EXCLUSIV Cât de legală este actuala conducere a Primăriei Iaşi
Dimensiune font:
În mod normal, ordinul emis de prefect pe 7 iulie, când a fost prelungită suspendarea primarului Gheorghe Nichita, ar fi trebuit urmat de o nouă şedinţă de Consiliu Local, în care să se voteze din nou delegarea atribuţiilor primarului ales către unul dintre viceprimari. Acest lucru nu s-a întâmplat, mergându-se pe considerentul că este suficientă hotărârea din 25 mai 2015 prin care Mihai Chirica poate exercita atribuţiile până la încetarea suspendării primarului de drept. Deşi nu contestă acţiunea secretarei CL, consilierii liberali cer să li se indice legile care au determinat o astfel de decizie
Modul cum este condusă Primăria Iaşi poate constitui oricând subiect de dezbatere printre jurişti. Dacă în momentul plasării în arest la domiciliu a fostului primar, lucrurile erau cât de cât clare, aceasta în baza Legii 215/2001 – „mandatul primarului se suspendă de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv“ – corelată cu Legea 255/2013, unde este introdusă prevederea ca suspendarea să se aplice şi în cazul arestului la domiciliu, ultima decizie a magistraţilor, aceea de a-l plasa pe Gheorghe Nichita sub control judiciar, dar atenţie, fără ca edilul să-şi poată exercita mandatul de primar, a încurcat şi mai mult iţele. Practic, în acest moment, există două curente de opinii. Unul exprimat de liberalii din Consiliul Local, care susţin că este nevoie de o nouă întrunire a plenului pentru delegarea atribuţiilor primarului către primar, şi altul aparţinând social-democraţilor, care opinează că HCL nr. 155 din 25 mai 2015, prin care Mihai Chirica a fost desemnat să preia atribuţiile lui Nichita, produce în continuare efecte juridice.
Liberalii cer să li se arate legea în baza căreia nu mai este necesar un nou vot al aleşilor locali
Referindu-se la această problemă, consilierul local Marius Dangă (PNL) susţine că Primăria Iaşi se află într-o nebuloasă totală. „Cred că viceprimarul Mihai Chirica preia în continuare atribuţiile de edil, însă nu pe baza unei hotărâri a Consiliului Local, deoarece după emiterea ordinului de prefect, din data de 7 iulie, Plenul nu a mai fost convocat în şedinţă pentru a dezbate această chestiune. Mai mult, am văzut o declaraţie de la acea vreme a prefectului (Dan Cârlan-n.r.), prin care acesta susţinea că a deschis calea CL să ia o decizie pe acestă speţă, însă nu am mai fost convocaţi”, a declarat Marius Dangă. Mai mult, fiind de părere că lucrurile nu sunt „suficient de clare”, liberalul a făcut luni, 13 iulie, o solicitare către secretara Primăriei, prin care doreşte să i se pună la dispoziţie o copie a ordinului emis de prefect, referitor la prelungirea stării de suspendare a primarului municipiului Iaşi, Gheorghe Nichita. „Dat fiind că fundamentul legal s-a schimbat, dacă ne raportăm la primul ordin emis de prefect (în care Gheorghe Nichita era arestat la domiciliu şi se afla în imposibilitatea de a-şi efectua atribuţiile de primar, în momentul de faţă edilul fiind pus sub control judiciar şi având interdicţie de a-şi desfăşura activitatea de şef al municipiului-n.r.), doresc şi eu să văd ce legi au fost indicate, dar acest lucru va fi posibil după ce Primăria va răspunde solicitării făcute de mine”, a conchis Dangă, punctând însă faptul că liberalilor le-ar fi fost imposibil să convoace o şedinţă pentru a dezbate această problemă, datorită reprezentării reduse din CL.
Lăsaţi lucrurile aşa cum sunt!
Chestionat pe această speţă, Mihai Chirica admite că lucrurile nu sunt clare, însă trebuie luate aşa cum sunt. „Structura de conducere a Primăriei se petrece acum sub titulatura a două provizorate asigurate de un viceprimar şi un consilier. Eu sunt viceprimar cu atribuţii de primar, dl. Consilier Mătăsaru este consilier cu atribuţii de viceprimar şi dl. Surdu este viceprimar cu atribuţiile lui. Prin urmare, lucrurile aşa stau în momentul de faţă. Până la orice altă comunicare legală, legalitatea este cea cu care ne prezentăm astăzi”, a spus acesta. Întrebat dacă este necesară o nou întrunire a plenului CL, Chirica a răspuns: „Nu este problema mea. Această decizie aparţine Prefecturii şi secretarei CL. Ele sunt cele două instituţii care pot reglementa orice activitate a aparatului administrativ al unităţilor administrativ teritoriale”, a spus vicele cu atribuţii de primar.
Facem menţiunea că secretara CL nu a răspuns solicitărilor reporterilor „Evenimentului Regional al Moldovei”. Surse din interiorul Direcţiei Juridice a Primăriei Primăriei susţin însă că se merge pe aceeaşi hotărâre de consiliu dat fiind faptul că ultimul ordin al prefectului prelungeşte starea de suspendare de drept a mandatului primarului, iar în aceste condiţii votul din 25 mai produce în continuare efecte juridice fără a fi necesară o nouă validare. Rămâne, însă, învăluit în mister articolul de lege care a generat această decizie a secretarei CL.
Din Casa Pătrată nu se vede nimic ilegal în Palatul Roznovanu!
Interesant, însă, este faptul că nici Instituţia Prefectului nu vede necesară o nouă şedinţă de CL. „În prezent, toate semnăturile date de conducerea Primăriei sunt complet legale. Noi am analizat situaţia de pe 6 iulie când a încetat ordinul de suspendare emis de Prefectură şi am decis prelungirea lui până la încheierea măsurilor date de instanţă, printre care şi interdicţia exercitării funcţiei. Decizia suspendării a fost luată după trei zile de consultări, în baza articolului 17, aliniatul 3 din Legea 363/2001, corelat cu articolul 11 din aceeaşi lege. Legea administraţiei publice spune că, în caz de suspendare a primarului, atribuţiile sunt exercitate de viceprimar. Dacă la consiliul local există o hotărâre prin care domnul Chirica poate exercita atribuţiile până la încetarea suspendării, atunci Primăria poate funcţiona fără a fi nevoie de o altă hotărâre a consiliului. Ţine doar de ei cum îşi vor atribui sarcinile”, a spus prefectul Dan Cârlan.
Situaţii identice, dar tratate diferit!
De altfel, prefectul a ţinut să explice de ce situaţia de la Primăria Iaşi este diferită de cea de la nivelul conducerii Consiliului Judeţean. „Situaţia este similară cu cea de la Consiliul Judeţean, însă în cazul domnului Adomniţei nu există o suspendare a prefecturii, singurul lucru care îl împiedică să se întoarcă la lucru este interdicţia judecătorilor de a nu-şi exercita atribuţiile. Din luna mai, anul acesta, Legea administraţiei publice face însă o diferenţă între funcţiile de primar şi cea de preşedinte de consiliu judeţean, motiv pentru care, din punct de vedere juridic, cele două situaţii sunt tratate diferit. Reamintesc faptul că preşedintele consiliului judeţean este ales prin vot indirect, procedură care este diferită de cea prin care este ales un primar”, a mai spus prefectul Dan Cârlan. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau