EXCLUSIV Cât de vechi sunt tramvaiele din Iaşi FOTO
Dimensiune font:
Cele mai vechi sunt remorcile tramvaielor care, în prezent, au numerele de parc 149, 153 și 154, fabricate în 1951 la Berna. Alte 10 tramvaie de tip GT4, aduse din Germania, datează din 1959, cu menţiunea că unele din ele au fost modernizate în 1994. La polul opus se situează trei tramvaie aduse din Darmstad, fabricate în 1982
În ultima perioadă a fost accentuată ideea că odată cu reabilitarea infrastructurii transportului electric într-un procent de peste 90 la sută din totalul liniilor existente în oraş, ar trebui să se acţioneze şi pentru înnoirea parcului de tramvaie al regiei locale de transport public.
În prezent, RATP dispune de 150 de tramvaie, absolut toate fiind aduse la mâna a doua din Germania sau primite sub formă de donaţii din Elveţia. Unele din cele vechi sunt tramvaiele de tip GT4 aduse în 2003 din Halle. În număr de 27, acestea au fost construite între anii 1959 (10 bucăţi) şi 1965, însă au fost modernizate în perioada 1994-1995. Alte 55 de vagoane de acelaşi tip provin din Stuttgart, ajungând în Iaşi în etape diferite (1997, 2000 şi 2008). Au fost realizate între anii 1961-1963, fără a beneficia de modernizări, cu excepţia tramvaiului 469, care, în urmă cu trei ani, a fost transformat de fost Remar Pașcani în actualul GT4M. Interesant, însă, este faptul că în ciuda vechimii lor, acestea s-au dovedit a fi extrem de fiabile, dovadă şi faptul că din cele 54 de vagoane rămase în exploatare, 52 circulă şi în prezent, iar scoaterea a două tramvaie din uz datorându-se unor accidente şi nicidecum unor probleme tehnice.
În fine, alte trei tramvaie GT 4, fabricate în anii 1959, 1962 și 1964, dar modernizate în 1997, au fost aduse în 2012 din Nordhausen (Germania), iar 23 de tramvaie au fost achiziţionate în 2004 şi 2009 din Augburg, vagoane care, de asemenea, sunt realizate după 1959. Toate sunt funcţionale.
Cele mai noi tramvaie datează din 1982
Alte tipuri de tramvaie sunt cele aduse din Darmstadt, ST 10 şi ST 11. Cele patru cumpărate în 2007 sunt fabricate în 1976, la fel ca şi cele trei achiziţionate în 2008. În perioada 2007-2008 au mai fost aduse încă trei bucăţi, cu menţiunea că acestea sunt cele mai noi din moment ce au fost realizate în 1982.
Tramvaiele elveţiene, cele mai vechi
Din Elveţia au fost cumpărate sau primite sub formă de donaţie doar tramvaie de tipul BE4/4 şi BE8/8. Acestea din urmă sunt fabricate în 1973, în vreme ce vagoanele de tipul BE4/4 sunt construite în perioada 1961-1968. Cele mai vechi, însă, sunt remorcile tramvaielor care, în prezent, au numerele de parc 149, 153 şi 154, fabricate în 1951.
Tramvaiele cu care se va opera pe CUG sunt fabricate în 1976
În fine, parcul de tramvaie al RATP mai cuprinde 10 tramvaie de tipul GT8 aduse din Augsburg în 2009 (1 bucată) şi 2012 (9 bucăţi). Toate sunt construite în 1976. Cu excepţia vagonului cu numărul 805, care circulă în prezent, celelalte au fost conservate pentru a fi exploatate odată cu inaugurarea noii linii de tramvai din CUG.
Nu se mai găsesc nici măcar tramvaie SH
Evident, singura şansă ca oraşul să beneficieze de tramvaie noi este accesarea de fonduri europene de către primărie. Până atunci, municipalitatea va mai aduce 15 tramvaie second-hand, dar de un alt nivel. „Încercăm să aducem şi tramvaie second în continuare, dar cu un nivel de modernizare îmbunătăţit. Avem propusă pentru anul acesta achiziţia a 15 unităţi de transport, pentru care s-au alocat de la bugetul local peste vreo 25 de miliarde de lei vechi”, a spus primarul interimar Mihai Chirica.
Partea proastă este că nici măcar tramvaie SH nu se mai găsesc prin Europa, occidentalii renunţând din ce în ce mai greu la tramvaiele pe care le deţin. Există oraşe în Germania unde tramvaie fabricate cel târziu la începutul anilor '90 vor fi disponibile amatorilor de-abia după 2020. Tudor DAMASCHIN
* * *
O singură dată Iaşul a avut tramvaie noi. Se întâmpla pe timpul lui Ceauşescu!
Transportul second-hand nu a fost dintotdeuna o caracteristică a Iaşului. Prin oraş au circulat şi tramvaie absolut noi. Este vorba de vagoanele Tatra T4R din fosta Cehoslovacie, aduse în doua tranşe - 1978 şi 1980, şi vagoanele Timiş 2 în 1981. Începând cu 1992 s-au dat în folosinţă vagoanele V2AM, modernizate la Nicolina.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau