EXCLUSIV Transportul cu tramvaie este omorât cu bună ştiinţă
Dimensiune font:
Tinerii care au propus soluţii pentru păstrarea liniei tramvaiului 5 nu au primit nici măcar un răspuns din partea Primăriei Iaşi. Reprezentanţii Asociaţiei „Prietenii Tramvaielor” demonstrează cu argumente că proiectul vizând modernizarea splaiului drept al Bahluiului nu încurajează transportul ecologic, nu creează locui noi de parcare şi nici nu reduce poluarea
Cu o singură excepţie - amenajarea esplanadei faţa Teatrului Naţional - majoritatea proiectelor municipalităţii nu sunt regândite în urma amendamentelor formulate de cetăţeni. Este şi cazul proiectului vizând reabilitarea malului drept al Bahluiului, care ar urma să fie implementat prin desfiinţarea liniei de tramvai 5, un traseu util şi intens circulat. Reprezentanţii Asociaţiei „Prietenii Tramvaiului” (ATP) Iaşi au atras atenţia în repetate rânduri că reabilitarea căii de rulare se poate realiza şi fără dezactivarea liniei duble de tramvai, prin aplicarea, spre exemplu, a sistemului Gauntlet: utilizarea aceluiaşi amplasament pentru ambele sensuri de mers. Interesant este faptul că proiectul acestei asociaţii ţine cont şi problematica locurilor de parcare, tradiţionala carenţă a actualei administraţii locale, dincolo de faptul că vine şi cu soluţii pentru ceea ce înseamnă transport ecologic şi reducerea gradului de poluare. „Nu mă deranjează faptul că nu s-a ţinut cont de propunerile noastre, la urma-urmei e normal ca decizia să aparţină municipalităţii. Mă deranjează faptul că nu au răspuns la adresele noastre. Din ianuarie, de când am prezentat propunerile, nu au catadicsit să ofere niciun răspuns”, spune Adrian Crengăniş, preşedintele ATP Iaşi.
Invitaţi pentru a ieşi la număr!
Acesta mai susţine că încercările sale de a stârni reacţii din partea edililor s-au lovit de indiferenţă. „Am avut o întâlnire cu viceprimarul Mihai Chirica în cadrul unei manifestări organizate pe subiectul Iaşi - capitală culturală europeană. Mi-a recomandat să iau legătura cu conducerea RATP. Atât. Ţin să precizez că nu RATP modernizează splaiul drept şi că poziţia oficialilor regiei referitoare la linia 5 este cunoscută, aceştia recomandând păstrarea ei”, mai spune Adrian Crengăniş. O altă întâlnire cu reprezentanţii municipalităţii a avut loc anul trecut, cu ocazie vizitei la iaşi a reprezentanţilor Ministerului Dezvoltării Regionale. „S-a discutat pe subiectul dezvoltării transportului public. Pe câteva probleme, părerile noastre s-au pupat cu cele ale municipalităţii, dar cam atât. Consider că am fost invitaţi la dezbatere pentru că putea spune ulterior că a fost consultată şi societatea civilă”, mai precizează preşedintele ATP.
Cine nu este cu noi, este împotriva noastră!
Revenind la proiectul municipalităţii, acesta are foarte multe hibe. Adrian Crengăniş le expune pe scurt. „Nu aduce locuri noi de parcare. Accentuează creşterea gradului de poluare prin apariţia autoturismelor pe ambele splaiuri. Evident, nu încurajează folosirea transportului public şi nici nu insistă pe transportul ecologic. Nu creează premise pentru crearea unor legături noi. Veţi vedea câte probleme vor avea ieşenii din zona blocurilor de la Mercur-Mary”, mai spune acesta, adăugând că este total ilogică menţinerea a două sensuri de mers pentru tronsonul Podu Roş - Podul de Piatră. „Oricât de mult le-ai arăta astfel de lucruri sau le-ai propune soluţii, ei le privesc ca pe nişte reproşuri. Şi de aceea nici nu colaborează”, încheie preşedintele ATP.
Afirmaţiile acestuia contrazic ultimele declaraţii ale viceprimarului Mihai Chirica. „Vom analiza sugestiile primite. De altfel, Prietenii Tramvaiului sunt şi prietenii noştri, am realizat împreună multe proiecte”, spunea recent viceprimarul Chirica, întrebat despre proiectul în cauză. În realizate, nu s-a analizat nimic, iar cei de la Biroul Comunicare din cadrul Primăriei Iaşi nici măcar nu s-au sinchisit să ofere răspunsuri reprezentanţilor societăţii civile. Dan CONSTANTINESCU
* * *
Odată cu desfiinţarea liniei de tramvai de pe Splai Bahlui, traseul 5 va fi îngropat definitiv, la fel cum au stat lucrurile cu traseul 2. Surse din interiorul RATP spun că este imposibilă mutarea acestuia pe Nicolae Iorga, pentru că s-ar suprapune cu traseul 11. De asemenea, dispariţia liniei de pe splai face imposibilă crearea unor legături care nu mai funcţionează, cum ar fi de exemplu traseele 10 (Dacia - CUG) şi 14 (Canta - CUG)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau