EXCLUSIV! Afacerea momentului în Iaşi
Dimensiune font:
Statistic vorbind, în Iaşi există 100.000 de maşini şi doar 40.000 locuri de parcare.Prin urmare, ideea de a scoate profit de pe urma crizei locurilor de parcare începe să facă tot mai mult cu ochiul întreprinzătorilor. Centrul sau Păcurariul sunt doar două dintre cartierele unde, de ceva vreme, au apărut sau stau să apară parcări private cu plată. În acest timp, primăria se pregăteşte să concesioneze parcările cu plată din oraş, la licitaţia care se va organiza anul acesta anunţându-se o luptă teribilă
Criza locurilor de parcare din municipiul Iaşi este speculată din plin în această perioadă de cei cu dare de mâna pentru astfel de investiţii. Numărul celor care cumpără teren pentru ca, ulterior, să-l transforme în adăposturi pentru maşini a crescut în ultimul an, dovadă şi apariţia acestor parcări private în multe cartiere. Anul trecut, spre exemplu, doi ieşeni au obţinut toate avizele necesare pentru a construi la o aruncătură de băţ de Primărie, pe strada Sf. Andrei nr. 52A-54, o parcare subterana cu 80 de locuri şi una supraterană cu 10 locuri. Anul acesta, în Păcurari, un alt ieşean s-a apucat să îngrădească o bucată de teren aflată în imediata vecinătate a esplanadei Mimoza, pe care, acum o scoate la vânzare. „La Iaşi, un loc de parcare costă şi până la 10 milioane lei vechi anual, în vreme ce în alte oraşe nu se achită mai mult de un milion de lei vechi pe an. Este ruşinos, pentru că suntem un oraş sărac”, spune un cetăţean pus în situaţia de a căuta un loc de parcare.
Investiţie amortizată într-un an
Pornind la exemplul terenului din Păcurari, acesta este scos la vânzare de către proprietar pentru suma de 130.000 de euro. Este vorba de peste 800 de metri pătraţi, unde se pot amenaja lejer 50 de locuri de parcare. Cu alte cuvinte, rezultă 2.600 de euro plătiţi pentru un loc de parcare, echivalentul a peste 11.000 lei. Împărţit la 365 de zile, rezultă 32 de lei plătiţi pe zi pentru un loc de parcare. La un tarif de doi lei ora şi un grad de ocupare de 100% de minimum 16 ore pe zi, investiţia este „acoperită” doar într-un singur an. Menţionăm că investiţia din Păcurari a apărut la doar câteva luni după ce un ieşean a intrat în posesia titlului de proprietate, după un proces de durată prin instanţele ieşene. „Dosarul cu terenul de la Mimoza a stat pe rolul instanţelor de judecată mai mulţi ani. Despre ce a fost vorba? Dascălu Codrin Iulian a solicitat un certificat de urbanism pentru a-şi îngrădi proprietatea. Din verificări, a rezultat faptul că există o ridicare topografică, menită să confirme că respectivul cetăţean are teren acolo. Totuşi, cei de la urbanism au avizat negativ certificatul solicitat de proprietar, motiv pentru care acesta a dat în judecată municipalitatea. A câştigat. Instanţa ne-a obligat să-i eliberăm certificatul de urbanism pentru îngrădire, lucru care l-am făcut. Nu ni se pare normal ca o stradă sau parcare publică să devină proprietate privată, însă, legal, acum nu se poate face nimic”, au precizat oficialii din Palatul Roznovanu.
Parcare de 25.000 de euro pe an, în centrul oraşului
Ultima parcare privată inaugurată în Iaşi este cea din spatele Stării Civile. Aici au fost amenajate 200 locuri de parcare, pentru care se achită tariful zonei: 2 lei/oră. Sunt favorizaţi doar cei care locuiesc în perimetrul Pieţei Unirii şi care, pentru acelaşi tarif, îşi pot lăsa autoturismele o zi întreagă. „Noi am concesionat acel teren pe care a fost construită parcarea, contra unei redevenţe destul de mare, de peste 25.000 euro pe an. Este una dintre cele mai scumpe concesiuni care s-a făcut în Iaşi, în ultima perioadă”, spuneau edilii anul trecut.
Şi Primăria face bani din parcări
În acest timp, municipalitatea ieşeană a demarat licitaţia pentru concesionarea parcărilor cu plată de pe domeniul public, după ce, anul trecut, în Consiliul Local, a fost votat un proiect de hotărâre contestat de opinia publică. Este vorba de regulamentul prin care toate locurile de parcare de pe domeniul public sunt taxate, chiar dacă sunt în locuri amenajate sau sunt pe un teren viran. Practic, ieşenii care-şi parchează maşina pe trotuar, pe un spaţiu neamenajat, pe stradă sau între copaci, vor fi nevoiţi să scoată din buzunare sume importante, în funcţie, evident, de zona de parcare. Astfel, o oră de parcare în centru costă 2 lei, în timp ce pentru o oră de parcare în alte cartiere, se plăteşte 1 sau 1,5 lei. „Parcările cu plată trebuie să fie o activitate profitabilă, nu doar un serviciu public care trebuie să existe doar pentru a-l bifa undeva în lista de servicii”, spunea la acea vreme viceprimarul Mihai Chirica. Potrivit regulamentului, zona 0 este cea cuprinsă în perimetrul B-dul Independenţei, Ştefan cel Mare, A. Panu, Elena Doamna. Zona 1 este zona din jurul centrului istoric, până în Sf. Andrei, Pd. Roş, Sf. Lazăr, la care se adaugă Copoul, până în strada Oastei. Restul reprezintă zona 2. Dan CONSTANTINESCU
* * *
„Parcările cu plată trebuie să fie o activitate profitabilă, nu doar un serviciu public care trebuie să existe doar pentru a-l bifa undeva în lista de servicii” - viceprimarul Mihai Chirica, vara lui 2013
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau