare de pornire a licitației (lei, fără T.V.A.*) Activ 1 – Teren curți construcții, situat în mun. Iasi, Aleea Tudor Neculai, f.n., zona Cimitir Buna Vestire, jud. Iași, în suprafață totală de 1.237,73 m.p., având număr cadastral 9635/6/2, înscris în Cartea Funciară nr. 130423/Iași, Terenul are deschidere frontală la Aleea Tudor Neculai, de cca 27 m drum asfaltat și pe o latură la drum secundar pietruit cu o deschidere de 50 m, este împrejmuit și are o platformă betonată de cca. 14 x 27 m. La limita proprietății se află rețea de alimentare cu energie electrică, rețea alimentare apă și canalizare, rețea alimentare gaze naturale și rețele de telecomunicații. Având în vedere caracterul zonei, proprietatea este pretabilă pentru construcții rezidențiale sau spații comerciale. – 660.600,00 lei – 400.000,00 lei Activ 3 – Stație preparare asfalt WIBAU, fixă, tip S25 300, serie fabricație 113271, an fabricație 1968, montată și modernizată în anul 2009 (în anul 2009 a fost automatizată și refacută instalația stației) ce are în componență toate dotările necesare funcționării. Stația de asfalt este montată pe proprietatea Com Beton SRL din mun. Iași, bld. Chimiei, nr. 14, jud. Iași. – 1.333.100,00 lei – 933.170,00 lei Activ 4 – AUTOTURISM DACIA LOGAN, data primei înmatriculări 27.03.2006, cilindree 1.461 cmc, motorină, culoare albastru, nr. identificare UU1LSDEJH35639130. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.350,00 lei – 1.350,00 lei Activ 8 – AUTOUTILITARA DACIA DROP SIDE, caroserie FURGON 2 usi + usa dbl sp., tip D1305D5 TOD D/E3 -F, cilindree 1.870 cmc, motorina, an fabricație 2005, culoare alb, nr. identificare UU1D1711753465090. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 930,00 lei – 930,00 lei Activ 9 – AUTOUTILITARA VOLKSWAGEN CADDY 1,9 SDI, caroserie FURGON 2 usi + 1, cilindree 1.896 cmc, motorină, an fabricație 2002, culoare gri, nr. identificare WV1ZZZ9KZ2R528114. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.490,00 lei – 1.490,00 lei Activ 10 – AUTOTURISM VOLKSWAGEN GOLF, caroserie AC BREAK, tip 1J SEAQMX01 GOLF, cilindree 1.896 cmc., motorină, 101 cp, an fabricație 2004, 4 geamuri electrice, culoare gri, nr. identificare WVWZZZ1JZ4W183582. Stare - nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.680,00 lei – 1.680,00 lei Activ 11 – AUTOUTILITARA VOLKSWAGEN CADDY 1,9 SDI, caroserie FURGON 2 usi + 1, cilindree 1.896 cmc., motorină, 90 cp, prima inmatriculare 01.06.2001, culoare alb, nr. identificare WV1ZZZ9KZ1R523657. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.440,00 lei – 1.440,00 lei Activ 12 – AUTOTURISM VOLKSWAGEN PASSAT, caroserie AC BREAK, tip 3 BG/SEAVBX01 PASSAT VAR, cilindree 1.896 cmc, motorină, 101 cp, an fabricație 2003, culoare rosu, nr. identificare WVWZZZ3BZ3E136159 Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.820,00 lei – 1.820,00 lei Activ 13 – AUTOTURISM DAEWOO MATIZ, berlina 4+1 usi, 796 cmc, benzina, an fabricatie 2004, culoare albastru, nr. identificare UU6MF48414D046534. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 650,00 lei – 650,00 lei Activ 14 – AUTOTURISM OPEL ASTRA CARAVAN 1.7 DTI, BREAK 4+1 usi, cilindree 1.686 cmc., motorina, 75 cp, an fabricație 2002, comenzi pe volan, culoare alb, nr. identificare W0I0TGF3522236093. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.720,00 lei – 1.720,00 lei Activ 15 – AUTOTURISM OPEL ASTRA, caroserie AC BREAK, tip T98/KOMBI/FJ11 ASTRA, cilindree 1.686 cmc, motorina, 75 cp, an fabricatie 2001, culoare alb, nr. identificare W0L0TGF3512162064. Stare -nefunctionala (pretabila pentru piese de schimb) – 1.680,00 lei – 1.680,00 lei Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 02.11.2018, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00 – 16.00, până pe data de 02.11.2018, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.: tel. 0232/243864; 0751083082, 0755132473; fax: 0232/212231; email: vanzari@insolventa.ro. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
Preveniţi cu privire la pericolele de pe Internet
18/10/2018 12:00

Politistii din cadrul Biroului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii au lansat recent, la Liceul Teoretic „Miron Costin”, din municipiul Iasi, Campania „Elev informat = Elev prevenit&rd ...

Peste 400 de joburi la Bursa locurilor de muncă
18/10/2018 11:27

    Peste 400 de posturi vacante sunt puse la dispoziţia doritorilor de către angajatorii din judeţul Suceava, la Bursa Locurilor de Muncă de maine. Evenimentul va avea loc simultan şi la sedii ...

GALERIE FOTO: ACCIDENT rutier în Copou. Circulaţia, blocată
18/10/2018 11:10

Un accident de circulaţie a avut loc joi dimineaţă in zona Stadionului "Emil Alexandrescu", din Copou.  Din primele informaţii reiese că a fost vorba despre un impact intre două autoturism ...

Sute de amenzi date în Iaşi
18/10/2018 11:00

Politistii ieşeni au intervenit zilele trecute la 90 de incidente, majoritatea sesizate prin numărul pentru apeluri de urgenţă 112. Au fost date 276 de amenzi, in cuantum de 108.030 de lei, iar, in urma act ...

 

CELE MAI NOI PROIECTE IMOBILIARE DIN IASI  18.10.2018
18/10/2018 10:32

                        80% dintre dezvoltatorii imobiliari din judetul Iasi sunt deja partenerii nostri. Pentru o ofertă personalizată de ...

Maşini noi pentru poliţişti
18/10/2018 10:09

    Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău a primit 18 autospeciale noi, Dacia Logan, care au intrat in dotarea poliţiştilor. Astfel, 15 autospeciale vor fi utilizate de structurile de ordine ...

Pensionar prins „parfumat” la volan
18/10/2018 10:00

Agentii din cadrul Secţiei III de Poliţie Rurală Popricani au oprit recent, pentru control, in comuna Victoria, un autoturism condus de un bărbat in varstă de 69 de ani, din localitate. Întrucat sofe ...

Scandalagii amendaţi de poliţişti
18/10/2018 09:00

Agentii din cadrul Posturilor de Poliţie Costeşti şi Balş au acţionat zilele trecute pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine şi siguranţă publică. În cadrul actiunii au fost contro ...

O timişoreancă, pasagerul 1.000.000 al aerogării ieşene
18/10/2018 08:01

Aeroportul Internaţional Iaşi a sărbătorit astăzi pasagerul cu numărul 1.000.000 din acest an, cu o lună mai devreme faţă de 2017, rezultat ce se datorează extinderii reţelei de rute şi creşterii t ...