Discriminare etnică în şcolile Moldovei
Dimensiune font:
Centrul de Advocacy şi Drepturile Omului (CADO), alături de Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe), a lansat un raport de monitorizare „Segregare sau incluziune şcolară?” * documentul radiografiază riscurile de segregare care apar în şcolile din Regiunea Nord-Est a României * rezultatele raportului sunt îngrijorătoare
Proiectul a implicat o serie de acţiuni pilot inovatoare privind monitorizarea, prevenirea şi combaterea segregării în educaţie, în Regiunea Nord-Est (judeţele Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui). Au fost monitorizate în total 507 şcoli, dintre care 113 au refuzat să furnizeze informaţii.
Statistici îngrijorătoare
Dintre cele 394 şcoli, din judeţele menţionate, care au furnizat date în cadrul monitorizării realizată de Centrul de Advocacy şi Drepturile Omului, nu mai puţin de 81 prezintă cel puţin o formă de segregare şcolară pe criterii etnice. Mai exact, copiii de etnie romă sunt discriminaţi.
Corelarea datelor colectate din teritoriu indică faptul ca 50% dintre cele 112 localităţi ale căror unităţi şcolare au fost cuprinse în monitorizare, includ cel puţin o unitate şcolară în care se manifestă o formă de segregare şcolară pe criterii etnice. Au fost identificate 32 de şcoli cu risc de segregare la nivelul întregii unităţi şcolare, 17 şcoli cu risc de segregare pe clădiri, 47 de şcoli cu risc de segregare pe clase şi 15 şcoli cu risc de segregare pe bănci.
„Legislaţia din România interzice segregarea şcolară, iar educaţia este recunoscută ca fiind una dintre pârghiile care ar putea să contribuie la ieşirea din sărăcie a generaţiei viitoare. Cu toate acestea, separarea copiilor în funcţie de etnie şi statut social persistă. Segregarea atrage după sine educaţie deficitară, iar aceasta perpetuează sărăcia”, au precizat autorii studiului.
Ce înseamnă segregarea şcolară
Segregarea şcolară a copiilor rromi reprezintă separarea fizică, intenţionată sau neintenţionată, a copiilor rromi de restul copiilor în şcoli, clase, clădiri. „Fenomenul segregării şcolare transformă mediul educaţional într-un model negativ de conduită socială pentru copiii din România. Peste 60% dintre şcolile monitorizate se confruntă cu situaţii de segregare şcolară a copiilor romi, arată studiile realizate de UNICEF în parteneriat cu organizaţii neguvernamentale. Acest fenomen afectează grav calitatea educaţiei copiilor rromi şi îi condamnă pe aceştia să îşi trăiască viata la marginea societăţii”, spun reprezentanţii Centrului de Advocacy şi Drepturile Omului.
Anca POPESCU
20 la sută, acesta este procentul de segregare în şcolile Regiunii de Nord-Est.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau